Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 CREATING TOMORROW AUTEURSRECHT IN HET HBO HVA ONDERWIJSCONFERENTIE 11 APRIL 2013.
Advertisements

Kennis Delen Met Groen KennisNet Hubert Krekels GKC Ontsluiten Publieke Kennis.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Ben jij klaar voor RDM-ondersteuning? Basistraining voor informatiespecialisten Bibliotheek – Project RDM Ondersteuning.
WorldCat Local – Eenvoudig zoeken. In deze demo Eenvoudig zoeken: •Zoeken naar titels •De sortering van de resultaten aanpassen •De beschikbaarheid van.
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
Hoofd Afdeling Digitale Biblitheekvoorzieningen
Workshop Informatievaardigheden
Fontys HogescholenPresentatie Mediatheek R5 Mediatheek R5 - Dé partner in learning communities - • Kennismaking • Faciliteiten / Diensten • Informatiebronnen.
ECC Educatieve ContentCatalogus
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Datamanagement- planning Bibliotheek – Project RDM Ondersteuning Basistraining voor informatiespecialisten.
Perception 4 HG Frank Lorijn Josef Sennekool.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
Repositorystructuur voor hogescholen
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
Mediatheek R5. Faciliteiten en dienstverlening (1/2): de collectie Fysieke collectie: boeken en naslagwerken / tijdschriften / AVM / scripties Digitale.
Michel Visser Founder EesySoft
Workshop contentstrategie
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Nationale Kennisbank Basisvaardigheden Wiskunde Werkpakket Portaal Demonstrator Summiere impressie.
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
Titel auteur oktober /10 De KUBUS. Titel auteur oktober /10 De KUBUS Wie zit er in de zaal? Wie heeft een eigen case meegebracht?
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Presentatie Mediatheek R5
Presentatie Mediatheek R5 Mediatheek R5 - Dé partner in learning communities -
Scripties … Zijn, als een opleiding scripties laat inwerken, te vinden in de Mediatheek …
Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11: :30)
METADATA DUBLINCORE Beheren van informatie.. Vraag VVKBuO Zoeken naar mededelingen Mededelingen on-line aanbieden Centraal beheren Publiceren.
Flexibel werken met ICT Spelen met ICT Helo Studieochtend Met Blended learning wordt bedoeld de optimale mix tussen F2F onderwijs en onderwijs.
Bibliotheek in de wolken vorm en inhoud van informatie.
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis.
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Juriconnect vanuit het perspectief van de kennismanager en eindgebruiker Diederik Benschop 5 april 2017.
OpenSource Schoolboeken Joeri Oudshoorn. Doorbraakproject 2007 Open Source Schoolboeken Carrièreperspectief voor docenten Goedkopeup-to-datelesmethoden.
Linupedia Alles over Open Source Linupedia  gericht op open educative content over open source software  gebasseerd op drie pijlers : software / hardware.
Website Mediacentrum Hogeschool Leiden:
"Universiteiten bouwen voor een onbekend bedrag databanken met proefschriften en andere publicaties van hun personeel. De inrichting van deze ‘repositories’
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Opmaat Jurisprudentie Sdu Zoeken op onderwerp: Zoekresultaten uitbreiden Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
met studievaardigheden
Bibliotheek Instructie
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Thema 2: Hoe geld verdienen?
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Mm-dd-yy | 1 Blackboard gebruikersdag over BBCS 1 november 2007 Frits van Kouwenhove Eline Noorbergen.
Van librije tot digitale bibliotheek: de universiteitsbibliotheek utrecht eric sieverts.
OnderZOEK Informatiebronnen Strategieën September 2011 Nathalie van den Eerenbeemt.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Learning Content Management Systeem
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
LOREnet feb
Introductie Bibliotheek
Groen Kennisnet Pieter Boetzkes Programmamanager Groen Kennisnet
Test van hoogte-breedte-
Een uurtje auteursrecht
Transcript van de presentatie:

Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen van der Meulen Ben CompaanPauline Harmsen Wim VelemaJosef Sennekool

Massa’s onderwijsmateriaal

Learning objects Waardoor die aandacht? –veel digitale leermiddelen (documenten, webpagina’s, streaming video) –kennis delen, kennis benutten –publieke databanken met leermiddelen

Onderwijsmateriaal = leerobjecten

HBO kennisbank

Metadata Leerobjecten worden met metadata beschreven titel onderwerpsomschrijving auteur vakgebied rechten …

Hoe werkt een kennisbank?

–Repository (Sharekit) bevat artikelen, scripties en leermiddelen bestanden en metadata –HBO-kennisbank oogst metadata van aangesloten instellingen zoekt in deze metadata geeft leermiddelen (bestanden zelf)

HG ervaringen eerder Leerobjecten komen niet aanwaaien Makers vinden hun materiaal niet goed genoeg Belangstelling moet je aanwakkeren Brengen moet je faciliteren of belonen Halen moet lonend zijn

Ervaringen elders Groene pilot STOAS hogeschool –Niet maken, maar hergebruiken –Geen selectie – en objecten –Samenwerking met uitgever –Studenten moeten zelf zoeken –Studenten kunnen invoeren

Invoer Sharekit Blackboard –Uit Blackboard (Learning System=courses) –Uit Blackboard Content System Andere invoer –Sharepoint

Copyright HG –rechten bij instelling –studentmateriaal: gebruiksrecht ook bij HG Copyleft (vrij gebruik) Creative Commons

Naamsvermelding Naamsvermelding-GelijkDelen Naamsvermelding-GeenAfgeleideWerken Naamsvermelding-NietCommercieel Naamsvermelding-NietCommercieel- GelijkDelen Naamsvermelding-NietCommercieel- GeenAfgeleideWerken

HBO kennisbank - demo A22

Vragen (Zoeken) Zou jij lesmateriaal van anderen zoeken en gebruiken ? Onder welke voorwaarden ?

Vragen (Metadata) Op welke ‘metadata’ zou je moeten kunnen zoeken ?

Vragen (Lesmateriaal) Zou jij context-gebonden lesmateriaal gebruiken dat je zelf nog moet bewerken ?

Vragen (Aanbieden) Zou jij lesmateriaal beschikbaar stellen ? –Zou je materiaal hebben ? –Zou je tijd investeren ? –Wat zou je triggeren om het te doen ?

Vragen (Rechten) Verwacht je problemen rondom copyright ?

Vragen (Invoer) Hoe moet invoer worden geregeld ? Wie voegt metadata toe ? –Zelf doen –Mediatheek –Studenten –...

Vragen Welke beren komen we nog tegen ?

Bedankt!