Spoorzone Middengebied Concept VO3 Inrichtingsplan (december 2014/april 2015)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pathmos Enschede Seminar 6 april 2006 L.F. Timmen F.H.N. de Vries
Advertisements

Buurtbijeenkomst Diakonessenhuis
Karel Doormanplein Herinrichting openbare ruimte 12 oktober 2011 Raymond Zwanziger.
7.2: Duurzaam wonen en werken. Duurzame huizenbouw FSC gekeurd hout gebruiken Voor rioleringsbuizen en regenpijpen hergebruikt PVC gebruiken Het huis.
Informatieavond Toelichting : - marktselectie Bouverijen e.o. - werk Waterakkers 27 maart 2012 – Dorpsherberg Teteringen.
Veengrond in Gouda Gevolgen van zetting in stedelijke omgeving
Omgeving EBC Regenboog Ontwikkelingen EBC en omgeving.
RUIMTELIJKE KENNISMAKING ‘modellen verkenning’ BEWONERS HOGE HOFSTRAAT - OOSTERHOUTSESTRAAT 7 december 2010.
digitale verkeerskrant van Rilland
Aanleiding herinrichting Elandsgracht
Aan- & afvoer MFA Skoatterwâld Juni 2007 Werkgroep Wijkraad Skoatterwâld.
Verkeersveiligheid en voorstel sanering borden in Enspijk 2.
Verkeersveiligheid Forum ‘t Zand
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Domela Nieuwenhuis Plantsoen
Wijkontsluiting stationskwartier
Informatieavond 19 april 2010
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Optimalisatie bedrijventerreinen Aarschot METHODIEK.
Inspraak bewonersvereniging De Bongerd
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Verbinding G- en K-buurten met Gaasperpark na verbreding A9
IP Schepenstraat.
Visie Hoofdstraat Ter Apel. De deskundigen: Bewoners Ondernemers Mercurius Dorpsbelangen Gemeentelijke projectgroep.
Herinrichting Everlosebeekstraat
Wijkraad Pathmos Veranderingen openbare ruimte
Rioolvervanging 'De Lors'
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
Heusden-Zolder – wooninbreiding Vlaminglaan Buro LST GEMEENTE HEUSDEN - ZOLDER WOONINBREIDING VLAMINGENLAAN Infovergadering 3 november 2014.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
Ontwikkeling Stationsgebied Haren 16 november 2009 Werksessie bewoners Ruimtelijke Kwaliteit.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
Beheer van rioleringen Zoneringsplan Centraal gebied Collectief te saneren gebied Individueel te saneren gebied Beheer grachten en waterlopen Wijkoverleg.
Bestemmingsplan Bedrijventerrein Voederheil II Gemeente Landerd Voorbereidende Vergadering van de gemeenteraad 6 december 2011.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
1 Klankbordgroep Infrastructuur en Groen De Nolle 29 november 2010.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Woonrijpmaken de Schans Informatieavond voor bewoners Maandag 8 juli 2013.
Herinrichting Wilgenplein 17 juni Programma  Opening  Overdracht Peter Toes  Toelichting Oranjewoud  parkeeronderzoek  analyse  visie  modellen.
Stiller spoor voor Deurne Informatiebijeenkomst, 19 februari 2014.
klankbordgroepbijeenkomst1 Welkom leden van klankbordgroep Bergerhoflocatie.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
klankbordgroepbijeenkomst1 Welkom leden van klankbordgroep Bergerhoflocatie.
Resultaten Crowdsourcing Haarzicht Terry van Gend Utrecht – 26 september 2013.
Herinrichting De Horsten Welkom bewoners 23 mei 2016.
ProjectTeam Stadshart –mei 2012 Stadshart LZ in cijfers - ca m² extra winkels - ca m² Cultuurgebouw - ca. 255 extra woningen - ca. 850 nieuwe.
28 september Terugblik op vorige avond 2.Stand van zaken (grondaankoop en onderzoeken) 3.Wat stellen wij voor  Hoofdstructuur/kader  Thematiek.
Informatiebijeenkomst aanbesteding bouwveld 2.2
Voorontwerp bestemmingsplan Willevenstraat – presentatie tijdens de voorbereidende raadsvergadering d.d. 11 juni 2012 ir. M.J. (Marjolijn) Nijssen.
Verkeerskundige toets Kindcentrum Zeeland
Kennedybaan geschiedenis
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
HERINRICHTING VALKENBURGERSTRAAT
Vernieuwen Opwierde-Zuid de wijk met toekomst
Vernieuwen Opwierde-Zuid de wijk met toekomst
Nationaal Parkeercongres 2017
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Beschrijving wijzigingen in ontwerp inrichting Zijlkwartier
Groot Onderhoud Noordkade
Informatiebijeenkomst omwonenden 11 oktober 2017
7 ONTWERPPRINCIPES Verbeterpunten voor alle generaties.
Integrale aanpak Rioolvervanging, ophoging en herinrichting
Klimaatadaptatie en waterkwaliteit
Informatie avond Reconstructie Broekdijk Incl. Eikelkampen en Hooidonk
Nieuwbouw school Kinderburg Rank
Transcript van de presentatie:

Spoorzone Middengebied Concept VO3 Inrichtingsplan (december 2014/april 2015)

Basis voor inrichtingsplan  REOK Spoorzone deelgebied Middengebied  verkavelingsplan S054  profielen 5 febr 2013  Bestemmingsplan Spoorzone Middengebied  nota parkeernormen 2009  Inspiratie uit werksessie spoorzone (externen) en communicatieplan  drie gebieden met een geheel eigen karakter  enkele aandachtspunten  Handboek Standaard Materialen en Constructies Gemeente Deurne  Spoorzone Deurne, ontwerp openbare ruimte (Houtman en Sanders, augustus 2007)  VO Middengebied Spoorzone (Houtman en Sanders, )

Inspiratiebron Drie gebieden met een geheel eigen karakter:  Spoorzone (spoor, P+R, Fabriekstraat, Stationsplein)  focus of bereikbaarheid (te voet, per fiets, per auto en trein) & eigentijds  relatie met merken Nespresso, Discovery, VW  Woongebied (aansluiting bij kwaliteiten Sint Jozef parochie)  focus op duurzaamheid, veelzijdigheid (een wijk die meegroeit) & dorps  relatie met merken: DE, Bavaria, Opel  De groene as verbindt beide gebieden met elkaar  focus op gezellig, groen en gastvrij

Inspiratiebron Verder aandacht voor  Kwaliteit in de openbare ruimte  niet alleen door materiaalkeuze, maar ook door robuuste groenstructuur.  De materialisatie bevestigt de plek waar je bent  Biodiversiteit een plek geven  Historie vertellen

Ontwerp openbare ruimte (Houtman en Sanders, 2007) ontwerp openbare ruimte  Verkeer: bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar  Parkeren: duidelijk structureren  Groenstructuur: bestaande structuren versterken/aanvullen, nieuwe woongebieden sluiten hierop aan (enkele uitspraken) “De sleutel van de planvorming ligt niet in de luxe staalkaart van betratingmateriaal en meubilair, maar in een robuuste groenstructuur en zorgvuldige oplossingen voor de overgang van openbare en privé ruimte” “Dit ambitieniveau gaat uit van een zorgvuldige toepassing van sobere materialen (eerder goed beton dan slecht natuursteen) en van een juiste afweging tussen ingrepen in de ondergrondse infrastructuur ten opzichte van de winst die daarmee bovengronds behalen valt.“ “De keuzes die voor het spoorzonegebied gemaakt worden moeten aansluiting vinden bij ‘wat te doen gebruikelijk is’ in Deurne”

(overige) uitgangspunten Overige:  Alle wegen zijn 30 km wegen  De Fabriekstraat is bestand tegen pieken verkeersdeelnemers  De Steenovenweg wordt onderdeel van de wijk en wordt een woonstraat  Prettig wonen staat bij de overige straten voorop  De groene as is een parel in de wijk en toegankelijk en aantrekkelijk voor iedereen.  Het materiaalgebruik onderstreept het karakter van de plek  Robuuste groenstructuur (duidelijke boomstructuur, grote plantvakken)  Bestaande bomen behouden (alleen als realistisch)  Heldere profielen (iedere verkeersdeelnemers weet zijn plek)  Een kloppende parkeerbalans  Rekening houden met beheer aspecten

Relatie met bestemmingsplan en grondverweving Het bestemmingsplan Spoorzone is vastgesteld door de gemeenteraad en op 31 januari 2014 in werking getreden. Niet het gehele gebied heeft een woonbestemming Een gedeelte heeft een bedrijfsbestemming een bestemmingsplanherziening is in voorbereiding (paars op de kaart) Nog niet het gehele plangebied is verworven (rood gearceerde op de kaart). De definitieve verkaveling/inrichting ter plekke is afhankelijk van de uiteindelijke grondverwerving

Status VO-inrichtingsplan  Het inrichtingsplan is een koersdocument, een plan op hoofdlijnen  De opgenomen profielen en de materiaal impressies geven een denkrichting aan  Voor het woonrijp maken zal de verdere uitwerking plaatsvinden met de direct betrokkenen  Bij de uitwerking wordt gekeken of zelfwerkzaamheid (D-koek) een plus kan opleveren in de omgeving

Plangrens  Deel Steenovenweg is meegenomen in inrichtingsplan, valt buiten exploitatie. (bekostiging via budget rioolbeheer)  Vlierdenseweg en kruising Vlierdenseweg/Fabriekstraat is niet meegenomen in inrichtingsplan (wel in exploitatie)

Straatprofielen  Fabriekstraat (rood)  Steenovenweg (groen)

Straatprofielen  Woonstraat A (geel)  Woonstraat B (oranje) met hofjes (rood)  Groene as (groen)

Straatprofiel / Fabriekstraat  Fabriekstraat is tweerichtingsweg  Ontsluiting P+R aan noordzijde  Haaksparkeren aan zuidzijde voor bewoners  Fietsers op de rijbaan  Hagen met losse bomen in gazon aan noordzijde  Grote groenvakken met bomen aan zuidzijde  Plateaus op kruisingen  De woonstraten zijn één- richtingsstraten. Inrijden vanuit Fabriekstraat niet mogelijk

Impressie materialen / Fabriekstraat  Bestrating: Rijbaan plateau’s in asfalt, parkeervakken open bestratingen. Plateau bij groene-as aansluitend bij materialen Stationsplein  Beplanting: Noordzijde, gras met bomen en lage hagen tegen parkeerplaats. Zuidzijde, lage beplanting en bomen

 Steenovenweg is tweerichtingsweg  Gelijkwaardige kruisingen (woonstraat)  Voorkeur is bestaande bomen behouden en aanvullen  Aan weerzijde bomen in groenvakken (gras)  Voetpad en parkeren langs de weg, aan twee zijden Straatprofiel / Steenovenweg

Straatprofiel / Woonstraat A  Woonstraat A is éénrichtingsweg  Voetpad aan twee zijde  Groen aan één zijde (gras)  Parkeren aan andere zijde  Nadruk ligt op langsparkeren incidenteel haaksparkeren

 Woonstraat B is tweerichtingsweg  Voetpad aan twee zijde  Grote groenvakken tussen parkeren  Nadruk op haaksparkeren  Doodlopende gedeelte vormgeven als hofjes Straatprofiel / Woonstraat B en hofjes

Impressie materialen / Woonstraten en Steenovenweg  Bestrating: aansluiten bij de toegepaste bestrating Sint Jozefparochie  Beplanting woonstraten: gras of lage beplanting en bomen  Beplanting Steenovenweg: gras en bomen (als bestaand)

Impressie materialen / hofje  Bestrating: gemêleerde verharding, parkeervakken in afwijkende kleur  Beplanting: lage beplanting en kleine boom of struik  Overige: bijzonder (speel/zit) element bij entree

Impressie / Groene-as  De groene als is een multifunctioneel en informeel park  Auto’s zijn niet toegestaan  Brom/fiets- en looproute rechtstreeks naar station  De langzaamverkeersroute liggen vast. De inrichting van het park is aan de bewoners, de gemeente faciliteert

Impressie materialen / Groene-as Langzaamverkeersroute:  Bestrating: brom/fietspad in rood asfalt en tegels op voetpad  Beplanting: lage beplanting met bomen  Verlichting: specifiek ontworpen verlichting geeft (tot op stationsplein) richting aan de route

Impressie Materialen / Groene-as Park:  Bestrating: voetgangersroute in asfalt  Beplanting: hoofdzakelijk gras, met diverse inheemse bomen  Straatmeubilair: robuuste zitelementen  Ruimte reserveren voor kunst. De toegepaste kunst nodigt uit tot gebruik

Parkeren (norm 2013)  Totaal aantal nieuw te realiseren woningen is woningen Steenovenweg  Totaal aantal noodzakelijk parkeerplaatsen pp voor de woningen aan de Steenovenweg  Gerealiseerd op eigen terrein 43 pp (nieuw) + 13 pp (Steenovenweg)  Gerealiseerd in openbaar gebied 254 parkeerbalans  Bij een verandering in de verkaveling wordt de parkeerbalans opnieuw bekeken

Parkeren (norm 2013)  De parkeerbalans geeft een tekort van 2 parkeerplaatsen  Het te kort in deelgebieden 6 en 7 wordt opgelost in de naastgelegen deelgebieden 11 en 12  Het te kort in zone 1 t/m 4 wordt opgevangen door de P+R (dubbelgebruik) steenovenweg

Speelplekken  De actieradius voor kinderen van 0-6 jaar is 200 meter  De actieradius voor kinderen van 6-12 jaar is 500 meter  De Speuldries is op loopafstand (hemelsbreed 300 meter)  De groene as geeft plek voor informeel spelen  De hofjes nodigen uit voor spelen op straat

 Uitgangspunt is ophalen van containers naast de weg  Bij doodlopende straatjes realiseren van kliko verzamelpunten Huisvuilverzamelpunten

Hondenuitlaatplek  De bestaande plek aan de L.Cortserstraat vervalt  Nieuwe plek realiseren aan Fabriekstraat  In groene as speciale afvalbak plaatsen Bestaande plekken

Erfafscheidingen  De uitstraling van een straat wordt mede bepaald door de inrichting van de (zij- en voor-) tuinen  De richtlijn over hoe om te gaan met de erfafscheiding is geformuleerd in de welstandsnota  De uitgangspunten voor erfafscheidingen binnen het gehele gebeid zijn: o Lage hagen in de voortuinen o Hoge hagen en/of groene erfafscheiding op de zij- of achtererven, daar waar deze grenst aan de openbare ruimte  De voorkeur gaat uit naar een beuken/liguster haag of een open gaashekwerk in combinatie met b.v. klimop.

Erfafscheidingen  Rood = Lage haag  Paars = Hoge haag en/of erfafscheiding

Aanpassingen in verkaveling