VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework YOU ARE STILL HERE AND A LITTLE BIT HERE
VISUALISATIE 3 Communicatie over concepten, de context, gebruikersgroepen enz… werkt best als het op een of andere manier kan gevisualiseerd worden. Enkele technieken: Context: user stories personas Concept: scenarios storyboards UX vision videos Structuur: use cases user flows user experience map Design: moodboards style guides
CONTEXT – USER STORY 4 Steekkaarten met telkens één zin: ‘As a [who/role] I want to [what/task] so that [why/goal]’ Voorbeelden: ‘ As a teacher, I want to upload my course material, so that my students can access it’ ‘As a tourist, I want to see pictures of the bedrooms so that i can choose a romantic room for a week-end with my partner’
CONTEXT – PERSONA 5 Fictief gebruikersprofiel als typevoorbeeld van een bepaalde groep gebruikers
CONCEPT – SCENARIO 6 Stap per stap beschrijving van een concrete gebruikssituatie van jouw app/website/idee. Kan met postits weergegeven worden, b.v. -blauw: een actie -geel: vraag -groen: commentaar -roze: idee
CONCEPT – STORYBOARD 7 Weergave van een scenario in stripverhaalvorm 6 tot 8 frames verhaallijn onder elke frame tekstballonnen
CONCEPT – STORYBOARD – ‘HELP, IK KAN NIET TEKENEN’ 8 Je hoeft niet te kunnen tekenen; je kan de ‘ster-mannetjes’ gebruiken.
CONCEPT – STORYBOARD – ‘HELP, IK KAN NIET TEKENEN’ 9 Je kan ook een korte comic maken met Photoshop ‘Cutout’ en ‘Poster Edges’ filters
CONCEPT – UX VISION VIDEO 10 Je kunt zelfs een video maken van je visie op de user experience:
STRUCTUUR – USE CASE 11 Visualisatie van de vereisten van een toepassing of een deel van een toepassing d.m.v. UML (Universal Modelling Language), veel gebruikt in softwareontwerp. Focus ligt vooral op implementatie en functionaliteit, niet op de gebruikerservaring (en is dus minder interessant in deze cursus).
STRUCTUUR – USER FLOW 12 Flowchart van de mogelijke acties die een gebruiker onderneemt om tot een bepaald doel te komen.
STRUCTUUR – USER EXPERIENCE MAP 13 Een model van de complete ervaring die een persoon heeft met een dienst of product
DESIGN – MOODBOARD 14 Beeldcollage van concepten, ideeën, dromen en gevoel. Kan gebruikt worden om de stijl van je product te bepalen, maar ook om vage ideeën te visualiseren en te bepalen welke kant je opwil.
DESIGN – STYLE GUIDE 15 Een handleiding voor de opmaak van designelementen; kan gebruikt worden voor documenten, websites, drukwerk, of zelfs voor de hele huisstijl.