Naam: Elalia Anjay Klas 1Boa A1 r0623816 Jaar: 2015-2016 “laat mijn kop met rust!” Een project over straatwijs opvoeden. ( Griet Roets et al., 2013)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorjaarsbijeenkomst DPU Vernieuwend welzijn en onze bijdrage. Diaconaal Platform Utrecht.
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Nederland participatieland?
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Presentie: achtergrond, methodiek en filosofie
“VRAAG OM DE HOEK, WERK OM DE HOEK” “Innovatie van persoonlijke dienstverlening aan huis” PROJECTPLAN MIDDEN - BRABANT.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Waar knelt het schoentje?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Armoede te huur Ervaringsdeskundigheid op een schoteltje Door Birgit Goris & Wim Van Opstal.
Vrijwilligerswerk en participatie aan het verenigingsleven binnenstebuiten Praktijken van aansprekingen en ondersteunen in het sociaal- cultureel volwassenwerk.
‘Het moeizame streven naar een inclusief beleid’.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
UA 3 mei Stichting Lezen wil brede bevolkingsgroepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke ontwikkeling.
Gezinsweek Een nieuwjaarsgeschenk van de ChristenUnie fractie aan de stad.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Succes- en faalfactoren
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Tessa Jonckheere.  auteurs  Wat is casemanagement?  casemanagement bij drugsgebruikers  casemanagement bij drugsgebruikende ouders en zwangere vrouwen.
VRIJWILLIGERSWERK EN PARTICIPATIE AAN HET VERENIGINGSLEVEN BINNENSTEBUITEN Vanryckeghem Charlotte 1.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
INSPIRATIE. De X-Factor van de docent De workshop speelt zich af rondom de volgende rubrieken: Onderwijs Gezag Contact bedrijfsleven Betrokkenheid Maatschappelijke.
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Een wijkcentrum in en van de buurt Eindhoven, juni 2014 Aanpak gemeenten Ondersteuning Ondernemen in je wijk.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Dossier Empowerment.
Mensen maken de stad, bouwstenen voor de sociaalecologische toekomst.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
6 Criteria Armen verenigingen zich Armen nemen het woord Maatschappelijke emancipatie Maatschappelijke structuren veranderen Dialoog met de samenleving.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Administrateur-generaal
EWI-focus: Wetenschap en armoede 5 december 2011.
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
ARMOEDE Kinderarmoede. Inhoudstabel Auteurs Inleiding Kinderarmoede: een probleem van herverdeling Kinderrechten en de herontdekking van de armoede Kinderrechten.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
SPIRITUALITEIT & SOBERHEID 25 APRIL 2008 Tine Van Regenmortel VEERKRACHT & BASISHOUDING.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Een heldere visie op samenwerking!. Het Klokhuis Bibliotheek Bs Sint Antonius Bs de Lingelaar.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Wereldspelers: een verhaal
Lokaal loket kinderopvang
Lespakket Opleidingen
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Ouderenzorg: op weg naar een leeftijdsvriendelijk Gent
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Vermaatschappelijking van zorg
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Lokaal loket kinderopvang
Vanryckeghem Charlotte
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Naam: Elalia Anjay Klas 1Boa A1 r Jaar: “laat mijn kop met rust!” Een project over straatwijs opvoeden. ( Griet Roets et al., 2013)

Inhoud  inleiding  auteurs  project  straathoekwerkers  straatverhalen & ervaringen  bronnen

Inleiding Het boek genaamd “laat mijn kop met rust” gaat over een project dat “Straatwijs Opvoeden” heet. Het boek is geschreven door 6 auteurs o.a. Griet Roets, Joost Bonte, Dirk Dermaut, John Decoene, Valerie D’Hont en Franky Myny (Red.)

Auteurs

 Griet Roets  Joost Bonte  Dirk Dermaut  John Decoene  Valerie D'Hont  Frank Myny

Project

 naam “Straatwijs Opvoeden”  bezorgd kennis aan de lokale netwerken.  het biedt opvoedingsondersteuning  om beter te kunnen omgaan met de meest kwetsbare groepen in de samenleving.  het project situeert zich in twee wijken, de nieuwe stad in Oostende en in Rechtover in Aalst, in deze project komen vooral ouders aan het woord. (2011)

Straathoekwerkers

 De straathoekwerkers hebben de ervaringen van gezinnen in armoedesituaties geïllustreerd in straatverhalen.  De straatverhalen gaan vooral over succes en falen, het niet kunnen en krachten.  Machteloosheid en onbegrip vanuit de hulp- en dienstverlening.  Een aantal ‘critical friends’ leveren verschillende kritische bijdragen over de bevindingen én formuleren nieuwe vragen en uitdagingen voor het beleid en de praktijk van opvoedingsondersteuning.

Straatverhalen & ervaringen

 De straatverhalen zijn gebruikt als bronnen van levenswijsheid.  het in dialoog gaan met ouders uit gezinnen in armoedesituaties leveren inzichten op over de structurele moeilijkheden.  De ondersteuning bij de opvoeding wordt niet altijd als ondersteunend opgevat.  Het toont dat er afwijken zijn in de manier waarop de opvoedingsondersteuning door welzijnsdiensten wordt aangeboden en de manier waarop de ouders de hulp ervaren.  De relatie tussen de ouders en welzijnsdiensten worden teveel gedomineerd door een efficiëntielogica en te weinig door een warme ondersteunende, begripvolle aanvulling ervan.

Bronnen

 Ouders als onderzoekers (2011). Ouders als onderzoekers. Inspiratie tot participatie en sociale actie. Brussel: VCOK en Jongerenwelzijn.  Baart, A. (2001). Een theorie van presentie, Utrecht: LEMMA BV.  Steenssens, K., Demeter, B., Van Regenmortel, T. (2009). Conceptnota Empowerment en activering in armoedesituaties.  Extra informatie Geraadpleegd via