Hoe ondersteunde AgODi het werkveld bij de verhoogde instroom van vluchtelingen? Hasselt 29 april 2016 Sara De Meerleer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
OVSG, de gemeente maakt school
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Cijfers asielcrisis VVSG 22 september VVSG - Cijfers asielaanvragen CGVS 2 -
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Informatiesessies De asielcrisis in de lokale context 26 november 2015.
Informatiesessies Lokale Besturen Asielcrisis 10 december 2015.
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet op het zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
Toelichting van de asielprocedure
Vluchtelingen: een begripsverduide- lijking Wat is een vluchteling nu eigenlijk? En wat is het verschil met termen als ‘anderstalige vluchteling’ of ‘asielzoeker’?
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi December 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Overlegplatform asiel- en migratie 7 december
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Informatiebijeenkomst ZAVENTEM 11/01/2016. Fedasil Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor.
Vluchtelingen en onderwijs Een blik op de vluchtelingentoestroom in het GO!
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Vluchtelingen, de uitdagingen voor Hasselt
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
FOCUS OP LOP-WERKING Regio Mechelen SO Lamot - 15 mei 2009.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Sint-Niklaas en Beveren
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Lokaal loket kinderopvang
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Uitstroomgesprekken.
LOP Secundair onderwijs
Verhoogde instroom van vluchtelingen november 2016
Lokaal loket kinderopvang
Inleiding campusvoorrang
Werkgroep Anderstalige Nieuwkomers
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Brecht D’Hoore, Coördinator Kempen
Doorstroming OKAN-leerlingen in de brede regio
Transcript van de presentatie:

Hoe ondersteunde AgODi het werkveld bij de verhoogde instroom van vluchtelingen? Hasselt 29 april 2016 Sara De Meerleer

1. September AgODi reageert 3. Uitbreiding ondersteuningsaanbod 4. Cocreatie 5. April Blik vooruit: Aandachtspunten Agenda

1. September 2015

September 2015

Een op de drie is bovendien minderjarig. Het werpt een heel ander licht op de asielzoekers… Vijf procent van de vluchtelingen is een niet- begeleide minderjarige. Dat komt neer op zo'n kinderen en jongeren die extra ondersteuning nodig hebben. Slechts 38 procent van de vluchtelingen blijkt een alleenstaande man, terwijl de helft gezinnen zijn. 8 sept 2015

September september: uitnodiging voor werkgroep AN op 11/09 3 september: Sijsele 21 september: Leopoldsburg

September 2015 Recht op onderwijs realiseren? Dé uitdaging

2. AgODi reageert

Wat wist AgODi nog niet?

Welke hefbomen had AgODi al wel? Algemeen kader: IVRK: art. 28 Decreet BaO/ codex SO: recht op onderwijs Leerplicht: 60 dagen na registratie Kader onthaalonderwijs Uren anderstalige nieuwkomers BaO OKAN SO 70 LOP’s met decretale opdracht Maken van afspraken inzake de toeleiding van anderstalige nieuwkomers

Hefbomen voldoende? Advies Kinderrechtencommissariaat (8/9) Spoedadvies VLOR (24/9) over dringende maatregelen voor een goed onthaal vluchtelingenkinderen in onderwijs Signalen LOP’s  Onvoldoende

Tweesporenbeleid ontwikkelen toepassen uitbreiden

Wat heeft AgODi niet gedaan? Geen model voor toeleiding opgelegd Respect voor pedagogische vrijheid scholen Ene regio >< andere regio Bestaande expertise maximaal inzetten / opzoeken Geen gedetailleerd plan van aanpak

Wat heeft AgODi wel gedaan? Geïnformeerd over model van organisatie onthaalonderwijs Cf. omzendbrief onthaalonderwijs Belang van integratie kinderen van vluchtelingen benadrukt Proactieve opstelling – brief lokale besturen Vraaggestuurd Maatwerk Subsidiair

3. Uitbreiding ondersteuningsaanbod

Uitbreiding ondersteuningsaanbod Focus op leerplichtonderwijs Programmatie OKAN Anderstalige kleuters Modulaire units Vervoer Vervolgschoolcoaches

Uitbreiding: Programmatie OKAN 29 programmatieaanvragen ontvangen 25 aanvragen goedgekeurd 1 aanvraag niet goedgekeurd 1 aanvraag goedgekeurd op voorwaarde van effectieve oprichting opvangcentrum 2 aanvragen in behandeling

Uitbreiding: Anderstalige kleuters Anderstalige kleuters: Wie? Anderstalige nieuwkomers < 5 jaar & kleuters TNN Wat? Toelage 950 euro Telling 1/06 voor lestijden Meer informatie? Omzendbrief BaO 2006/03 Attendering wijzigingen

Uitbreiding: Modulaire units Subsidiëring & financiering van de huur van tijdelijke modulaire units Ontvangen aanvragen 8

Uitbreiding: Vervoer Akkoord Minister Crevits en Staatssecretaris Francken Subsidiëring vervoer lln BaO Lokale vergaderingen Opmaken vervoersplannen i.s.m. De Lijn In kaart brengen van problematiek Ontvangen aanvragen subsidies 5

Uitbreiding: Vervolgschoolcoaches Gesignaleerd knelpunt: Forfaitaire toekenning aan scholengemeenschappen Vraag tot wijziging regelgeving

4. Cocreatie netwerk stakeholders lokale actoren monitoring

A. Uitbouw netwerk met stakeholders AgODi Binnenl. bestuur VVSG Rode Kruis FedasilDe Lijn AII Dep. O&V AHOV OKS Welzijn AGIOn CLB Koepels GO!

Overleg beleidsdomein Onderwijs en Vorming Op initiatief van de minister 29 september december maart 2016 Intern overleg Binnen beleidsdomein Onderwijs & Vorming AgODi Asiel VVSGRode KruisDe LijnFedasilInt. & Inb.WelzijnAgionCLBKoepelsGO!

B. Ondersteuning lokale actoren Vraaggestuurd maatwerk vragen ontvangen per mail, brief aan kabinet … Provincies Vragen naar toelichting Gemeenten Binnen LOP Buiten LOP Middenveldorganisaties

Ondersteuning lokale actoren Checklist aandachtspunten Contactpersonen Wie doet wat?

C. Monitoring Randvoorwaarde Collectieve opvanginitiatieven Evoluties van aantal anderstalige nieuwkomers Maandrapporten

5. April 2016

Aantal kinderen in het opvangnetwerk Cijfers van Fedasil, verwerkt door Agentschap Integratie & Inburgering, Vlaanderen en Brussel, 29 februari 2016

Wat weet AgODi nog steeds niet?

Evolutie van het aantal anderstalige nieuwkomers gewoon basisonderwijs

Evolutie van het aantal anderstalige nieuwkomers gewoon voltijds SO

Aantal lestijden en FTE’s Situatie 1 april 2016 Basisonderwijs: 1FTE = 24 uur Secundair onderwijs: 1FTE = 22 uur ANlestijdenFTE’s Basisonderwijs Secundair onderwijs ,5503

6. Blik vooruit: Aandachtspunten

Aandachtspunten: Algemeen Recht op onderwijs voor elke leerling kunnen garanderen Consensus: beleid – administratie – werkveld Geslaagd Onderbroken schoolloopbaan Toeleiding naar COI toeleiding LOI Sluiting tijdelijk opvangcentrum Verhuis Overdracht informatie Monitoring Aantal kinderen in COI/ LOI aantal ingeschreven kinderen

Aandachtspunten: Algemeen Onderwijs op of naast de site: Tijdelijke vestiging Taalbadformule Spreidingsplan & hoe verder opvolgen? Niet-begeleide minderjarigen Anders/niet-gealfabetiseerden

Aandachtspunten: Algemeen Wat brengt de toekomst? Verwachte instroom onzeker Erkende vluchtelingen toeleiden / trek naar de steden Signalen blijven opvolgen via de LOP’s en andere partners

Aandachtspunten: LOP Toeleiding Bevoegdheid Spanning lokaal bestuur LOP Sterke signalen – bijvoorbeeld Houthalen-Helchteren: kleuters Sint-Niklaas: vervoer Aalst: vervolgschoolcoaches Antwerpen: capaciteitsproblemen Ondersteuning over heel Vlaanderen LOP werking buiten LOP

Bedankt