Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012
Joep Janssen: hoofdonderzoeker Verdonck, Klooster & Associates (VKA) John Buiting: onderzoeker VKA Imke Frijters: lid Delftse Rekenkamer (DRK), begeleider onderzoek Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei
Inhoud 1.Informatiebeleid 2.Aanleiding 3.Onderzoeksvragen 4.Conclusies 5.Aanbevelingen 6.Vragen Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei
1. Informatiebeleid (1) Informatie- en communicatietechnologie (ICT): de apparatuur en systemen waarmee informatie gecommuniceerd, verwerkt en voorzien kan worden. Informatiebeleid: de doelstellingen voor informatievoorziening, waaronder de uitgangspunten en richtlijnen voor de toepassing en het gebruik van ICT, en de beschikbare middelen. Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei
1. Informatiebeleid (2) Informatiebeleidsplan: > de uitwerking van wie, wat, waar, wanneer en waarmee voor alle elementen van informatiebeleid (en de samenhang ertussen). > maakt duidelijk hoe de organisatie het informatiebeleid wil uitvoeren in de planningsperiode en hoe de middelen worden ingezet. Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei
2. Aanleiding Toenemend belang en afhankelijkheid Risico’s voor de organisatie Financiële omvang Complexiteit Bedrijfsvoering Actueel: parlementair onderzoek ICT Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei
Géén ICT-onderzoek Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei
3. Onderzoeksvragen Hoofdvragen: – is het informatiebeleid bij de gemeente Delft voldoende professioneel is opgepakt? – is het informatiebeleid doelmatig en doeltreffend? – wat zijn de beoogde en gerealiseerde baten en lasten van ICT-projecten? Zijn de aanbevelingen uit 2000 uitgevoerd? Zijn deze nog relevant? Deelvragen voor 4 clusters Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei
4. Conclusies (1) Professioneel informatiebeleid? Voldoende aandacht voor E-dienstverlening – gericht op burgers en bedrijven – koploper onder gemeenten Goede voornemens – KOERS beoogt het informatiemanagement te verbeteren Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei
4. Conclusies (2) Professioneel informatiebeleid? Onvoldoende planmatige aanpak informatievoorziening: geen informatiebeleid, geen informatiebeleidsplan > mogelijk verborgen risico’s en inefficiënties Onvoldoende toekomstgericht: weinig aansluiting met beleidsdoelstellingen, nauwelijks middel voor regievoering > beleidseffectiviteit kan hieronder leiden Onvoldoende rol en betrokkenheid college en raad > te weinig kaderstelling, controle en stimulering Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei
4. Conclusies (3) Aanbevelingen uit 2000 uitgevoerd? Nee, aanzet voor meerjarig integraal ICT- programma (KIS II) is niet doorgepakt. Nee, controle door raad op ICT-beleid en betere aansluiting beleidsdoelen is niet versterkt. Ja/nee, ambities van meer klantgericht werken op basis van een plan zijn waargemaakt (digitale dienstverlening). Of daar meer fondsen voor beschikbaar zijn gesteld is onduidelijk. Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei
4. Conclusies (4) Doelmatig en doeltreffend? ? : kan niet worden vastgesteld – geen inzicht in gemeente brede kosten – valt geen relatie te leggen met resultaten en effecten – versnipperd ICT-landschap en decentrale werkwijze belemmeren – beheer ICT-voorzieningen en centrale applicaties is voldoende Beoogde en gerealiseerde baten en lasten? ? : kan niet worden vastgesteld – ICT-projectmanagement is goed Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei
5. Aanbevelingen 11 aanbevelingen > strategisch > besturing > beheer > beheersing Concreet en beknopt Raad aan zet Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei
6. Vragen? Presentatie DRK onderzoek Informatiebeleid 16 mei