Holland Fit – J. van Zwieten e-Health; Social Media en Applicaties Abbs door Apps?
Inhoud 1. Introductie Holland Fit 2. E-health 3. Social media 4. Applicaties 5. Conclusies
Introductie
E-health Begrip anno 2000: De regeling tussen leiders in de gezondheidszorg en hi-tech industrie. Veranderingen De digitalisering van de samenleving en gezondheidszorg. Begrip anno 2012: De optimalisatie, verwerking en personalisering van gezondheid.
Traditionele media
Opkomst social media
Gebruik social media
Communicatie naar medewerkers toe Informeren: medewerkers kunnen kennis verkrijgen over de dienstverlening. Adviseren: over gezondheid kunnen medewerkers een aangemeten advies krijgen. Amuseren: binnen het programma kunnen verschillende activiteiten uitgevoerd worden.
Social media en gezondheid "A tweet per day, keeps the doctor away" H. Riper, senior onderzoeker e-mental health
Toepassingsprogramma op Smartphone of Tablet In de vorm van game / schema / gids / timer e.d. Programma’s voor conditietesten, gezonde recepten >240 apps binnen categorie ‘Gezondheid en fitness’ Applicaties op gezondheidsgebied
Aantal downloaders van gezondheid en fitness applicaties (per leeftijdscategorie). Bron: Pew Research Center’s Internet & American Life Project, 2011 (n = 658 app downloaders). Gebruik gezondheidsapplicatie % 20% 32%
Smartphone gebruik Vier miljoen actieve iPhone- en androidgebruikers 60% tussen 15 – 29 jaar is in het bezit van een smartphone Tussen 30 – 49 jaar is dit ruim 40%, in de categorie 50+ ca. 22% Bron: Marketingfacts, Q Applicatie gebruik Begeleiding Meten – resultaten opslaan Amusement Gebruik van applicaties
Afhankelijk van applicaties
Van inside out naar outside in Twitter: tonen van relevante tweets Facebook: koppeling onderzoeken Apps: selectie bestaand aanbod (o.a. Runkeeper)
Vitaliteit binnen handbereik
“Duurzaam samenwerken aan vitale medewerkers” Holland Fit B.V