Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool
Het lijstje voor deze presentatie:
Aspecten van een les kernopgave deelvaardigheid ‘kale’ sommen zelfde type in andere context ook nuttig ‘warming up’ noodzakelijke basis uitgangspunt bouwstenen
Aspecten van een les en verder kernopgave deelvaardigheid ‘kale’ sommen zelfde type in andere context ook nuttig ‘warming up’ toetsenrekentaken‘onderhoud’ werkboekrekenwijzer
Het is belangrijk dat leerlingen het juiste gaan leren
Uw rol bij de Rekenblokkenles De rekendocent doet er toe! Het is belangrijk dat leerlingen: – het juiste gaan leren maar ook – voldoende gaan leren – op de juiste manier gaan leren – willen leren
Wat kunnen we gebruiken?
Het is belangrijk dat leerlingen voldoende gaan leren
Werkboek: oefenen met basisvaardigheden
Het is belangrijk dat leerlingen op de juiste manier gaan leren
Werkboek: een vast stappenplan
Werkboek: ondersteuning met modellen
Werkboek: oefenen met deelvaardigheden
Werkboek: extra oefeningen
Het is belangrijk dat leerlingen willen leren
Steun voor de rekendocent
Algemene aanwijzingen
Aanwijzingen per les
Verbanden leggen is belangrijk
Verhoudingen zijn overal
Rekenen in dagelijkse situaties
Hoe laat is het hier?
Hoeveel voordeel? Verhoudingen in de supermarkt
Rekenen in 1956 ‘t Daaglijks Leven (1e druk 1939)
Verhoudingen zijn overal
Rekenen moet wortelen in het MBO
Hoe organiseer je de rekenles? Bepaal het aanbod….. Wat ga je koken? gebruik ‘het kookboek’ Bedenk wie er komt eten …..
Hoe organiseer je de rekenles? Bepaal het aanbod…..Wat ga je koken? Bedenk wie er komt eten ….. Gebruik voorkennis: resultaten per klas
Hoe organiseer je de rekenles? Bepaal het aanbod…..Wat ga je koken? Bedenk wie er komt eten ….. Gebruik voorkennis: resultaten per vraag
Hoe organiseer je de rekenles? Bepaal het aanbod…..Wat ga je koken? Bedenk wie er komt eten ….. Gebruik voorkennis: resultaten per leerling
Hoe organiseer je de rekenles? Bepaal het aanbod….. Bedenk wie er komt ….. Zorg dat leerlingen willen gaan leren Zorg dat ze het juiste aanbod krijgen Zorg dat ze de juiste hoeveelheid krijgen Zorg dat leerlingen bewust gaan leren
Schermafdrukvoorbeeld resultaten per vraag
Schermafdrukvoorbeeld resultaten per vraag
Schermafdrukvoorbeeld resultaten per vraag
Schermafdrukvoorbeeld resultaten per klas
Schermafdrukvoorbeeld resultaten per klas
Schermafdrukvoorbeeld resultaten per klas