23 november 2015.  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BattleBots The school battle.
Advertisements

6 sleutelbegrippen lesopbouw
4. De Wereld na Toch ook echte oorlog.
Medmec04 week 7 Engagement.
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
MedMec Co-Creatie les 2 / Pia Terstroet P. M.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Informatie- avond groep 6
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Onze doelen en visie in beeld
Betogende spreekbeurt
SCRUM Agile ontwikkelen
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Opdrachten en eindopdracht
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Operatieassistentie Les 6. Wat moet je kennen/kunnen? Afspraak inplannen en informeren eigenaar Ontvangst van de patiënt en de eigenaar Voorbereiding.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Differentiatie.
Kwaliteitszorg
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Activerende werkvormen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Operatieassistentie Les 6.
Operatieassistentie Les 6.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Didactiek Lesformulier.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
PROEVERIJ.
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Gedragsproblemen en stoornissen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ADL Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Procedures aan begin van het jaar
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

23 november 2015

 Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk

 Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Ophalen voorkennis Activerende Didactiek  Ervaringen uitwisselen mbt dit thema  Ervaring opdoen met uitwerken opdracht Samenwerkend Leren

 individueel: schrijf 4 termen die betrekking hebben op samenwerkend leren op een blaadje  geef het blaadje aan je buur  leg de termen op het blaadje dat je gekregen hebt, uit aan je buur

 Sleutelbegrippen: ◦ Individuele aanspreekbaarheid ◦ Positieve wederzijdse afhankelijkheid ◦ Sociale vaardigheden ◦ Directe interactie ◦ Evaluatie en bijstelling groepsproces

 groepen van 3 of 4  placemat: wat heb jij de laatst weken gedaan om leerlingen te activeren (5 min.)  Top 5: wat werkt goed? (10 min.)  Top 5 in Padlet zetten ◦  toelichten per groep

 DDU:  Denken: ◦ Bedenk een onderwerp uit jouw vak/stage dat je zou kunnen gebruiken voor één van de 5 samenwerkingsstructuren van hst 3. Bereid de instructie voor die je zou moeten geven  Delen: ◦ Bespreek het onderwerp en de instructie in tweetallen. ◦ Geef elkaar feedback, gebruik het boek.  Uitwisselen:

Homogeen vs. heterogeen  Niveau van de leerlingen  Jongens en meisjes  Groepen in de klas  Grootte van de groep

1. Blijf aan tafel zitten 2. Iedereen doet mee 3. Overleg op fluisterstil niveau 4. Raadpleeg elkaar voordat je de docent om hulp vraagt 5. Iedereen weet op het eind van de les alles wat een ander groepslid ook weet

 Werk en taken verdelen (voorzitten)  Materialen verzamelen en opruimen  Opschrijven / noteren  De docent om hulp / extra uitleg vragen  Opzoeken van informatie  Berekeningen uitvoeren  Overige praktische handelingen uitvoeren  Doorslag geven bij interne (groeps)problemen en meningsverschillen (kan ook door de voorzitter)  Controlerende vragen stellen aan groepsleden aangaande leerinhoud en –proces  Verdiepende vragen stellen aan groepsleden aangaande leerinhoud en –proces  Informerende vragen stellen aan andere groepjes  De moed erin houden door (met mate!) humor in te brengen

1. VAD2 uitgewerkt meenemen 2. lezen Ebbens & Ettekoven Samenwerkend Leren hoofdstuk 4