Digitaal literair lezen – doen we het al? Een eerste inventarisatie van het digitale literaire leesgedrag onder de Nederlandse bevolking Niels Bakker,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

Met dyslexie naar het ASO? Yes you can!
Doelen in AlfaNT2 - plus Simon Verhallen
De deelnemers over 16 stellingen
VERVOERSAFHANKELIJKHEID IN DE GEMEENTE MEDEMBLIK LISANNE KRAAKMAN | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM | 11 MEI 2012.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Op het Zuyderzee College
we are young so let's set the world on fire we can burn brighter than the sun.
Het computersysteem.
SEPA-monitor voorjaar 2012 SEPA-voorlichtingsmiddag VNO-NCW en MKB-Nederland, Den Haag 17 april 2012 Michiel van Doeveren.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Sociale media op school
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
1 paragraaf 9 Bestanden met digitale informatie Informatica Blok 1 Hoofdstuk 1 Digitale informatie in bestanden.
Enterprise Document Management Fase
Inleiding
HEARTLIVE Project. Wie zijn wij? Debriefing  Probleemstelling: Hoe kunnen we ons product zo vormgeven dat het makkelijk begrijpbaar is voor mogelijke.
Aquarellen van Marcel REYNAERT.
HEARTLIVE Project. Wie zijn wij? Debriefing  Probleemstelling: Hoe kunnen we ons product zo vormgeven dat het makkelijk begrijpbaar is voor mogelijke.
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
WELKOM BIJ ONZE WORKSHOP Leerstof in combinatie van digitaal en papier versie
Het beste pensioenstelsel ter wereld - Pensioenlab
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
E-readers en e-books Een kennismaking met een nieuwe manier van lezen.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
© GfK 2014 | Boekenbranche meting 30 | September RAPPORTAGE BOEKENBRANCHE METING 30 2 e thema meting van 2014, naar digitaal lezen Oktober.
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
SchoolWise Samengesteld door. Programma ● Wat is schoolWise ● Waarom schoolWise ● Hoe werkt schoolWise - Zoeken en vinden - Uitlenen - Mediabeheer ● Starten.
© Intomart GfK 2013 | Boekenbranche meting 24 | Mei RAPPORTAGE BOEKENBRANCHE METING 24 Purchase journey kopen en lenen van boeken Ewout Witte Bastiaan.
E-Bookplatform van de Bibliotheek Training e-book ambassadeurs BtB regiodagen.
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Methodiek: Plancyclus
LAM Forum LAM Forum : presentatie. LAM Nederland website Laatste keus in het menu „LAM Forum“ opent een nieuw tabblad met het LAM Forum.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Bring Your Own Device OUDERAVOND BS D’N HEIAKKER DEURNE 3 JUNI 2014.
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
© GfK Intomart 2013 | Boekenbranche meting 26 | oktober RAPPORTAGE BOEKENBRANCHE METING 26 2 e themameting van 2013, naar het kopen, lezen en lenen.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Mediagedrag van Millennials
Bits & Bytes Magazine Media.
Hoe ga jij naar een oplossing zoeken?
Stichting Lek en IJssel
Bits & Bytes Magazine Media 2017.
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL
Aanpak van laaggeletterdheid
Lichen Planus Vereniging Nederland,
Welkom bij de nieuwe versie van PowerPoint
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
De schrijver mee op reis
Schermtijd Mediabegrip week
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
De beleving van sterven en het stervensproces
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Enquête VGEO 2019 Korte samenvatting Jeroen Hogendorp.
Transcript van de presentatie:

Digitaal literair lezen – doen we het al? Een eerste inventarisatie van het digitale literaire leesgedrag onder de Nederlandse bevolking Niels Bakker, Stichting Lezen / Vrije Universiteit Amsterdam

In hoeverre en op welke wijze gebruiken mensen digitale literaire teksten, en hoe waarderen ze dit? Onderzoeksvraag

Aanpak – enquête afgenomen via internetpanel Intomart GFK – landelijk representatieve steekproef (580 respondenten) – verdeeld over drie generaties (16-30; 31-45; 46-60) – en over twee geslachten (man, vrouw) – verwachting vooraf: aantal gebruikers TE LAAG voor zinnige uitspraken – daarom: bijsample (347 respondenten) M 16-30M 31-45M V 16-30V 31-45V 46-60

Uitkomsten (1) → Gebruik literaire teksten van het scherm, op landelijk niveau, in procenten totaaltotaal 16-30totaal 31-45totaal wel30,412,110,97,4 niet69,617,125,626,9

Uitkomsten (2) → Gebruik literaire teksten van het scherm, op landelijk niveau, uitgeplitst naar apparaten, in procenten totaaltotaal 16-30totaal 31-45totaal computer24,69,39,06,4 laptop23,910,28,65,0 netbook5,32,12,20,9 tablet3,21,61,20,5 e-reader62,22,71,2 mobieltje74,02,20,9 smartphone7,53,33,11,2

Uitkomsten (3) → Soort gebruik literaire teksten van het scherm, in procenten (kolom 1) en gemiddelden op vijfpuntsschaal nooit (1) – heel vaak (5) % 'wel eens' totaal lineair lezen99,43,673,393,823,77 meer scannen dan lezen 69,02,102,482,101,76 eerst scannen, dan lezen 60,82,052,402,021,78 zoeken naar teksten63,32,082,262,111,89 teksten uitprinten50,61,731,911,711,60 tijdens lezen andere teksten raadplegen 56,61,811,961,761,74 tijdens lezen op internet surfen 51,81,822,191,761,56 tijdens lezen andere activiteiten uitvoeren 52,21,762,091,731,49

Uitkomsten (4) → Waardering literaire teksten van het scherm, uitgesplitst naar apparaten, op vijfpuntsschaal van zeer onprettig (1) – zeer prettig (5) totaaltotaal 16-30totaal 31-45totaal computer3,343,483,343,20 laptop3,383,433,533,17 netbook3,193,073,283,23 tablet3,513,323,683,62 e-reader4,253,924,334,36 mobieltje2,702,632,782,74 smartphone3,113,143,172,96

Uitkomsten (5) → waardering leeskwaliteit per apparaat, in gemiddelden, op vijfpuntsschaal van zeer mee oneens (1) – zeer mee eens (5) ereaderlaptopcomputer in iedere gewenste houding lezen4,283,182,84 op iedere gewenste plaats lezen4,383,542,44 last van ogen door lezen1,903,033,09 apparaat vervult wensen voor gebruik van teksten 3,873,443,67 apparaat vervult wensen voor lezen van teksten 4,163,433,55

Uitkomsten (6) → voorkeur scherm/papier, in gemiddelden, op driepuntsschaal met papier (1), geen verschil/voorkeur (2) en digitaal leesapparaat (3) e-readerlaptopcomputer liever lezen2,011,561,58 sneller lezen2,051,901,89 beter lang achter elkaar door lezen*2,021,511,41 beter concentreren op lezen*1,991,491,48 tekst beter begrijpen*1,971,811,77 tekst diepgaander interpreteren*1,941,801,68 meer opgaan in de tekst bij lezen*1,901,571,54 lezen ontspannender*2,091,391,43 meer plezier in lezen*2,121,521,49 van plan in toekomst hoofdzakelijk te lezen 2,471,871,76

Uitkomsten (7) → voorkeur scherm/papier, in gemiddelden, op driepuntsschaal met papier (1), geen verschil/voorkeur (2) en digitaal leesapparaat (3) liever lezen1,592,152,03 sneller lezen1,702,152,09 beter lang achter elkaar door lezen1,772,132,02 beter concentreren op lezen1,682,062,05 tekst beter begrijpen1,852,021,96 tekst diepgaander interpreteren1,812,041,91 meer opgaan in de tekst bij lezen1,791,971,88 lezen ontspannender1,702,172,16 meer plezier in lezen1,762,192,18 van plan in toekomst hoofdzakelijk te lezen 2,112,592,51

Uitkomsten (8) → Gebruik/toekomstig gebruik literaire teksten van het scherm, in procenten totaaltotaal 16-30totaal 31-45totaal wel30,412,110,97,4 niet, wel in toekomst 27,57,39,011,2 niet, niet in toekomst 42,19,816,415,9

Conclusies – Doorbraak digitale literaire lezen onzeker → duidelijk early adopter fase – Kleine groep gebruikers enthousiast, grote groep (nog) niet gebruikers afwachtend – E-reader kan als enige apparaat concurrentie met gedrukt boek aan – E-reader gebruikers kiezen voor hun apparaat als toekomstig leesmedium, niet voor gedrukt boek – E-reader uitzondering binnen nieuwe media landschap: vooral ouderen omarmen hem – Tablet en smartphone: wel in smaak voor literair lezen bij jongeren???