Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Ouders en Kinderen Centraal
LEAN Leiderschap en Cultuur
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Keurmerk voor CF-centra; Het perspectief van de patiënt Workshop Symposium CF-Centrale 30 november 2012 Jacquelien Noordhoek MA MSc Dr. Vincent Gulmans.
Visie Mensontwikkeling WSD
Sofokles Sector WO Duurzame Inzetbaarheid van Medewerkers
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Deskundigheidsbevordering binnen RADAR
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
Een theoretische verkenning
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Interne kwaliteitszorg NVAO
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Verdiepend onderzoek in de gehandicaptenzorg Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark Gehandicaptenzorg 30 mei, 5 en 7 juni 2007 Dr. Martin Schuurman Kalliope.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Hoe close zijn de RvC en RvB? Toenemend belang dualiteit tussen RvC en RvB Presentatie onderzoek i.s.m. Grant Thornton, Aalt Klaassen en Herbert Rijken.
Functioneren sociale wijkteams in Leiden 1 september 2016 Presentatie aan Onderwijs en Samenleving.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Drs. JHW (Hans) Alofs | “Hands-on” Adviseur Zorg en Innovatie | De Wever.
bij kwaliteit en outcome
ZorgkaartNederland.
KVC en naam organisatie
Partner in innovatie met de vernieuwingskracht van Generatie Y.
Patiëntenparticipatie
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Brede evaluatie HO Roeland Westra 14 juni 2018.
Onderzoeksproject Service’
Cliëntenraad als aanjager van cliëntenparticipatie
Transcript van de presentatie:

Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni

Wat kenmerkt LSR-Kwaliteit? Verdiepend kwalitatief onderzoek gericht op (implementatie van) verbeteringen Maatwerk Cliëntenperspectief

LSR en Verdiepend Kwalitatief onderzoek Wanneer CQ en wanneer verdiepend kwalitatief onderzoek?

Doel onderzoek Externe verantwoording of Interne verbetering

Drietraps-traject Cliëntenraadpleging CQ Verdiepend kwalitatief onderzoek Verbetertraject

Waarde verdiepend kwalitatief onderzoek Laag aggregatieniveau: de locatie Genuanceerder en informatiever beeld: achterliggende meningen, knelpunten, nuance Accent op concrete verbeteringen Maatwerk mogelijk

Waarde verdiepend kwalitatief onderzoek Kennis cliënt als ervaringsdeskundige beter benut, draagvlak Interactie medewerkers, management, cliënten mogelijk: –Effectieve verbetering Accent op concrete verbeteringen Bijdrage aan empowerment cliënt Dankzij type instrumenten, inhoud instrumenten, aanpak

LSR-instrumenten (1) Vragenlijsten Gespreksmethodieken Observatiemethoden Aanvullende analyses Advies- en verbetertraject Organisatie van de kwaliteitstoetsing (geheel of gedeeltelijk)

LSR-instrumenten (2) Vragenlijsten: –LSR-Vragenlijsten: Kwaliteit van Wonen, Werken Kwaliteit van Bestaan Vragenlijsten-op-maat Toetsing en uitvoering vragenlijst instelling Voor LG, VG, jongeren, vertegenwoordigers

LSR-instrumenten (3) Gespreksmethodieken: –Groepsgesprekken en -interviews –Spiegelgesprekken –Individuele interviews –Focusgroepen

LSR-instrumenten (4) Observatiemethoden: –Shadowing –Observatieteams & observatieleidraad

LSR-instrumenten (5) Aanvullende analyses: –Analyse beleidsdocumenten –Trendanalyses –Leeftijdsgroepen, product/diensten

LSR-instrumenten (6) Advies- en verbetertraject: –Procesbegeleiding cliëntenraad –Interne studiedagen –trainingen voor cliëntenraden –trainingen voor medewerkers/management

Verbeterpunten uit onderzoek Thema’s van verbetering: –Bejegening –Informatievoorziening –Eigen regie –Toegankelijkheid/aanpassingen

Het LSR biedt… Maatwerk (o.a. onderzoeksinstrument afgestemd op doelgroep cliënten en situatie locaties) Cliëntenperspectief (cliënt en cliëntenraad centraal) Onafhankelijk, objectief, deskundig, wetenschappelijke uitgangspunten