1 Lustrumbijeenkomst 2006 Petra Claessen * Directeur van het NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing * Vice-voorzitter van de Europese Marketing Confederatie
2
3 Petra Claessen Directeur NIMA Vice-Chairman, EMC * * European Marketing Confederation
4 NIMA Richting geven aan de toekomst van marketing Platform voor de Marketeer Leiderschap ontwikkelen van de marketeer Professionalisering van het marketingvak Jubileum Stichting Examenkamer
5 Beleidskaders NIMA 2007 e.v. Keurmerken & Netwerken Boeien & Binden Van faciliterend naar initiatiefnemend Jubileum Stichting Examenkamer
6 NIMA Top Brands Boeien en Binden van top marketeers om via “Marketing by Co – creation”, NIMA als initiërende organisatie mede op de kaart te zetten. Kwaliteitsoptimalisatie netwerken en programma’s Samenwerking netwerken => realisatie NIMA doelen Uitbreiding certificaties Vernieuwing/Innovatie Jubileum Stichting Examenkamer
7 NIMA Vereniging Boeien, binden en inspireren om richting te geven aan het vak marketing via het NIMA Netwerk; Bijeenkomsten en Activiteiten Kwaliteitsverbetering Doorontwikkeling Lidmaatschapsstructuur Organisatie bijeenkomsten Vernieuwing/Innovatie Jubileum Stichting Examenkamer
8 NIMA-Examens Inspireren en Innoveren met NIMA Keurmerken: Examens en Educatieve Programma’s Kwaliteitsoptimalisatie Examenafzet/-ontwikkeling Vernieuwing & Innovatie Internationaal Jubileum Stichting Examenkamer
9 Doelstelling NIMA-Examens NIMA- diploma’s als maatstaf binnen het bedrijfsleven voor commerciële competentieprofielen in samenwerking met het bedrijfsleven Jubileum Stichting Examenkamer
10 NIMA-Examens Op diverse niveau’s (A - C): -Marketing -Communicatie -Sales -Marketingonderzoek- en informatiemanagement -Marketing & Ondernemen Vrijstellingenbeleid/EVC - trajecten Accreditatie Programma’s: Universiteiten/Hogescholen Incompany trajecten bij Bedrijfsleven Jubileum Stichting Examenkamer
11 Bedrijfsleven: MKB Nederland, VNO-NCW Brancheorganisaties w.o. : SMA, MOA, NIBE/SVV, CMC, GVR, BVA, VEA, PRAGMA, SPOT, NIVE, STEM Partijen uit Stichting Examenkamer Opleiders -Regulier (Universiteiten, Hogescholen en ROC’s) -Particulier (IPD, NCOI, SRM, LOI, ISBW, ICM etc.) Landelijk Domein Overleg Hogescholen HBO-Raad, MBO -Raad Marketingassociaties van Universiteiten en Hogescholen Diversen: VODW, VSB, MEC, Nyenrode, NIMBAS, TIAS, NCD, KvK’ s, etc. NIMA in samenwerking met: Jubileum Stichting Examenkamer
12 NIMA in Internationale samenwerking: Fullmember EMC, European Marketing Confederation Vice-Chairman EMC 24 EMC-partners in 17 landen Europees Parlement Europese Commissie voor Educatie & Accreditatie SME Union Jubileum Stichting Examenkamer
13 Europese erkenning NIMA Diploma Behoefte bij bedrijfsleven en kandidaten aan: Validering van de examenniveaus Internationale erkenning van diploma’s Internationale inzetbaarheid NIMA diploma’s Jubileum Stichting Examenkamer
14 Voorwaarden internationale erkenning NIMA- Examens: State-of-the art Beroepskwalificerend Aansluitend op internationale functieprofielen “Bewijzen” m.b.t. het functioneren in de praktijk Onafhankelijke toetsing/toezicht Examenkamer Interne kwaliteitscontrole (auditing) Jubileum Stichting Examenkamer
15 Samenwerking Stichting Examenkamer: Externe legitimering Kwaliteitsborging Internationaal aan de slag kunnen Kennisuitwisseling aangesloten partijen Netwerken& Keurmerken/Boeien&Binden Jubileum Stichting Examenkamer
16 NIMA 2012 (International) Institute of Marketing and Strategy ? In elk geval: “Proud to be NIMA” Jubileum Stichting Examenkamer