Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum: 14-04-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

De docent als regisseur Een interpersoonlijk perspectief op lesgeven
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Integreren van onderzoek in onderwijs
Aardrijkskunde Olympiade Leerlingen bovenbouw H/V.
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers. Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Tussentijds Toetsen als Leerstrategie Dirkx, K.J. H., Kester, L., Kirschner, P.A.
Wat weten we over computersimulaties in het onderwijs?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Hoe kan actie-onderzoek bijdragen aan de ontwikkeling van PCK. Dr
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Creativiteit ontbranden
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Wim Claasen & Wilma Klabbers
Je impact als docent Silvia van der Werve.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
GSTPGO1 - Onderzoek in Onderwijs College 1 9 februari 2015 Groep 4 – Bèta + Geo – Elwin Savelsbergh.
Teun Hendriksen Propedeuse Student ABV Fontys Hogescholen voor de Kunsten 19 Maart 2012.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Gepersonaliseerd leren:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
Conceptuele denker Anne
De conceptuele denker Petra (P.C.A.M.) Dekkers FHK&E Pabo.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
De conceptuele denker Mara Vogels Paboplus LA 3. De conceptuele denker Denken in concepten Abstract denken Veel voorbeelden gebruiken Kinderen uitdagen.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren
Theorie.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Feedback geven en krijgen
OER: delen en hergebruiken Onderwijs- en inspiratiedag, Hasselt,
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Transcript van de presentatie:

Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:

Conclusie Een conceptuele denker maakt van niets – iets. Je begint bij een bepaald begrip (concept) en breidt deze verder uit => ook in feite met de opdracht. Als leraar moet je eigenlijk bekwaam zijn in het conceptueel kunnen denken, als je de vakken goed wilt geven (boven de stof staan) en leerlingen goed wilt begrijpen (een ieder heeft een eigen persoonlijk netwerk).

Bronnenlijst Het geheugen: Veen, T. van der & Wal, J. van der (2012). Van leertheorie naar onderwijspraktijk. Houten: Noordhoff Uitgevers Groningen. Diep leren: Veen, T. van der & Wal, J. van der (2012). Van leertheorie naar onderwijspraktijk. Houten: Noordhoff Uitgevers Groningen. Hattie J. & H. Timperley (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Witteman, H. ( ). Denken of Doen: leerfuncties, leerstrategieën en leertactieken. leerfuncties-leerstrategie-n-en-leertactieken/. Bezocht op leerfuncties-leerstrategie-n-en-leertactieken/ Shuel, T.J. (1988). The role of the student in learning from instruction. Contemporary Educational Psychology, 13, Pedagogische en vakinhoudelijke kwaliteiten: Hattie J. & H. Timperley (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Ros, A. & Teune, P. (onbekend). Onderzoek op de basisschool. Teune, P. (red.). De expertise van de leraar, Fontys Hogescholen, Eindhoven. Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), Shulman, L. (1992, September-October). Ways of seeing, ways of knowing, ways of teaching, ways of learning about teaching. Journal of Curriculum Studies, 28, Krachtige leeromgeving: Bakx, A., Ros, A. & Teune P. (2012). Opbrengstgericht werken. Onderwijs onderwerpen. Bussum: Coutinho. Hattie J. & H. Timperley (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Lodewijks, J.G.L.C. (1993). De kick van het kunnen: over arrangement en engagement bij het leren. Inaugurele rede katholieke Universiteit Brabant. Tilburg: mesoConsult.