Anja Veirman Alternerende canons in de klas en het curriculum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Advertisements

Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Startbijeenkomst Maatschappelijke Innovatie
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
‘EVIDENCE-BASED’ WERKEN: HOE EVIDENT? Lunchen met Justitie – Leuven – 22 januari 2013.
User Centred Development
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Weesziekten en weesgeneesmiddelen
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
An Alchemical Threesome L UME N N OVU M. Alchemie Lumen Novum, letterlijk vertaald Nieuw Licht heeft betrekking op Alchemie en de Steen Der Wijzen. Vanuit.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Vrijwilliger voor de S.I.R.O Woonzorgcentrum Sinnehiem in Haulerwijk Sinnehiem Radio omroep is met spoed op zoek naar een vrijwilliger. Een vrijwilliger.
Referentievlakken in de Noordzee zowel een nationaal als internationaal verhaal.
Titeldia ENTRADA: The Impact of a TTL Change at the TLD Level Maarten Wullink| DNS-OARC Spring 2016 workshop March 31 st 2016.
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
De Betekeniseconomie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Presteren onder druk.
Meewerken of tegenspreken?
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
Salt & Light Zout & Licht
Sector, Firm Size and ICT investments
Dictionary Skills!?.
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Innovate-IT Enkele toepassingen
Just Science Done Right!
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Participatory Action Research
English 23 April 2018.
Rob Heyman and Ilse Mariën
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Dynamic Architecture What about you?
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Testphases still relevant?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Anja Veirman Alternerende canons in de klas en het curriculum

Welke persoonlijke ervaring heb je met discriminatie?

Racisme, genderongelijkheid, …. Racisme kan je afleren – – Olivia Rutazibwahttp:// over-het-dekolonizeren-van-de-westerse-geesthttp:// over-het-dekolonizeren-van-de-westerse-geest Onderzoek van Maurice Crul – debat! – Vergelijkend onderzoek in Europa over tweede generatie Turkse studenten toont aan dat verschillende participatie en ongelijkheid ontstaat door Organisatie van onderwijs – keuzes – overgangen tussen fases Overgang naar en organisatie arbeidsmarkt Aanwezigheid van emancipatorische mechanismes (kinderopvang, etc…)

Diversiteit is geen keuze, maar een realiteit ‘Superdiversiteit’ – Vertovec Steven 2007 / London-UK – Dirk Geldof, Erwin Jans, – Maurice Crul De ‘Meerderheid-minderheden’ stad als kans Onderwijs: dynamiek vd samenleving laten resoneren

First, to briefly recap the idea: ‘super-diversity’ was intended to address the changing nature of global migration that, over the past thirty years or so, has brought with it a transformative ‘diversification of diversity’. This has not just occurred in terms of movements of people reflecting more ethnicities, languages and countries of origin, but also with respect to: a multiplication of significant variables that affect where, how and with whom people live. In the last decade, the proliferation and mutually conditioning effects of a range of new and changing migration variables shows that it is not enough to see ‘diversity’ only in terms of ethnicity, as is regularly the case both in social science and the wider public sphere. In order to understand and more fully address the complex nature of contemporary, migration-driven diversity, additional variables need to be better recognized by social scientists, policy-makers, practitioners and the public. These include: differential legal statuses and their concomitant conditions, divergent labour market experiences, discrete configurations of gender and age, patterns of spatial distribution, and mixed local area responses by service providers and residents. The dynamic interaction of these variables is what is meant by ‘super-diversity’. (Vertovec, 2007) Source: Super-diversity

Urban context: the bigger cities of Western Europe Now: 20% of the inhabitants has roots in migration – Brussels : 50 % – Antwerp: 40 % ‘Majority-minority’ cities: – see New York, Soa Paolo, Toronto, Sydney, London, Amsterdam – minorities form the majority ‘Coloured poverty’ in Belgium

UK, IRIS, Institute for Research into Superdiversity Superdiversity challenges our understanding of society, and the ways we conceptualise and investigate a rapidly changing and increasingly diverse population. Terms such as 'race relations', 'integration' and 'multiculturalism' for different reasons, have come under scrutiny and are accused of no longer providing adequate frames for reading contemporary societies and addressing the opportunities and challenges produced by the diversification of diversity which is transforming immigration countries both in developed and developing economies. This research stream focuses on theories and methods which accompany the emergence of a new research agenda around diversity, cohesion and belonging.

Cartoon, Angus Maguire. IISC, Interaction Institute for Social Change Een uitsluitende of insluitende samenleving ?

In onderwijs Problematiek van instroom – doorstroom –uitstroom Mogelijkheden in de klas en het curriculum Enkele good practices na 6 jaar LUCA diversiteitswerking Voorbeelden van projecten Netwerken bouwen!

Een inclusieve aanpak verbreedt de mogelijkheden voor iedereen Een persoonlijke aanpak is de sterkte van het kunstonderwijs In de klas – Verbreed de canon – De kracht van het verschil – Werk samen – zoek geschikte partners

Reeks van Samuel Fosso Wat is een zelfportret – wat is ironie? Humor? Wat is representatie Verbreed de keuze van de voorbeelden Wat is een/de “Canon” en stel hem ter discussie

In de klas – Verbreed de canon – De kracht van het verschil – Werk samen – zoek geschikte partners Voorbeelden – ‘Gentse Afrikanen – Afrikaanse Gentenaars’ Ism vzw Senegal Bantamba, realisatie van Grijshond door Nina Van den Bempt -Studio Sesam – superdiverse kinderboeken /

Geïntegreerd in curriculum – beleid ! – werking ondersteunen - continuïteit! – Gevaar van ‘instrumentaliseren’ van kunstenaars – Lange termijn visie