KernKwaliteiten 10 mei 2016. Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Advertisements

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Hoe moet je het vooral NIET doen?
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Talenten boven water krijgen
John Vaupell Justin van der Steen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Workshop OGW in de klas..
Ho 5: Kernkwaliteiten.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Portfolio
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Reflectie.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Tatiana Constandse John Ouderling.
Volksuniversiteit Zwolle
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Teamwork en professionele houding
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
KERNKWADRANTEN.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Talent in Ontwikkeling
Handvatten voor coaching
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Ouderavond
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 3e les.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Bouw aan je veerkracht.
Talent in Ontwikkeling
LOB Waar ben je trots op?.
Loopbaan en burgerschap les 2
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Begeleiden 8 februari 2016.
Communicatie 3e les.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Loopbaan en burgerschap les 3
Social media voor statenleden/politici
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

KernKwaliteiten 10 mei 2016

Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken Wat heeft vandaag je opgeleverd?

Verwachtingen Wat wil je hier vandaag leren? Welke issues spelen er bij jou in de afgelopen 2 weken?

IK – WIJ - HET model

IK WIJ HET model IK intuïtie/ houding WIJsamenwerking / verhouding HET feiten, cijfers / inhoud

van Moeten  Willen  Kiezen Moeten kost energie … ja maar… Willen levert energie Drie vragen: – 1. Wie ben je?  Kernkwadrant! – 2. Wat wil je?  Willen ipv moeten/Creëren ipv Reageren – 3. Hoe krijg je t voor elkaar?  Actief handelen “Richt je op het goede” “Richt je op hetgeen je wilt” “Ont-moet”

van Moeten  Willen  Kiezen MOETEN Ja Reactief Berustend Levenloos Ja Actief Accepterend Vitaal Nee Reactief ‘Boos’/ Bitter Niet willen Nee Actief Wel (iets anders) willen WILLEN & kiezen

Het Kernkwadrant Kennis toets Uitleg Oefening: eigen kwadrant invullen: – vanuit kernkwaliteit – vanuit allergie Dubbelkwadrant uitleg – oefening: wie bewonder jij? Toepasbaarheid – koppeling aan bv EmployabilityCheck?

De IJsberg vlgs McClelland

Het Kernkwadrant Het model nog eens toegelicht

Kernkwadrant; 12 checks

Leren van het dubbelkwadrant “aan wie erger je je?”

Leren van het dubbelkwadrant “wie bewonder je?”

Aandachtspunten Het kernkwadrant om te leren, om jezelf te ontwikkelen Uitdaging zou centraal moeten staan Benoem alleen positieve uitdagingen Beschrijf het gewenste gedrag in werkwoorden Beschrijf kwaliteiten en valkuilen in zelfstandige naamwoorden Let op het verschil tussen gedrag en het effect van gedrag

Een andere kijk op samenwerken IST  SOLL? Wat is het effect van IST Op naar de SOLL situatie Oefening – Haal situatie terug (afg 2 wkn) waarin je niet fijn samenwerkte – Beschrijf in 2 zinnen wat er gebeurde – Beschrijf in 2 zinnen jouw cruciale aandeel - WAT DEED JE? – Beschrijf in 2 zinnen de oorzaak van het gebeurde – Beschrijf in 2 zinnen wat JIJ anders wilt doen Wrap up plenair Leg nu de link met je eigen KK!

Een andere kijk op samenwerken HOE DAN? Actief luisteren Uit laten spreken Check & ontdek Kies & ervaar Het positieve eruit halen Compliment maken Je zorg vertalen naar uitdaging voor de ander Laat los & volg Effecten?

Opbrengst vandaag Wat heeft vandaag je opgeleverd? Heeft de training voldaan aan je verwachtingen? Wat ga je volgende week met deze opbrengst doen? Evaluatie training