23 november 2015
Doelen Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren Jouw lessen: Activerende Didactiek Opdracht verwerken theorie Afronding ◦ Huiswerk
Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren Ophalen voorkennis Activerende Didactiek Ervaringen uitwisselen mbt dit thema Ervaring opdoen met uitwerken opdracht Samenwerkend Leren
individueel: schrijf 4 termen die betrekking hebben op samenwerkend leren op een blaadje geef het blaadje aan je buur leg de termen op het blaadje dat je gekregen hebt, uit aan je buur
Sleutelbegrippen: ◦ Individuele aanspreekbaarheid ◦ Positieve wederzijdse afhankelijkheid ◦ Sociale vaardigheden ◦ Directe interactie ◦ Evaluatie en bijstelling groepsproces
groepen van 3 of 4 placemat: wat heb jij de laatst weken gedaan om leerlingen te activeren (5 min.) Top 5: wat werkt goed? (10 min.) Top 5 in Padlet zetten ◦ toelichten per groep
DDU: Denken: ◦ Bedenk een onderwerp uit jouw vak/stage dat je zou kunnen gebruiken voor één van de 5 samenwerkingsstructuren van hst 3. Bereid de instructie voor die je zou moeten geven Delen: ◦ Bespreek het onderwerp en de instructie in tweetallen. ◦ Geef elkaar feedback, gebruik het boek. Uitwisselen:
Homogeen vs. heterogeen Niveau van de leerlingen Jongens en meisjes Groepen in de klas Grootte van de groep
1. Blijf aan tafel zitten 2. Iedereen doet mee 3. Overleg op fluisterstil niveau 4. Raadpleeg elkaar voordat je de docent om hulp vraagt 5. Iedereen weet op het eind van de les alles wat een ander groepslid ook weet
Werk en taken verdelen (voorzitten) Materialen verzamelen en opruimen Opschrijven / noteren De docent om hulp / extra uitleg vragen Opzoeken van informatie Berekeningen uitvoeren Overige praktische handelingen uitvoeren Doorslag geven bij interne (groeps)problemen en meningsverschillen (kan ook door de voorzitter) Controlerende vragen stellen aan groepsleden aangaande leerinhoud en –proces Verdiepende vragen stellen aan groepsleden aangaande leerinhoud en –proces Informerende vragen stellen aan andere groepjes De moed erin houden door (met mate!) humor in te brengen
1. VAD2 uitgewerkt meenemen 2. lezen Ebbens & Ettekoven Samenwerkend Leren hoofdstuk 4