Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
°Gruitrode, 1 juli 1922 Montfortaan 1941 Bond zonder Naam 1957
De 5 dimensies van cultuur
Vrijzinnig Humanisme.
Autonomie in de derde graad
Presentatie UNICEF.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Dilemma’s en perspectieven
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Welkom bij Leefstijl.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Kinderen zonder rechten
Omgaan met geschiedenis
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Een knuffel voor jouw als je die hebt verdiend Een klop op de schouder
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Workshop Relationele en seksuele vorming
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Rechten van burgers Plichten van de overheid
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Opvoeden van drukke kinderen
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Autonomie in de derde graad
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Jij hebt ook wat te vertellen!
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Samenwerken Werken in Teams.
Jezelf kort voorstellen.
Zondag 39 HC Franeker 29 maart 2009
ADVENT 2014.
Jij, God en je kind.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
Presentatie UNICEF.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling en de basisschool
Oic.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Ontzuiling en secularisatie
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Gebrokenheid onder jongeren
Maatschappij Wetenschappen
Jongeren laten zich horen
Presentatie: Gender en seksualisering
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
JEUGDzorg - voor wie?.
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Niet- confessionele Zedenleer

Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen. Wel: vertrekken vanuit een twijfel of een invraagstelling. bvb: wetenschappelijk onderzoek, bronnen raadplegen,…

Doel van NCZ “Zelfkennis is het begin van alle wijsheid” staat centraal  Jezelf beter leren kennen vanuit zelfstandig denken /zelfreflectie. Inlevingsvermogen ontwikkelen, waarden en normen,  verbondenheid & verantwoordelijkheid naar anderen & maatschappij. Tegen onverschilligheid en veralgemening. Vóór verdraagzaamheid & ruimdenkendheid. Kritisch zijn & eigen mening vormen. …

Inhoud 1 e graad: Individu: Wie ben ik? (eigen identiteit) 2 e graad: Individu en de ander: mens is sociaal. 3 e graad: Individu en de maatschappij/ de wereld: betrokkenheid en verantwoordelijkheid naar de toekomst.

THEMAVELDEN: 1. Wie ben ik? Wie ben jij? 2. Ik wil groeien! 3. Wees creatief! 4. Elk kind is mijn kind. 5. Mooi “anders”, leven zonder vooroordelen. 6. Waag het niet of …! 7. Ik wil vrede! 8. Alle kinderen hebben rechten.

Een blik op het leerplan… * Wie ben ik? Wie ben jij? 1.Identiteit en de bescherming ervan. 2. Kinderjaren. 3. Gevoelens, gedachten en de uitdrukking ervan. 4. Een mening vormen en uiten. 5. Recht op informatie. 6. Vrijheid van gedachte, geweten en levensbeschouwing. 7. Vrijheid van vereniging. 8. Sociale opvoeding: dit ben ik! * Ik wil groeien! 1.Recht op leven. 2.Gezondheid / gezondheidsdiensten / gezondheidsvoorlichting. 3.Levensstandaard, armoede is een onrecht! 4.Wonen en leefomgeving. 5.Mens en natuur / milieu – duurzame ontwikkeling. 6.Mens en dier. 7.Vriendschap, liefde, houden van …, verliefd zijn. 8.Seksuele, affectieve en relationele vorming. 9. Sociale opvoeding: ik naar de ander(en).

* Wees creatief! 1.Leren en Onderwijs. 2.Zintuigen. 3.Artistieke expressie (via beeld, muziek, woord, spel, beweging). 4.Media: TV, radio, kranten, tijdschriften, strips, computer, … 5.Reclame en propaganda. 6.Vrije tijd. 7.Sport. 8.Jongerencultuur. 9.Sociale opvoeding: samen spelend leren. * Elk kind is mijn kind! 1.Mijn gezin, mijn familie 2.Ouders: wat doen we ermee? (de taak van ouders en opvoeders) 3.Ouderen en grootouders. 4.Kind en scheiding. 5.Kind en dood, verdriet en rouw. 6. Arbeid – werk. 7. Geld. 8. Sociale opvoeding: ik naar de groep, de maatschappij, de wereld.

* Mooi “anders”, leven zonder vooroordelen. 1. Normaal is anders. 2. Beelden en beeldvorming. 3. Een eigen cultuur (taal, feesten, leefgewoonten, kunst, levensbeschouwing, 4. Gehandicapte kinderen / “andersvaliden”. 5. Jongens en meisjes op gelijke voet?! 6. Sociale opvoeding: omgaan met vooroordelen, stereotypen en discriminatie. * Waag het niet of …! 1.Kinderarbeid. 2.Straatkinderen. 3.Kinderen en verslavend gedrag. 4.Pesten. 5.Kindermishandeling en seksueel misbruik van kinderen. 6.Sociale opvoeding: werken aan weerbaarheid.

* Ik wil vrede! 1.Vredeseducatie. 2.Omgaan met macht en onmacht. 3.Agressie: hoe gaan we ermee om? 4.Kindvluchtelingen. 5.Kinderen in oorlogssituaties. 6.Veranderingen en toekomst. 7.Communicatie. 8.Sociale opvoeding: training van sociale competenties. * Alle kinderen hebben rechten. 1.Recht op inspraak en participatie. 2.Recht op privacy. 3.Regels, afspraken, wetten, rechten en plichten in onze en in andere maatschappijen. 4.Democratie of dictatuur. 5.De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) en Het Universele Verdrag inzake de Rechten van het Kind (UVKR). 6.Straffen, da’s straf! 7.Sociale opvoeding: democratie beleven.

Werkvormen NCZ Duo-werk/ Groepswerk Klasgesprek Werkbladen Rollenspel Discussie Hoekenwerk …