Distributie- kengetallen: Informatie voor ‘n fabrikant omtrent product en verkooppunten; 1)Numerieke distributie ND 2)Gewogen distributie GD 3)Selectie-indicator.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kopen is kiezen.
Advertisements

Persconferentie november Agenda 160 jaar Siemens AG Kerncijfers Gang van zaken Toelichting op de resultaten Beveiliging Infrastructuur Gezondheidszorg.
Marketing Marketingmix
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Distributiebeleid De P van Plaats/distributie in de MM
REKENEN.
Distributiedoelstellingen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Lesplanning 3.2 blz Binnenkomst Intro Nakijken 3.1, klaar? Dan alvast 3.2 maken Uitleg 3.2 Gezamenlijk lezen blz Zelfstandig werken,
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Hoofdstuk 2.
Aansturen logistieke werkzaamheden
Economie.
Goederen en inkoop H7 Rendement inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
Detailhandel algemeen
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
Accountmanagement H2 Prognoses Junior accountmanager.
Accountmanagement H3 Kengetallen Commercieel medewerker buitendienst.
Gemiddelde Gewogen en Ongewogen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 7 Concurrentie.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Distributie kengetallen
Assortiment dat wat er te koop is.
Hoofdstuk 12 Distributiebeleid 12.1 Distributie en marketingstrategie 12.2 Distributieanalyse 12.4 Groothandel 12.4 Detailhandel 12.5 E-commerce 12.6.
College 7 Plaats (Distributie) Video’s: Kotler Vragen bespreken Theorie hoofdstuk 19 Distributiebeleid Meerkeuzevragen woordwiel Casus: Gillette.
Hoofdstuk 2 De winstmarge
97% van de wereldbevolking weet dat illegaal downloaden NIET geoorloofd is. Er is een grote bereidheid tot betalen voor muziek. Streaming is de redding.
Financiering Hoofdstuk 3 Verschillenanalyse. Inhoud 1 Het resultaat van een onderneming berekenen 2 Begrotingen en budgetten 3 Verschillenanalyse 4 Financiële.
Marketingstrategie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
omzet, inkoopwaarde, bedrijfskosten en nettoresultaat
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Brutowinst en nettowinst
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Wanneer er maar één aanbieder is
Bits & Bytes Magazine Media 2017.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Welkom Havo 5..
Welkom Havo/vwo 3..
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | december 2014
Voorraadbeheer Hoofdstuk 2 Beheren.
Afzet = Aantal verkochte producten
GfK Supermarktkengetallen
PRODUCEREN OMZET, AFZET, WINST.
Hoofdstuk Break-evenpoint
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
Goederenstroom Voorraad.
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Financieel 2.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Logistieke bedrijfsprocessen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Financiering en inkoop
Goederenstroom Voorraadbeheer.
Kennisnetwerk Detailhandel
Het logistieke proces B
Transcript van de presentatie:

Distributie- kengetallen: Informatie voor ‘n fabrikant omtrent product en verkooppunten; 1)Numerieke distributie ND 2)Gewogen distributie GD 3)Selectie-indicator SI 4)Omzet-aandeel OA 5)Markt-aandeel MA Verkooppunten Fabrikant ?

Numerieke distributie Ongewogen distributie / distributie-spreiding Geeft inzicht in het percentage winkels waar Nokia tv’s te koop is. Aantal verkooppunten met Merk A (Nokia tv’s) Totaal aantal verkooppunten waar productklasse (alle merken tv’s) te koop is x 100 % Voorbeeld: In 500 winkels zijn Nokia tv’s verkrijgbaar. In totaal zijn er winkels waar tv’s verkocht worden. ND = x 100 % = 25 %

Gewogen distributie = Markt-bereik De door Nokia geselecteerde winkels nemen 40 % van de totale omzet van tv’s voor hun rekening. Omzet in productklasse (tv’s) bij verkooppunten met Merk A (Nokia tv) Totale omzet productklasse (tv’s) bij alle verkooppunten x 100 % Voorbeeld: De winkels die Nokia tv’s verkopen hebben een omzet in tv’s van 200 miljoen. In totaal maken de winkels die tv’s verkopen een omzet in tv’s van 500 miljoen. GD = x 100 % = 40 %

Selectie-indicator De gemiddelde verkoop van tv’s in Nokia winkels ligt 60 % hoger dan in de rest van de winkels die tv’s verkopen. Gemiddelde omzet in tv’s van Nokia-winkels Gemiddelde omzet in tv’s van alle winkels Voorbeeld: 500 winkels verkopen Nokia tv’s. Totale omzet in tv’s = 200 mln winkels verkopen tv’s. Totale omzet in tv’s = 500 mln. of GD ND SI = 200 milj. / 500 = ,- 500 milj. / = ,- = 1,6of 40 % 25 % > 1 : relatief belangrijke verkooppunten ingeschakeld < 1 : relatief onbelangrijke verkooppunten ingeschakeld

Omzet-aandeel Nokia tv’s nemen 12,5 % van de omzet aan tv’s voor hun rekening. Dit is ‘n relatief belangrijke omzetmaker ! Omzet van Merk A (Nokia tv’s) Omzet van de productklasse (tv’s) bij Nokia winkels x 100 % Voorbeeld: De omzet van Nokia tv’s is 25 miljoen. In totaal hebben de Nokia-winkels een omzet in tv’s van 200 miljoen. OA = x 100 % = 12,5 %

Markt-aandeel Geeft aan welk deel van de tv-markt Nokia tv’s heeft veroverd. Afzet / Omzet van Merk A in periode y Afzet / Omzet van de productklasse in periode y x 100 % Voorbeeld: De omzet van Nokia tv’s is 25 miljoen. In totaal hebben alle winkels een omzet in tv’s van 500 miljoen. MA = x 100 % = 5 %

Samenhang kengetallen SI = GD ND of SI x ND = GD MA = (GD x OA) x 100 % 40% 25% = 1,6 x25%=40% = (40% x 12,5%) x 100% = 5%