Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Mark van den Bos 9 maart 2016 Een witte kerst? Het detailniveau van verkeers- modellen
2 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014 Lange termijn: kans op een kouder weertype
3 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014 In weekend: kans op een kouder weertype
4 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
5 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
6 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
7 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
8 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
9 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
10 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
11 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014 Apeldoorn
12 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014 DE GROTE DAG!
13 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
14 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
15 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
16 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
17 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
18 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014 Apeldoorn
19 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014
20 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec tot 15 cm sneeuw?
21 vr 19 dec 2014 za 20 dec 2014 zo 21 dec 2014 ma 22 dec 2014 di 23 dec 2014 wo 24 dec 2014 do 25 dec 2014 vr 26 dec 2014 za 27 dec 2014 zo 28 dec 2014 Apeldoorn
22 Hebben de weerkundigen geblunderd?
23 Hebben de weerkundigen geblunderd? Lange termijn:NEE
24 Hebben de weerkundigen geblunderd? Korte termijn:NEE
25 Hebben de weerkundigen geblunderd? Lokaal:JA Apeldoorn
26 Hebben de weerkundigen geblunderd? Lange termijn: Kouder weertype Sneeuwhoogtes Eerst noord Nederland, later zuid Nederland Aanhoudend winters Korte termijn: Datum Sneeuwgebied Sneeuwhoogtes Zeeland/Brabant/Zuid-Holland Noord Nederland Apeldoorn Zuid-Limburg
27 Wat kunnen we hiervan leren! (weer)modellen hebben hun beperking Onderken de grenzen van (weer)modellen gebruik ze voor het juiste toepassingsgebied en detailniveau Dit geldt uiteraard ook voor verkeersmodellen!
28 Verkeersmodellen Macroscopisch (statisch) Mesoscopisch (statisch/dynamisch) Microscopisch (dynamisch) Lange termijn HB-relaties Doorsnedecijfers Etc. Middellange termijn Routekeuze Reistijden Kruispuntstromen Etc. Korte termijn Wegontwerp Voertuigniveau Wacht&verliestijden Etc.
29 Praktijkvoorbeeld Welke kruispuntvorm is nodig op kruispunt x in 2030? Voorrang/rotonde/VRI… VRI: Welke cyclustijden? Hoeveel opstelvakken? Lengte opstelvakken?
30 Praktijkvoorbeeld Macroscopisch (statisch) Mesoscopisch (statisch/dynamisch) Microscopisch (dynamisch) Intensiteiten 2030 Kruispuntvorm Cyclustijden Aantal opstelvakken Lengtes van opstelvakken Laag Hoog Detailniveau
31 Praktijkvoorbeeld Lengtes van opstelvakken afhankelijk van o.a.: Verkeersaanbod: Autoverkeer Vrachtverkeer Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) Openbaar vervoer (met prioriteit) Afslagverhoudingen Spitsperioden Vormgeving: Aantal opstelvakken Afmetingen kruispuntvlak en vluchtheuvels Ligging stopstrepen Boogstralen Regeling: Ontruimingstijden Minimum en maximum groen/geel/rood-tijden Fasenvolgorde Cyclustijd Koppeling met andere kruispunten
32 Notie Weermodellen korte termijn: 1 tot 3 dagen lange termijn: 1 tot 2 weken Verkeersmodellen korte termijn: 5 tot 10 jaar lange termijn: 10 tot 20 jaar!
33 Resultaat + disclaimer Onzekerheid!
34 Tot slot Spanningsveld tussen modelonzekerheid en onderzoekskosten: Veel nauwkeurige meetgegevens nodig Intensief kalibratieproces D&C en DBFM-projecten: Onzekerheidsmarges versus concurrentiepositie
35 Tot slot Modellen kunnen veel, maar niet alles! Resultaten op microniveau zijn betrouwbaar, mits de invoer op microniveau nauwkeurig is! Wees scherp op het schaalniveau van een model en de conclusies die op basis van modelresultaten getrokken (kunnen) worden