Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni
Wat kenmerkt LSR-Kwaliteit? Verdiepend kwalitatief onderzoek gericht op (implementatie van) verbeteringen Maatwerk Cliëntenperspectief
LSR en Verdiepend Kwalitatief onderzoek Wanneer CQ en wanneer verdiepend kwalitatief onderzoek?
Doel onderzoek Externe verantwoording of Interne verbetering
Drietraps-traject Cliëntenraadpleging CQ Verdiepend kwalitatief onderzoek Verbetertraject
Waarde verdiepend kwalitatief onderzoek Laag aggregatieniveau: de locatie Genuanceerder en informatiever beeld: achterliggende meningen, knelpunten, nuance Accent op concrete verbeteringen Maatwerk mogelijk
Waarde verdiepend kwalitatief onderzoek Kennis cliënt als ervaringsdeskundige beter benut, draagvlak Interactie medewerkers, management, cliënten mogelijk: –Effectieve verbetering Accent op concrete verbeteringen Bijdrage aan empowerment cliënt Dankzij type instrumenten, inhoud instrumenten, aanpak
LSR-instrumenten (1) Vragenlijsten Gespreksmethodieken Observatiemethoden Aanvullende analyses Advies- en verbetertraject Organisatie van de kwaliteitstoetsing (geheel of gedeeltelijk)
LSR-instrumenten (2) Vragenlijsten: –LSR-Vragenlijsten: Kwaliteit van Wonen, Werken Kwaliteit van Bestaan Vragenlijsten-op-maat Toetsing en uitvoering vragenlijst instelling Voor LG, VG, jongeren, vertegenwoordigers
LSR-instrumenten (3) Gespreksmethodieken: –Groepsgesprekken en -interviews –Spiegelgesprekken –Individuele interviews –Focusgroepen
LSR-instrumenten (4) Observatiemethoden: –Shadowing –Observatieteams & observatieleidraad
LSR-instrumenten (5) Aanvullende analyses: –Analyse beleidsdocumenten –Trendanalyses –Leeftijdsgroepen, product/diensten
LSR-instrumenten (6) Advies- en verbetertraject: –Procesbegeleiding cliëntenraad –Interne studiedagen –trainingen voor cliëntenraden –trainingen voor medewerkers/management
Verbeterpunten uit onderzoek Thema’s van verbetering: –Bejegening –Informatievoorziening –Eigen regie –Toegankelijkheid/aanpassingen
Het LSR biedt… Maatwerk (o.a. onderzoeksinstrument afgestemd op doelgroep cliënten en situatie locaties) Cliëntenperspectief (cliënt en cliëntenraad centraal) Onafhankelijk, objectief, deskundig, wetenschappelijke uitgangspunten