Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Advertisements

Bedrijfsverbetering met de Code
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
De Van Damschool in ontwikkeling
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Drieslag functioneel rekenen
Welkom op de informatieavond
Les voor groep 8 Voor de overige kinderen: Ronde 1 pak een kaart.
Het geven van een workshop
Diagnostische toetsen voor het MBO
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Les voor groep 7 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Achtergrond rekenproblemen
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
First ID project Rosa Beroepscollege
April ’17.
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Datum Naam school Naam presentator
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Rekenen in het mbo het YouTube kanaal.
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
Een serious game voor rekenen op het MBO
Visie & Strategie.
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
. Rekenen.
Presenteren en communiceren
Tutti Frutti Europese schoolfruitactie Tutti Frutti – Fruit op school is een initiatief van: met steun van:
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Lezen: doe het goed voor
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
. Rekenen. Inhoud - Rekentoets - Rekenvaardigheid binnen VO Surhuisterveen.
Ouderraad 7 december.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Jolanda Hensbergen Diabetesverpleegkundige VUmc Diabetescentrum Pieken en dalen: grip op de bloedglucoseregulatie.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Welkom Gebruikersmiddag 8 nov Rekenblokken MBO. Gebruikersdag | programma 12.45Opening door uitgever; Peter HoogendijkZaal Stand van Zaken Rekenexamens;
Havo 1 keuzes voor het tweede leerjaar Basisarrangement Technasium Kunst en cultuur.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Dyscalculie uit:
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Rob Goossens Het Werkplan.
Les 4 : rekenen met tabellen
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Rekenen in andere vakken
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
ALS-DAN-plan. Lessenserie: Voeding – mbo 2 Vak: burgerschap 2 Lesuren: Eten is overal ALS-DAN-plan.
ADL Les 1.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool

Het lijstje voor deze presentatie:

Aspecten van een les kernopgave deelvaardigheid ‘kale’ sommen zelfde type in andere context ook nuttig ‘warming up’ noodzakelijke basis uitgangspunt bouwstenen

Aspecten van een les en verder kernopgave deelvaardigheid ‘kale’ sommen zelfde type in andere context ook nuttig ‘warming up’ toetsenrekentaken‘onderhoud’ werkboekrekenwijzer

Het is belangrijk dat leerlingen het juiste gaan leren

Uw rol bij de Rekenblokkenles De rekendocent doet er toe! Het is belangrijk dat leerlingen: – het juiste gaan leren maar ook – voldoende gaan leren – op de juiste manier gaan leren – willen leren

Wat kunnen we gebruiken?

Het is belangrijk dat leerlingen voldoende gaan leren

Werkboek: oefenen met basisvaardigheden

Het is belangrijk dat leerlingen op de juiste manier gaan leren

Werkboek: een vast stappenplan

Werkboek: ondersteuning met modellen

Werkboek: oefenen met deelvaardigheden

Werkboek: extra oefeningen

Het is belangrijk dat leerlingen willen leren

Steun voor de rekendocent

Algemene aanwijzingen

Aanwijzingen per les

Verbanden leggen is belangrijk

Verhoudingen zijn overal

Rekenen in dagelijkse situaties

Hoe laat is het hier?

Hoeveel voordeel? Verhoudingen in de supermarkt

Rekenen in 1956 ‘t Daaglijks Leven (1e druk 1939)

Verhoudingen zijn overal

Rekenen moet wortelen in het MBO

Hoe organiseer je de rekenles? Bepaal het aanbod….. Wat ga je koken?  gebruik ‘het kookboek’ Bedenk wie er komt eten …..

Hoe organiseer je de rekenles? Bepaal het aanbod…..Wat ga je koken? Bedenk wie er komt eten ….. Gebruik voorkennis: resultaten per klas

Hoe organiseer je de rekenles? Bepaal het aanbod…..Wat ga je koken? Bedenk wie er komt eten ….. Gebruik voorkennis: resultaten per vraag

Hoe organiseer je de rekenles? Bepaal het aanbod…..Wat ga je koken? Bedenk wie er komt eten ….. Gebruik voorkennis: resultaten per leerling

Hoe organiseer je de rekenles? Bepaal het aanbod….. Bedenk wie er komt ….. Zorg dat leerlingen willen gaan leren Zorg dat ze het juiste aanbod krijgen Zorg dat ze de juiste hoeveelheid krijgen Zorg dat leerlingen bewust gaan leren

Schermafdrukvoorbeeld resultaten per vraag

Schermafdrukvoorbeeld resultaten per vraag

Schermafdrukvoorbeeld resultaten per vraag

Schermafdrukvoorbeeld resultaten per klas

Schermafdrukvoorbeeld resultaten per klas

Schermafdrukvoorbeeld resultaten per klas