Click to edit Master title style INCOTERMS
7 maart 1987: Zeebrugge: kapseisen de ferry de Harold Of Free Enterprise. 193 mensen kwamen om het leven.
Vraag: Wie is er verantwoordelijk voor de schade van de vracht?
Antwoord: Afhankelijk van de INCOterms
INCOTERMS Internationale Standaard-Leveringscondities (INternational COmmercial Terms) die de overgang van 1. K osten 2. R isico en 3. O rganisatie van verkoper op koper regelen.
Altijd 3-lettercode plus naam plaats bijv: CFR ANTWERP CATEGORIEN EEXW (Ex works/ Af fabriek) FFCA (Free Carrier) FAS (Free alongside Ship) FOB (Free on board)
C CFR ( Cost and Freight) CIF (Cost Insurance and Freight) CPT (Carriage Paid To) CIP (Carriage and Insurance Paid)
D DAF (Delivered At Frontier) DES (Delivered Ex Ship) DEQ (Delivered Ex Quay) DDU (Delivered Duty Unpaid) DDP ( Delivered Duty Paid)
I N C O T E R M S 2000 Group E Departure EXWEx WorksAf-fabriek Group F Main Carriage unpaid FCA FAS FOB Free Carrier Free Alongside Ship Free On Board Vrachtvrij tot vervoerder Franco langszij schip Vrij aan boord Group C Main carriage paid CFR CIF CPT CIP Cost and Freight Cost, Insurance and Freight Carriage Paid To Carriage and Insurance Paid to Kosten en vracht Kosten, verzekering en vracht Vrachtvrij tot Vrachtvrij inclusief verzekering tot Group D Arrival DAF DES DEQ DDU DDP Delivered At Frontier Delivered Ex Ship Delivered Ex Quay Delivered Duty Unpaid Delivered Duty Paid Franco grens Franco af schip Franco af kade Franco exclusief invoerrechten Franco inclusief invoerrechten
Hoofdlijnen E en F EXW transport risks cost FAS FOB transport risk cost transport risk cost FCA transport risk cost KoperVerkoper
Hoofdlijnen C CFR transport risk cost CIF transport + insurance risk cost CPT CIP transport risk cost risk cost KoperVerkoper
Hoofdlijnen D DAF DDU DES DEQ transport + insurance risk cost risk cost risk cost risk cost KoperVerkoper
Uiterste vorm: DDP transport + insurance risk cost KoperVerkoper