1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
2 Leekerweide
3 Inhoud van de workshop Welke stakeholders zijn betrokken bij het onderzoek? Welke informatiebehoefte heeft Leekerweide? Hoe sluit ons instrument aan bij het kwaliteitskader? Hoe geef je de cliënt het woord? Wat levert het onderzoek op? Wat kun je met die kennis?
4 Welke stakeholders zijn betrokken bij het onderzoek? De cliënt (en zijn of haar vertegenwoordigers) De organisatie De ‘buitenwereld’: externe stakeholders
Cliëntniveau (pijler 2B) - Cliëntniveau (pijler 2A) - Organisatieniveau (pijler 1) Verbeterinformatie Verantwoordingsinformatie 5 Welke informatiebehoefte heeft Leekerweide? Ervaringen van de individuele cliënt Cliëntveiligheid, zorgafspraken en ondersteuningsplan Cliëntveiligheid, zorgafspraken en ondersteuningsplan Zorgafspraken, ondersteuningsplan, kwaliteit van medewerkers en organisatie, cliëntveiligheid en belangen
6 lichamelijk welbevinden1. Wonen (intramurale cliënten) of psychisch welbevinden kortdurend verblijf (extramurale materieel welzijn cliënten) cliëntveiligheid 2. (Para-)medische zorg inter-persoonlijke relaties 3. Dagbesteding deelname aan de samenleving 4. Vrijetijdsbesteding persoonlijke ontwikkeling 3. Dagbesteding zelfbepaling 4. Vrijetijdsbesteding belangen 5. Begeleiding zorgafspraken en ondersteuningsplan 5. Begeleiding kwaliteit van medewerkers en organisatie 6. Zorgplan en inspraak samenhang in zorg en ondersteuning Hoe sluit ons instrument aan bij het kwaliteitskader? Basale behoeften Zelfverwezenlijking Sociale relaties en acceptatie Organisatie van zorg en dienstverlening
7 Hoe geef je de cliënt het woord? Basis is aansluiten op de praktijk; de belevingswereld van de cliënt ‘tool’ is vragenlijst op maat Cliëntenraad betrokken Flexibele opbouw, gebruik van verschillende modules, en flexibele afname methode Vragenlijst is begrijpelijk: picto’s en smileys Vragenlijst wordt naar de cliënt zelf gestuurd Vragenlijst is spontaan: open vragen Vragen over zorgrelatie cliënt – professional (pijler 3) Aandacht voor ontplooiing en ontwikkeling, wat vindt de cliënt zelf het belangrijkst?
8 Voorbeeldvragen uit de vragenlijst Gesloten vraag: Open vraag: Rapportcijfer: Vind je dat: ? De begeleiders naar je luisteren?x Welk rapportcijfer geef je aan de begeleiders van Leekerweide? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Zou je iets willen veranderen aan je werk of dagbesteding? X
9 Wat levert het onderzoek op? Per module: Gedetailleerde informatie over aspecten kwaliteit van bestaan: welk deel van de cliënten is tevreden, neutraal en ontevreden? Onderscheid naar intramurale en extramurale cliënten Onderscheid naar locatie en doelgroep Vergelijking met voorgaande meting Samenvatting en conclusie: belangrijkste resultaten en leer- en verbeterpunten (ondergrens 5% negatief antwoord) Welke inzet in tijd en kosten brengt dat met zich mee?
10 Betekenis geven aan uitkomsten Antwoordverdeling: Gecorrigeerde percentages: Vind je dat: ? De begeleiders naar je luisteren?35%10%5%50% Vind je dat: ? De begeleiders naar je luisteren?70%20%10%-
11 Betekenis geven aan uitkomsten Vind je dat: Je genoeg leuke dingen in je vrije tijd bij Leekerweide kunt doen? 66,2%19,9%13,9% De begeleiders je helpen om op de site van vrijetijdsbesteding leuke dingen te zoeken? 41,2%24,4%34,5% Gemiddelde rapportcijfer: 7,5 Maar: toch ook wel wat kritiek
12 Betekenis geven aan uitkomsten Gemiddelde rapportcijfer module begeleiding: Module: Vorige onderzoekHuidige onderzoekIntramurale cliëntenExtramurale cliënten Begeleiding8,1 8,08,1
13 Wat kun je met die kennis? Informatie dient meerdere doelen: Zorgaanbieder, cliëntenorganisaties/potentiële cliënten, zorgkantoor, inspectie voor de volksgezondheid Balans tussen leer- en verbeterinformatie en verantwoordingsinformatie? Maar wat kun je ermee op het niveau van de cliënt? Kun je er meteen iets mee doen? Hoe wordt er binnen de organisatie mee gewerkt?
14 Reacties of vragen? We zijn benieuwd naar uw reactie, als gebruikers van andere instrumenten.