SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
HAVISTEN COMPETENT
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Plusgroepen in het basisonderwijs.
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Acadin, ruimte voor talent binnen een rijke leeromgeving
Adaptief onderwijs.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Werken met ontwikkelingsplannen
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
PLUSKLAS.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Honoursonderwijs in HBO
Hoogbegaafdheid.
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Jeannette van Nieuwkoop
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
VERSTERK WAT WERKT.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling 25 maart 2014: Allen van harte welkom! Nora Steenbergen-Penterman Begaafde leerlingen uitdagen met.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
De autonome ((hoog)begaafde) leerling Landelijke Netwerkdag van begaafdenbegeleiders en –coördinatoren - 24 november 2011 Desirée Houkema Landelijk Informatiepunt.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Talent stimuleren en ontwikkelen
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Passend onderwijs & (hoog)begaafdheid Uitwisselingssessie Netwerkdag 16 april 2015 Desirée Houkema.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Voor talenten in uw klas!
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Coaching in regioleren
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Het loopbaangesprek.
Module 6; didactisch handelen
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Voor talenten in uw klas!
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
Profiel van een plusleerling
Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen binnen
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november 2014 (Hoog)begaafdheid: Het label voorbij

Doelen workshop Verkenning van het spanningsveld m.b.t. het ‘label(en)’ (van) (hoog)begaafdheid Kennis delen Ervaringen uitwisselen  Samen (beter) richting kunnen geven aan de invulling van Passend onderwijs voor begaafden

Verwachtingen?

Welke taal spreken we? Criteria voor verrijkingsmateriaal  rijke leeractiviteiten Compacten en “verrijken”  rijk onderwijs Kader voor verrijking  kader voor ontwikkeling Informatiepunt (Hoog)begaafdheid  Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling Maar… waar blijft het thema Begaafdheid en “onze” doelgroep???

Een rijke leeractiviteit…  bevat open opdrachten, met ruimte voor eigen inbreng;  bevat een hoge mate van complexiteit en een hoog abstractieniveau;  bevat authentieke contexten (complexe real-life problemen);  doet een beroep op de zelfstandigheid van leerlingen;  doet een beroep op meerdere begaafdheidsgebieden (leervoorkeuren);  doet een beroep op hogere orde denkvaardigheden (analytisch, creatief en kritisch);  doet een beroep op metacognitieve vaardigheden (denken over denken);  stimuleert de autonomie en eigen verantwoordelijkheid (zelfsturing);  stimuleert tot een onderzoekende houding (nieuwsgierigheid);  lokt uit tot een reflectieve houding (evaluatie, zelfreflectie)  draagt bij aan meer zelfinzicht bij leerlingen (kwaliteiten, leer- en denkvoorkeuren).

(Ver)rijk(t) onderwijs gemiddeldbovengemiddeld zeer hoog  Compacten en verrijken (20-30%)  per vakgebied! Mate van gewenste differentiatie is groot: een hele uitdaging om een afgestemd verrijkend aanbod samen te stellen voor bovengemiddelde t/m (hoog)begaafde leerlingen Bron: Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) Mate van gewenste differentiatie is groot: een hele uitdaging om een afgestemd verrijkend aanbod samen te stellen voor alle leerlingen op alle talent-/vakgebieden

“What’s good for the best is good for the rest”

Hoe ontwikkel je een ‘open mindset’ gericht op persoonlijke groei?

(hoog)begaafdheid ontwikkelings- potentieel gedrevenheid creërend (denk)vermogen probleem  oplossing problemen herkennen meerdere oplossingen meerdere invalshoeken autonoom scherpe waarneming intens snel zelfsturend zelf ontdekkend reflecterend procesgericht plezier in creëren productief flow origineel enthousiast voor passies brede interesse specifieke, diepgaande interesses kritisch sterk rechtvaardigheidsgevoel zoekend naar betekenis zet door actief veel energie ondernemend initiatiefrijk nonconformistisch nieuwsgierig intrinsiek gemotiveerd gefocust veel ideeën Dweck: FIXED vs growth mindset Luc Stevens Dabrowski: overexcitabilities rijk en levendig voorstellingsvermogen Ken Robinson rijke fantasie flexibel omgaan met ambiguïteit Csikszentmihalyi perfectionistisch veeleisend eigengereid eigen-wijsheid veel willend leergierig kennishonger opvallend gevoel voor humor gevoelig

Stimulerende (leer)omgeving Leerling GezinSchoolVrienden  continu proces van afstemmen! [Renzulli & Mönks]

Passend Onderwijs Dekkend onderwijs- en ondersteuningscontinuüm, dus… … óók voor (hoog)begaafden Uitdaging binnen samenwerkingsverbanden: Voorzien in alle ondersteuningsbehoeften van alle leerlingen op “de” 3 ondersteuningsniveaus binnen Passend onderwijs. 1.Basisondersteuning Passend aanbod voor begaafden in elke klas, … 2.Lichte ondersteuning Specifieke voorzieningen voor begaafden binnen school/samenwerkingsverband, … 3.Zware ondersteuning Extra ondersteuning voor leerlingen die 'dubbel bijzonder' zijn, …

Ondersteuningspiramide Toenemende complexiteit van uitdagingen en belemmeringen  Toenemende intensiteit van begeleiden en mate van specialisatie voor passende ondersteuning

Ondersteuningscontinuüm Toenemende complexiteit van uitdagingen en belemmeringen  Toenemende intensiteit van begeleiden en mate van specialisatie voor passende ondersteuning

& Passend onderwijs (Hoe) is dat passend? (hoog)begaafdheid

Uit het artikel: “Hoogbegaafdheid: het label voorbij” In de jaren 80 was het nodig hoogbegaafdheid op de kaart te zetten, nu niet meer Professionals kijken al genuanceerd, nu nog de ‘leken’

Ook internationaal is ‘labelen’ een punt van discussie “ Gifted education without gifted children!” Is the label of “gifted” necessary to get an appropriate education? Does the label of “gifted” assure an appropriate education?

Spanningsveld? Stelling: Het hanteren van het begrip ‘(hoog)begaafdheid’ heeft een positief effect voor passend onderwijs (aan begaafde leerlingen)

Verkenning hoe het spanningsveld beleefd wordt vanuit eigen ervaring en overtuigingen

Hoe realiseren we de verbinding? Welke denkrichting gaat helpen?