Deloitte Accountants, 2013 Auditcommissie Brunssum 24 September 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

De effectiviteit van de klokkenluiderregeling.
Uitdagingen voor de nieuwe Vlaamse Regering
Business model en sturing vastgoedbeheer en financiering
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Primary colors R 0 G 161 B 222 R 60 G 138 B 46 R 114 G 199 B 231 R 201 G 221 B 3 R 146 G 212 B 0 R 0 G 39 B 118 Modellenstudie FUMO Leeuwarden, 28 april.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Transformatie van leegstaand vastgoed Nieuwegein, 20 juni 2013 De rol van gemeenten.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Visie op de ambities van Brainport
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Pgb Wmo Bijeenkomst vermindering regeldruk. Ede, 14 februari 2011 © 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Verdieping rechtmatigheid bij het Pgb Wmo.
Bijeenkomst vermindering regeldruk.
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Seminar Centraal Fonds Volkshuisvesting, april 2010
 Ambassadeursnetwerk 2005/2006 Ambities verzilveren * 8 november 2006 Een format voor rapporteren over diversity Klaas van den Berg Mohammed Essafi.
Producten & Werkprocessen
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
HR netwerk 27 maart 2015 Deloitte Consulting CVBA Brussel, maart 2015.
Agenda Introductie Deloitte Let us introduce ourselves Workshop:
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  controle over IT-infrastructuur  informatie verstrekken over IT-infrastructuur Input  gegevens over Configuratie Items.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
© 2011 Deloitte The Netherlands Workshop 1 Duurzaamheidsrapportage volgens de GRI Richtlijnen Woningcorporaties 8 mei 2012.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Risico-inventarisatie Unicoz GMR Gordon Robinson, 14 maart 2016.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Certificering van assetmanagement
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Fiscaal juridische aandachtspunten scheiden wonen en zorg Activiteiten en structuren Marc van Dijl Hans Linders
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
Guides for gutter Text colours R 27 G 66 B 152 R 0 G 0 B 0 R 127 G 127 B 127 Background.
“Stresstest 2014” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Jaarrekening 2014 Begroting 2015.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
20 november 2008  Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 drs. Neil van Engelen RA.
Verbonden partijen Zuid-Hollandse gemeenten (1)
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Risicomanagement en weerstandsvermogen Informatieavond gemeenteraad 7 juli 2015.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2015 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Dimpact 17 november 2016 Informatie gestuurd beleid
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Levenscyclus van de productontwikkeling van Janus Henderson
Team charter Instrument.
The Seven Sins of CIT 1 October 2015 Eelco van der Enden Theo Poolen
Transcript van de presentatie:

Deloitte Accountants, 2013 Auditcommissie Brunssum 24 September 2013

© 2013 Deloitte The Netherlands Inhoud 1 1.In control statement 2.Controleprotocol 3.Advisering rapportering 4.Aanwezigheid Auditcommissie 5.Risicomanagement

© 2013 Deloitte The Netherlands 2 1. In Control Statement (ICS) Definitie: Een ICS is een formele verklaring van het college van Burgemeester en Wethouders over de kwaliteit van de bedrijfsvoering, zoals de interne organisatie en de automatisering, waarmee inzicht gegeven wordt in de mate waarin de verschillende bedrijfsprocessen op orde zijn. Het ICS:  wordt opgenomen in het programmaverslag  is geen verplichting op grond van BBV  kent geen vormvereisten Wat kan er in staan?  Een beschrijving van de voornaamste (strategische) risico’s  Een beschrijving van de opzet en werking van de interne risicobeheersing- en controlesystemen met betrekking tot de voornaamste risico’s in het boekjaar  Een beschrijving van eventuele belangrijke tekortkomingen in de interne risicobeheersing- en controlesystemen die in het boekjaar zijn geconstateerd, welke eventuele significante wijzigingen in die systemen zijn aangebracht, welke eventuele belangrijke verbeteringen van die systemen zijn gepland en dat één en ander met de auditcommissie / de raad is besproken. Vrij vertaald: - doen we de goede dingen? - doen we de goede dingen goed? - hebben we de juiste stuur- en verantwoordingsinformatie - leven we relevante wet- en regelgeving na

© 2013 Deloitte The Netherlands 3 2. Controleprotocol Het controleprotocol wordt jaarlijks door de gemeenteraad vastgesteld. In dit document zijn feitelijk de afspraken met de accountant weergegeven: -goedkeurings- en rapporteringstoleranties -Nadere uitwerking begrotingscriterium -Nadere uitwerking toetsingskader (externe en interne wet- en regelgeving) Benoeming speerpunten. 3. Advisering consistentie in rapportering 4. Aanwezigheid auditcommissie

© 2013 Deloitte The Netherlands 4 5. Risicomanagement Risicomanagement: Het identificeren en kwantificeren van risico’s en het bepalen van activiteiten die de kans van optreden en/of de gevolgen beheersbaar houdt. Conform artikel 11 BBV dient in de paragraaf weerstandsvermogen in ieder geval te worden opgenomen: a)Een inventarisatie van de weerstandscapaciteit; b)Een inventarisatie van de risico’s; c)Het beleid omtrent de weerstandscapaciteit en de risico’s.

© 2013 Deloitte The Netherlands 5. Risicomanagement Veranderende rol van de accountant 5

© 2013 Deloitte The Netherlands 5. Risicomanagement: Structuur en inhoud Structuur door 9 principes van Intelligent risicomanagement 6 De analyse van het risicomanagement systeem wordt uitgevoerd aan de hand van de negen principes van risicomanagement. Dit model bestaat uit drie deelgebieden: 1.Richten: Randvoorwaarden voor risicomanagement 2.Inrichten: Risicoinfrastructuur en risicomanagement inclusief de risicomanagement- processen, systemen en rapportages 3.Verrichten: Uitvoering risicomanagement inclusief eigenaarschap

© 2013 Deloitte The Netherlands Risicomanagement: Structuur en Inhoud Onderwerpen per onderdeel 7 Definitie van Risicomanagement Risico Raamwerk Rollen & Verantwoordelijkheden Transparantie Uitvoerend Management Risico Infrastructuur Verdedigingslinies Primaire Bedrijfsuitvoering Ondersteunende Diensten 9 Principes van risicomanagement Principe 9: Stafafdelingen (financiën, risicomanagement, IT, HRM, etc.) ondersteunen het organisatie brede risicomanagement. Principe 8: Organisatieonderdelen zijn verantwoordelijk voor de prestaties van de organisatie inclusief het managen van de risico’s. Principe 7: De eerste, tweede en derde lijn sluiten goed op elkaar aan en vormen een effectieve verdedigingslinie. Principe 6: Een gemeenschappelijke risicomanagement infrastructuur ondersteunt de organisatie(onderdelen) bij haar risicomanagement. Principe 5: Het management is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, implementeren en in stand houden van risicomanagement. Principe 4. Bestuursorganen (Besturen, Audit Committee, etc.) hebben voldoende inzicht in het risicomanagement van de organisatie. Principe 3. Rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden gerelateerd aan risicomanagement zijn helder gedefinieerd. Principe 2. Een algemeen geaccepteerd risicoraamwerk wordt binnen de organisatie toegepast (zoals bijv. COSO). Principe 1. Beschrijving van risico’s wordt consequent in de organisatie toegepast (waarbij zowel waarde creatie als behoud centraal staat).

© 2013 Deloitte The Netherlands 5. Risicomanagement volwassenheidsmodel Initiatieven gemeente Brunssum: -Beleidsnota risicomanagement -Aanschaf en implementatie risicomanagementsysteem BNG Uitdagingen: -Verankering in integrale bedrijfsvoering (continue proces) -Beheersing van risico’s 8

© 2013 Deloitte The Netherlands Deloitte refers to one or more of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, a UK private company limited by guarantee, and its network of member firms, each of which is a legally separate and independent entity. Please see for a detailed description of the legal structure of Deloitte Touche Tohmatsu Limited and its member firms. Deloitte provides audit, tax, consulting, and financial advisory services to public and private clients spanning multiple industries. With a globally connected network of member firms in more than 150 countries, Deloitte brings world-class capabilities and deep local expertise to help clients succeed wherever they operate. Deloitte's approximately 170,000 professionals are committed to becoming the standard of excellence. This publication is for internal distribution and use only among personnel of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, its member firms, and their related entities (collectively, the “Deloitte Network”). None of the Deloitte Network shall be responsible for any loss whatsoever sustained by any person who relies on this publication.