I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Hoe blijf ik gemotiveerd
Menno Karres Lead Auditor
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Door goede gesprekken groeien
Leiderschap bij verandering
Van A naar (nog) Beter Beheersen van Ziekteverzuim
Persoonlijk Leiderschap
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Workshop: Vertrouwen bouwen in 5 stappen. Route 1.Het belang van vertrouwen? 2.Emotionele Bank Rekening 3.Bouwen aan vertrouwen: 5 stappen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Leiderschap.
Loopbaancentrum Zwolle
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
De HR-Businesspartner als servant-leader
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Gedrag in organisaties, 10e editie
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
VHIC Leergang Record Manager (LARM) Najaar 2005
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Teamontwikkeling Minipresentatie….
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Help! Verzuim voorkomen
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Organisatie analyse en concrete vervolgstappen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Ambassadeurs 28 augustus 2014 Agenda Mededelingen De organische organisatie Wvttk /rondvraag.
Het coachende functioneringsgesprek
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Kernwaarden Van persoonlijke waarden naar RVO.nl waarden
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Vergaderen, vergadertechnieken, overleggen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Veiligheidscultuur & leiderschap
Verbindende Besluitvorming werkt.
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
Persoonlijk Leiderschap
Leidinggeven voor eerste verkoper
Vergaderen, vergadertechnieken, overleggen
Leidinggeven voor eerste verkoper
In gesprek over werkdruk
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Samenwerken en communicatie
Visie op leren Ontwikkelen en werken liggen in elkaars verlengde
Werken met plezier en goed presteren
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Transcript van de presentatie:

I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman

No Trust, No Glory… lezing I Trust U

Structuur van de middag! Lezing I Trust U  Nieuwe tijden!  Vertrouwen, wat heb jij ermee?  High-trust organisaties  Voorwaarden  diner  Het nieuwe leiderschap! Boek No. 3

THE TIMES THERE ARE CHANGING, VAN INDUSTRIEEL NAAR DIGITAAL

Betrouwbaar/vertrouwen?  Komt afspraken na  Doet wat hij/zij zegt  Boekt resultaten  Eerlijk  Transparant  Geeft vertrouwen  Kwetsbaar  authentiek  Integer  Gelooft in de ander  Durft los te laten  Durft hulp te vragen  Oprecht  Delegeert/geeft ruimte  Ja, dat voel ik gewoon zo…

Voordelen….  Betere besluitvorming  Innovatie  Extra-rolgedrag  Soepele economische transacties  Minder verzuim  Conformiteit  Betrokkenheid  Betere prestaties  Intentie om te blijven  Tevredenheid  Loyaliteit  Commitment  Beter kunnen inspelen op veranderingen  Hoog niveau van samenwerking  Plezier  Enz. Lezing I Trust U

Bittere noodzaak… Lezing I Trust U

Voorspellers van vertrouwen Lezing I Trust U  Betrokkenheid  Beslissingsvrijheid  Transparantie

JOUW BEDRIJF? Boekpresentatie I Trust U

Voorbeelden Lezing I Trust U  Semco  BSO/Origin  VIStrainingen

Beeldvorming… Lezing I Trust U

De extreme makeover! Lezing I Trust U  Organisatieopzet  Sterke cultuur  Transparantie  Leiderschapsstijl

Organisatieopzet Lezing I Trust U Onderin piramides liggen lijken..  Zelfstandige eenheden  Grootte?  Aansturing?  Sturen op resultaten  Mini-companies model

Sterke cultuur Lezing I Trust U Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis Patagonia  Gedragen door alle medewerkers  Beleefde waarheid  Nadruk op visierealisatie  Kloppende waarden  Zinvolheid

Vertel de missie van uw organisatie aan 2 anderen en verder niets! Wat is het beeld dat zij van uw organisatie krijgen? Terugkoppeling Missie/ visie

Transparante communicatie Lezing I Trust U Niet de deur open zetten, maar actief naar mensen toegaan.  Eerlijk (excuses!)  Snel, zeker bij verstoringen (Six, 2009)  Open (book policy)  Intentioneel (waarom, Covey stuk)  Actief (surfbus!)

Gandhi ‘There goes my people I must follow them Because I am their leader’

Coachend, dienend, faciliterend, outputgericht, verbindend; Zelfreflectief Introvert, bescheiden Nieuw Leiderschap

ANTI-INDUT OEFENING Boekpresentatie I Trust U

DAN HET SLECHTE NIEUWS… Boekpresentatie I Trust U

59% van de leidinggevenden voert geen goed gestructureerd werkoverleg. 55% van de deelnemers vindt dat de leidinggevende zich laat inpakken door bepaalde werknemers. Leidinggevenden kunnen niet tegen kritiek, aldus 55% van de ondervraagden. 40% van de leidinggevenden geeft op een autoritaire manier leiding, 30% vindt dat er geen leiding wordt gegeven. 72% ervaart gebrek aan waardering van leidinggevenden. 42% van de leidinggevenden verdeelt werk niet eerlijk.

WAAROM? Boekpresentatie I Trust U

HANDEN UIT DE MOUWEN! Boekpresentatie I Trust U

Leiderschap Lezing I Trust U  Van vergelijken naar verbinden  Van sturen naar faciliteren  Van rol naar authentiek  Van dominant naar bescheiden  Van afwezig naar aanwezig

En als je nu denkt: ‘Ja, maar…’ Lezing I Trust U  Dat kan alleen in kleine organisaties  Dat kan alleen met hoog opgeleid personeel  Dat kan alleen in economisch goede tijden  Dat kan alleen in bepaalde culturen  Dat kan alleen bij jou  Dat kan alleen als het MT meegaat  Enz.

DAN MOET JE TOCH ECHT HET HELE BOEK LEZEN…. Boekpresentatie I Trust U