Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte- management Contract- management Financieel management Capaciteits- management Kwaliteits- management Realisatie Testen Transitie Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen huidige computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige computertechnologie Strategie Security Ontwerp Change support
Relatie requirements - ontwerp Systeem Bedrijfsproces Requirements Ontwerp Data Logica Interface Bedrijfsproces Requirements Hardware Systeem Ontwerp Data Logica Interface Hardware Systeem Ontwerp Data Logica Interface Hardware
Ontwerp - activiteiten Inventarisatie relevante randvoorwaarden Bijwerken datamodel Bijwerken constraints Bijwerken sequentie- en communicatiediagrammen Bijwerken toestandsdiagrammen Bijwerken beschrijving interface met omgeving Bijwerken niet-functionele systeemeisen Bijwerken beschrijving organisatie inrichting Aanpassen rolbeschrijving(en)
Ontwerp datamodel Bijwerken conceptueel datamodel Functioneel Technisch Bijwerken logisch datamodel Bijwerken fysiek datamodel
Sequentiediagram Serveerster Start bestelling Bestellingen Aanbieding(en) Bestelling Overzicht bestelling
Toestandsdiagram Keuze door klant gemaakt Bestelling opgenomen Bestelling klaargezet Bestelling geserveerd Bestelling opgesoupeerd Bestelling betaald
Niet functionele systeemeisen Globale niet-functionele systeemeisen Systeem A niet-functionele systeemeisen Systeem B niet-functionele systeemeisen …
Voorbeeld SCD - Systeemcontextdiagram Verkoop Voorraad- beheer Uitlevering Klantbeheer Order- verwerking Klant- gegevens Orders Afgekeurde orders Product- gegevens Levering
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte- management Contract- management Financieel management Capaciteits- management Kwaliteits- management Testen Transitie Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen huidige computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige computertechnologie Strategie Security Ontwerp Change support Require- ments man. Realisatie