IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek 2000- 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Door goede gesprekken groeien
Lid van een organisatie en zonder schuld? Schuld, een individueel of collectief begrip Hans Wesseling.
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
We leven in een tijd waarin vreemdgaan zelfs gepromoot wordt.
Zelfregulering en de overheid
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Portfolio Praktijkonderwijs
Hoorn Enkhuizen Heerhugowaard Heiloo Schagen Obdam Zwaag Bergen Hoogkarspel Egmond Warmenhuizen Alkmaar Den Helder.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Dans van Vos Weg van Wolf
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Frontlijnaanpak in Leeuwarden
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Een theoretische verkenning
straffen en belonen vanuit de montessori visie
19 april y9nVa3LJr8&feature=fvst.
The survival of the fittest
Levenspad.
Ethiek.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
De stem van de nieuwe topsector van maatschappelijke initiatieven Silvia de Ronde Bresser initiatiefnemer Kracht in NL 18 mei De.
Burgerinitiatieven: Alle helpers weg?
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Groepsdynamica.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
gespreksvaardigheden
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Mogen identiteitsgebonden organisaties een eigen toelatingsbeleid voeren? Jan van der Stoep.
“ Het ontneemt je de levensvreugde, niet te kunnen leven zoals je wilt leven.”
Reiner Brink Regionaal Coördinatiepunt Fraudebestrijding Zuidoost Nederland.
Verruim je blik Beweeg de ander. Wat is jouw positie?
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
GGD Amsterdam Oktober 2010 Jale Simsek.  Nederland is een sterk geindividualiseerde samenleving met daarbij behorende waarden en normen. 1) Onafhankelijkheid/
Opgroeien en leven in twee culturen Jale Simsek. JONGEREN Ontwikkelingsfasen van jongeren zijn universeel Ontwikkelingsfasen van jongeren zijn universeel.
Eergerelateerd geweld Jale Simsek Training Eergerelateerd Geweld.
Meedoen of meetellen? Conferentie Actieve Burgers, Vitale Wijken 28 januari 2010 Jale Simsek INOVA.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Participerend Leiderschap
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
“Omgeving in beweging”
JEUGDzorg - voor wie?.
Ontwikkeling, wij als EBS
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek

Op weg naar synergie!  Individuele mentaliteit: Ik heb de ander nodig waar ik zelf niet uitkom  Collectieve mentaliteit: Ik heb de ander altijd nodig om het leven draagbaar te maken

Synergie! Wederzijdse afhankelijkheid Wederzijdse afhankelijkheid Ik ben en autonoom en ik sta in verbinding met de ander Ik kan de ander nodig hebben om autonoom te kunnen zijn Ik ben bereid waar nodig het algemeen belang hoger te stellen dan mijn eigen belang

Concept IK ontwikkeling  De IK ontwikkeling is een onderdeel van het concept IK en WIJ. Het komt erop neer: er is een beweging nodig van WIJ naar IK ( individualisatieproces) en van IK naar WIJ( collectivisme). Een nieuw referentiekader in Nederland waarbij verschillen NIET worden uitgelegd vanuit etniciteit maar vanuit mate van autonomie en mate van verbinding.

Zowel IK als WIJ Individualisme bevat verworven rechten die essentieel zijn voor de ontwikkeling van het individu Collectivisme bevat elementen die een individu een inbedding geven om in verbinding te staan met de ander Beiden, vormen het referentiekader voor de multi culturele samenleving

IK  Nederland is een sterk geindividualiseerde samenleving met daarbij behorende waarden en normen. 1) Onafhankelijkheid/ eigen grenzen 1) Onafhankelijkheid/ eigen grenzen 2) Zelfontplooing/ zelfreflectie 2) Zelfontplooing/ zelfreflectie 3) Man- vrouw gelijk 3) Man- vrouw gelijk 4) Innerlijke controle mechanisme/ eigen verantwoordelijkheid 4) Innerlijke controle mechanisme/ eigen verantwoordelijkheid 5) Praatcultuur/ schuldcultuur 5) Praatcultuur/ schuldcultuur

Individualisme  De Nederlandse samenleving is op grond van individualisme georganiseerd: -Meepraten/ meedoen -Vanuit het IK input leveren aan de samenleving -Weten wat je wil en wat je nodig hebt -Opeisen van je rechten/ eigen belang voorop -Nakomen van maatschappelijk verantwoordelijkheden/ de ander hierop aanspreken

WIJ  In Nederland wonen groepen mensen die als achtergrond een collectieve orientatie hebben (inclusief autochtonen) met daarbij behorende waarden en normen. 1)Afhankelijkheid is niet negatief 2)Individu is onderdeel van het geheel 3)Vrouwelijke seksualiteit onder beheer van de man

WIJ 4) Externe controle/ verantwoordelijkheid ligt in het systeem en wordt gedeeld 5) Zwijgcultuur/ schaamtecultuur

Collectivisme  Spelregels binnen deze groepen: -Groepsnormen en regels staan hoger dan individuele belangen -Meedoen betekent: handhaven van de groepscode’s; regels van de eigen groep -Geen individuele inbreng in de samenleving: wel die van de groep ( men spreekt namens de groep) -Vechten voor rechten in plaast van vragen (overleving)

Spanningsveld  Participatie in de Nederlandse samenleving is gebaseerd op de eisen van de individualistische samenleving; daar horen vaardigheden bij ( autonomie)  Zowel de individuele als de collectieve mentaliteit reageren vanuit de schaduwkant van de ander; de nadruk ligt te veel op botsingen ( zij tegen wij)

Wat te doen?  Bevorderen van individualisatieproces bij de groepen met een collectieve achtergrond De IK ontwikkeling  Bevorderen van collectivisme bij de groepen met een individualistische achtergrond De WIJ ontwikkeling

Wederzijdse afhankelijkheid  Met als doel: -Uit de schaduw van zowel individualisme als collectivisme -Waarderen van de rijkdom van zowel individuele als collectieve waarden en normen -Vrije keuze wat bij je past

IK ontwikkeling  Methode IK ontwikkeling: - Uitgewerkt trainingsprogramma gericht op individualisatie binnen de eigen context -Groepsdynamiek als instrument; geen ad hoc groepen maar groepen die zich voor een jaar committeren ( nieuwe gemeenschapsvorming) -Groep inzetten om verouderde patronen te doorbreken

IK ontwikkeling -Inzicht in de werking van de collectieve en individuele waarden en normen -Eigen culturele waarden als uitgangspunt nemen; waar sta je? -Waar botst het? welke misverstanden? -Zichtbaar maken hoe men wel deelneemt aan de Nederlandse samenleving -Vaardigheden die nodig zijn om in een geindividualiseerde samenleving te leven

WIJ ontwikkeling  Methode WIJ ontwikkeling -Uitgewerkte trainingsprogramma gericht op collectiviteit binnen de eigen context -Groepsdynamiek als instrument; geen ad hoc groepen; aanhaken bij bestaande groepen; bijvoorbeeld teams -Onderlinge verhoudingen in de groep als ingang om te ver doorgeschoten indivudualiteit bespreekbaar te maken

WIJ ontwikkeling  Inzicht in werking van individualistische en collectieve waarden en normen  Eigen achtergrond en socialisatie als uitgangspunt nemen: waar sta je?  Waar botst het? Welke misverstanden?  Zichtbaar maken van collectieve elementen in de individualistische samenleving

WIJ ontwikkeling -Vaardigheden die nodig zijn om in een collectieve samenleving te leven -Bevorderen van inlevingsvermogen