Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Advertisements

Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Programma van de workshop
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Patricia presenteert.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Informatie vaardigheden
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Autisme en intelligentie
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Belang van gehechtheid
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Autisme in de dagelijkse praktijk
Focus op motivatie en communicatie
Je herkent het pas als je het kent
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Marja Rexwinkel OuderKindLijn
Gemaakt door: Roos Portijk & Rianne Procee
Inleiding Hechtingsproblematiek
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
PSYCHIATRIE Hechtingsstoornissen
De domeinen & Niveau bij ABB.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Hfst 8 Hechting Hechting is evenals temperament een bouwsteen van de persoonlijkheid. Temperament is nature, hechting heeft alles te maken met de interactie.
PSYCHIATRIE Hechtingsstoornissen
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Bouwstenen van de persoonlijkheid - temperament - hechting
Hoofdstuk 7: Gehechtheid en hechtingsstoornissen
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Psychische stoornissen
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Ouderen in het verkeer, hoe bereik je die? Arjan in ‘t Veld (Bureauvijftig)
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hechtingsproblemen bij kinderen. Inleiding “zoals de biologische moeder haar lichaam aanbiedt om er de menselijke vrucht in te laten gedijen, zo biedt.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Prikkelverwerkingspatronen
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Ontwikkelingspsychologie
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Donkere dagen en depressiviteit
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Sofie Vantornhout 1BaTPb1

  Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis en verstandelijke beperking  Link met project Inhoudstafel

  Eerst en vooral, enkele begrippen :  hechting = duurzame affectieve relatie tussen een kind en 1 of meerdere opvoeders. Gevoel van geborgenheid. Het kind voelt dat het de moeite waard is de opvoeder te vertrouwen  Autistische stoornis = kinderen die het vermogen missen om affectieve contacten met anderen te leggen Inleiding

  Onder normale omstandigheden : gehechtheidsrelatie tussen 6 en 12 maanden  Kan veilig of onveilig zijn ( kwaliteit van de gehechtheidrelatie)  Hechtingsfiguur (mama, papa, oma, opa, opvoeder,..)  Hechtingssysteem – het systeem dat al het gedrag controleert en reguleert dat gericht is op het verkrijgen van de nabijheid met een verzorger Hechting bij normaal begaafde en niet- autistische kinderen

  Hoe later de vorming van de eerste gehechtheidsrelatie -> grotere kans dat de kwaliteit van de hechting laag blijft ( = onveilig)  Types gehechtheidrelaties : A: Angstig vermijdend gehecht ( geen vertrouwen, vermijd contact) B: Veilig gehecht ( vertrouwen) C: Angstig ambivalent gehecht ( onzeker, boos, angstig) Hechting bij normaal begaafde en niet- autistische kinderen

  Zij hebben het zogenaamde gedesorganiseerd reactiepatroon (D-classificatie) = Kinderen met een gedesorganiseerd reactiepatroon vertonen geen samenhangend doelgericht reactiepatroon wanneer zij stress ervaren  Het gedesorganiseerd gehechtingspatroon kan gezien worden als een probleem in de ontwikkeling van het innerlijk werkmodel Hechting bij kinderen met autistische stoornis en verstandelijke beperking

  Het innerlijk werkmodel : in de eerste levensjaren ( ook erna) ontwikkelen kinderen door hun ervaringen met de verzorgers gegeneraliseerde verwachtingen (mentale prestaties) over het gedrag van hun verzorgers en brengen deze verwachtingen onder in een innerlijk werkmodel Hechting bij kinderen met autistische stoornis en verstandelijke beperking

  Eerst enkele bevindingen van het onderzoek : - De hoge scores op onveilige gehechtingsgedrag van kinderen met een verstandelijke beperking zouden te verklaren zijn door hun ontwikkelingsachterstand  - Kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke beperking scoren veel hoger op contact vermijden dan kinderen met alleen een verstandelijke beperking -> interpretatie -> specifiek kenmerk van autisme Geld ook voor empathie, sociale cognitie, positieve stemmingen en sociaal gedrag Link met project

 - Kinderen met een verstandelijke beperking, al dan niet in combinatie met een autistische stoornis, volgens hun ouders meer onveilige gehechtheidsgedrag zien dan normaal begaafde kinderen van dezelfde leeftijd Link met project

  Wanneer er iets gebeurt bij de kinderen, kunnen zij terecht bij hun opvoeders, ouders Maar dit is een stap die zij zelf moeten ondernemen Link met project

 Dank u wel