Jongerentaal Creatief denken, kritisch denken, computerdenken Sociale (communicatieve) en culturele vaardigheden Probleemoplossend en zelfregulerend.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
BAAS VOOR EEN DAG.
Modern sprookje Kikkerkoning.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Joringel lette niet op haar en bekeek de kooien met de vogels.
SEIZOEN 2008 Een overzichtje. Denken julie nu echt dat er cross komt.
Gemaakt door Odessa koorevaar
Kerstviering kleuterbouw
Een meisje van 16 gaat voor het eerst naar de disco.
Waarom ben ik hier op aarde?
Een dag uit het leven van Plotseling Waar je als Lord al niet druk mee kunt zijn …
Water, schapen en vrouwen
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
HOLLANDSE MAATJES.
Powerpoint gemaakt door
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Presentatie, deelpagina over mijn fantasie, mijn animatie liefde
Loverboys.
Listige minnaars in de liefde
De pittige smaak van de uitverkiezing
Samenstelling : RD. Marie en Martha, twee “senior”- weduwen, zijn aan de praat.
Sinterklaas is verdwenen nergens te vinden nergens te zien Nam hij de benen, is hij hem geknepen, weggewaaid misschien?
Ik voel me zo alleen !.
nadat je dit gelezen hebt!!!
Ik ben Alice Jan Simoen Ellen De Bie.
Tijdens de les « goede manieren » vroeg de lerares aan de leerlingen :
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Lieve zoon/dochter ....
De aarde.
Geluid aan.
Er was eens een oud kasteel midden in een diep en donker bos.
Hij zocht tot aan de negende dag. Vaak liep hij rond het kasteel, maar hij kwam nooit te dichtbij.
Nu kon de heks niet meer toveren, en Jorinde stond weer voor hem.
Het Spel Kaarten Tekst Gerard De Vries.
Steeds verder met een muisklik. Twee nonnen verlaten hun klooster om gebakjes te gaan verkopen. De ene is bekend als Zuster Bezorgd (ZB) en de andere.
Oost-Vlaanderen (in Oost-Vlaams dialect)
Wat ik wil…..
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Ik hou er niet van om op dergelijke momenten te praten
Advent 2014 Logo school.
Doopdienst 22 juni 2014 Koen Minderhoud
Verander je wereld 2 Samuel 11:1-2 Bij het aanbreken van het voorjaar, de tijd waarin koningen gewoonlijk ten strijde trekken, stuurde David opnieuw een.
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Water, schapen en vrouwen Jacob’s ideetje. Genesis En Laban zeide tot Jakob: Zoudt gij, omdat gij mijn bloedverwant zijt, mij dienen om niet?
Het was in de tweede wereldoorlog.
Het begint zoals een sprookje, maar het is er geen .....
De koning van de kikkers
HIJ GAF ZIJN EIGEN ZOON. Tijdens een zondagavond zangdienst in een kerk gaf de dominee het woord aan een oude man, die daar zondag te gast was. De man.
THE LION KING The Musical. Musical  In december 2012 ben ik in London naar de musical ‘The Lion King’ geweest. Ik was er een aantal jaren daarvoor ook.
Joringel werd heel blij, raakte de deur aan met de bloem en de deur sprong open.
Vernieuwing van je geloof…..
Steeds verder met een muisklik. Twee nonnen verlaten hun klooster om gebakjes te gaan verkopen. De ene is bekend als Zuster Bezorgd (ZB) en de andere.
Startviering Technicum 1 september 2015 STA OP.
In deze dienst zal Ds. R. Tigelaar voorgaan. Voor de dienst zingen we Lb. 134 Na de zegen Gz. 81: 1,2,3,4,7 Schriftlezing & tekst: Johannes 1: 1-18.
HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS MIJN KIND, AL WAT VAN MIJ IS, IS VAN JOU HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS Cyclus C Muziek: Cantate 61 vd Advent (J.S. Bach)
1 In Uw licht zien wij het licht. 2 Saul Koning van Israël Door God gezalfd; de Geest van God ontvangen Ongehoorzaam; de Geest weggenomen.
Groningse voic .
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Welkom Samenkomst bij de begrafenis van Geurt Wisselink.
Welkom op TOV! Thema voor vanavond: School; wat doe jij met je talenten?
REFR.Twee ogen zo blauw Zo innig en trouw Al mijn geluk zijn die kijkers van jou Twee ogen zo blauw Als de lente de bomen en struiken Weer met geuren en.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
De preek gaat over: Lukas 24: Voorlezer: Jan Dees Voorganger: Ds. J.F. Harmanny te Hoek Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Eerste.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Transcript van de presentatie:

Jongerentaal

Creatief denken, kritisch denken, computerdenken Sociale (communicatieve) en culturele vaardigheden Probleemoplossend en zelfregulerend vermogen Mediawijsheid en informatievaardigheden

1923

 1901: leerplicht: 6 jaar onderwijs volgen (vanaf uiterlijk het 7 e levensjaar)  1969: 9 jaar  1975: 10 jaar (+ 2 dagen per week leerplichtig tot en met schooljaar waarin kind 17 wordt)  2007: volledig leerplichtig tot 18 jaar

Wat stinkt het hier bliksems! Het stinkt hier vervloekt. Die bedonderde kagchel rookt hier al weer. ’t Is hier om donders te worden.

1919  fuifnummer  heusig  jolig  kooi  lam  leut  mal  neerkeilen  moppig  tea’en  zalig  saaie pan ’t Is op het ogenblik een saaie pan op school.

1924 ‘Knal zeg. Een knal-plan. Van wie is dat knaldenkbeeld om mij d’r bij te vragen? Zeker van die knal-Max?’

INLEIDING TOT DE TAALSTUDIE TEN DIENSTE VAN Athenea, Colleges en Normaalscholen door Dr. Remi Sterkens Leraar aan het Koninklijk Atheneum en aan de Hogere Handelsschool voor Juffrouwen te Antwerpen EN Dr. Paula Sterkens-Cieters Lerares aan het koninklijk Atheneum voor Meisjes te Antwerpen

1930 Meisjes:  snoeperig  beelderig  dolletjes  snoezig  schattig  honneponnig  engelachtig Jongens:  formidabel  geweldig  knal  denderend

‘Mieters,’ zei Maarten. ‘Het uitzicht is verdomd mieters.’ - ‘Vind je ze niet verdomd mieters?’ vroeg Paul met glinsterende ogen. - ‘Een mieters verhaal,’ zei Flap bewonderend. - ‘Mieters weer,’ zei hij hijgend.

James Avati

1950  ‘Je weet wel.’  ‘Praat me d’r niet van.’  ‘Ik was van school getrapt.’  ‘Zwaar onvoldoende.’  ‘Op ’n halfgare manier.’  ‘Die gloeiende nonsens.’

Jaren vijftig  Muziek  Mobiliteit  Mode

1970  blitskikker  birdie  gewoon te gek  high  knurft  tof  weetjewel  poepie-ruig  be-in  ludiek

: turbotaal  buma burgermannetje  dombo dom persoon  frust zenuwachtige, onzekere jongen  ordi ordinair meisje  saggonurks, zwijgzaam type  sappo sukkelige jongen

De eightees: gaaf en chillen  los ballos  gers  kopkluiven  heftig  niet te doen  retestrak

 Muziek: hiphop  Mode/mobiliteit  Computer/mobieltje  Funsporten

Schoolopstel My smmr hols wr CWOT. B4, we usd 2go2 NY 2C my bro, his GF & thr 3 :- kds.

ILNY. It’s a gr8 plc. Bt my Ps wr so {:-/ BC o 9/11 tht they dcdd 2 stay in SCO & spnd 2wks up N. Up N = WUCIWUG. I ws vvv brd. Bt my Ps wr :-) they sd ICBW, & tht they wr ha-p 4 the pc&qt...IDTS!! I wntd 2 go hm ASAP, 2C my M8s again. 2day, I cam bk 2 skool. I feel v O:-) BC I hv dn all my hm wrk. Now its BAU...

SMS rglmtg vnzlfsprknd lfdsvrdrt stdnt zkt kmr.

Smileys :-) B:-) :- # I-(

Kontikons (-.-)(?) (13)(=) (9)(,,) (Oo)(-x-) (OoO)

SMS-poëzie D MSJS STND NT ALLN Z WRN MT ZN 44 K STPT P D MEIS AF & W DR 1 VRSRN ‘H KNK J NT RGNS VN’ ZEIK MT 1 RD KP Z KK M TN 7:-/ AN N ZEI: RFFOP TN WR HR DINDIN N D BRT: NRD NRD AFGKRD

straattaal chinga doekoe (VD) floeshfloesh groentoe knaldo pakka plakka

Zwarte schapen, Zak in de stront Ik ben die rapper met een boodschap, muziekaal als Mozart. De onbekroonde koning, dus maak plaats klootzak. Check hoe ik me troon pak, zo van de troon af. Blijf je zitten, geef ik je carrière de doodstraf. Rappers zeggen, we hebben do zat, so What? We schrijven niet voor do, we schrijven voor onze genoodschap.

De wereld is groot, je ass zeker ook daarom wil ik jou want ik vind je zo dope Hoow… daar begint het gezeik maar je vind me te leip dus je durft niet gelijk mee van de club en terug naar m'n wijk is het dat je bluft of wil je dat ik slijm Soesi B & Yes-R, Hey schatje So hey schatje

Loop met me mee, naar de waterkant We gooien alle oude kleren van ons af We springen in één keer samen, hand in hand Laat het stormen. Laat het waaien.

Van Dale anno nu  Jeugdtaal: 93 sma max (de max) flex pienantie kuitenflikker daldeeën

 Jongerentaal: 12 dakken dissen navelpluis kopkluiven

 Meisjestaal: 4 akeligheid dolletjes eng wicht

 Jongenstaal: 7 een oliepoot halen kattenbak kiks onk: een knikker die overschiet

Creatief denken, kritisch denken, computerdenken Sociale (communicatieve) en culturele vaardigheden Probleemoplossend en zelfregulerend vermogen Mediawijsheid en informatievaardigheden