Onderzoekend en Ontwerpend Leren met Spiegels Groep 1 t/m 4 Welmoet Damsma Gerda Manneveld Ed van den Berg AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam
Licht Rechtlijnige voortplanting Rechtlijnige voortplanting Richting veranderen Richting veranderen Twee soorten reflectie Twee soorten reflectie Hoe ver gaat het licht? Hoe ver gaat het licht?
Twee soorten reflectie Spiegelende reflectie Diffuse reflectie
Spiegelreflectie en Diffuse Reflectie
Binnenkomer Wandspiegel bij schoenenwinkel Wandspiegel bij schoenenwinkel
spiegel persoonspiegelbeeld muur Loodrechte lijn op spiegel
spiegel persoonspiegelbeeld muur
Lessenserie Spiegels: Doelen Verkennen, motiveren Verkennen, motiveren Begrippen spiegel, spiegelen, reflectie, spiegelbeeld Begrippen spiegel, spiegelen, reflectie, spiegelbeeld Communicatie, elkaar vertellen wat je ontdekt Communicatie, elkaar vertellen wat je ontdekt Creëren van “Mental Images” in de hersens die de interactie met spiegels kunnen sturen Creëren van “Mental Images” in de hersens die de interactie met spiegels kunnen sturen
Materialen Docentenhandleiding Docentenhandleiding Leskist met: Leskist met: –Spiegels –Spiegelende materialen –Kerstballen –Lepels, zaklantaarns –Improvisatiemateriaal
De lessen 1. Ontdekking 2. Spiegelende objecten 3. Het maken van een magische spiegel 4. Dubbele spiegel 5. Reflectie 6. Symmetrie 7. Lijnen 8. Periscoop 9. Lachspiegels
Les 1: Verkenning (2) Eerst in de kring Eerst in de kring Rondlopen met spiegel, ”ontdekken” Rondlopen met spiegel, ”ontdekken” In kring: Wat heb je gezien? In kring: Wat heb je gezien? Nogmaals rondlopen, meer ontdekken Nogmaals rondlopen, meer ontdekken
Les 1: Verkenning (1)
Les 3: Maken van Magische Spiegel Maak je eigen spiegel met cellofaan, gekleurd papier, etc.
Opdracht Dubbele Spiegel (1) Verken en ontdek! Verken en ontdek! Wat zie je, wat ontdek je? Wat zie je, wat ontdek je? Welke vragen kun je stellen? Welke vragen kun je stellen? Kun je die vragen ook verder onderzoeken, hoe? Of kun je de vraag anders formuleren opdat de vraag onderzoekbaar wordt? Kun je die vragen ook verder onderzoeken, hoe? Of kun je de vraag anders formuleren opdat de vraag onderzoekbaar wordt?
Les 4: Dubbele spiegel (2)
Les 4: Dubbele spiegel (3)
Les 4: Dubbele spiegel (4) Verdere mogelijkheden: kralen, tekenen
Les 4: Dubbele spiegel (5) Lijn op papier: maak een driehoek Maak een rechthoek Enz.
Mogelijke Leerresultaten Begrippen/taal Begrippen/taal Mental images Mental images Ruimtelijk manipuleren Ruimtelijk manipuleren Symmetrieën, figuren Symmetrieën, figuren Creativiteit/patronen Creativiteit/patronen
Ontwerp-opdracht Ontwerp periscoop (waarmee duikboot boven water kan kijken) Ontwerp periscoop (waarmee duikboot boven water kan kijken) Ontwerp combinatie van spiegels waarmee je van buiten de zaal iedereen binnen kan zien Ontwerp combinatie van spiegels waarmee je van buiten de zaal iedereen binnen kan zien Ontwerp spiegel waarin je dunner lijkt Ontwerp spiegel waarin je dunner lijkt Verzin eigen apparaat met spiegels Verzin eigen apparaat met spiegels
Wat vraagt dit van de leraar? Onderzoekende, open houding Onderzoekende, open houding Kennis van zaken Kennis van zaken Gespreksleider / dirigent Gespreksleider / dirigent ↓ Training / scholing Training / scholing
Magie met Spiegels
Jongenshoofd op Meisjeslichaam
Les 5: Reflectie