Print & Scan Wat kan ik leren uit print & scan analyses over mijn meerkeuzeexamen? Lisa De Jonghe O 2 : dienst Onderwijs Ondersteuning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
USolv-IT Docent Gebruikersdag 18 september
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Kruiscilinder Werken met enkel de kruiscilinder of
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
De normering van de examens in vogelvlucht
Programma 10u: Deel 1 – Praktische tips door Ninnin Michaël
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Intro Interactieproces Soorten edusoft Van COO tot CBO Open of gesloten Spelen of leren Online of offline Beoordeling Criteria Organisatie Aan de slag.
BUDDY PROGRAMME LOKO AV | 16 Mei INHOUD Situering Probleemstelling en voorstellen tot oplossing Applicatieproces Begeleiding Voorbereiding Opvolging.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Een gestructureerde manier van rapporteren en analyseren
WELKOM op de 2e SKML-IZS deelnemersmiddag
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Het FANC is ISO 9001:2000 gecertifieerd – l’AFCN est certifiée ISO 9001:2000 Formulieren Martine Liebens Expert Invoer & Vervoer Registratieformulier Aanvraagformulieren.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Infosessie IMJV 2010 Departement Leefmilieu, Natuur en Energie LNE
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Item analyse Item-Moeilijkheidsindex Item-Betrouwbaarheidsindex
Exposantentool Handleiding. Stap 1: Start ! Ga naar de link die u via ontving van Sylvie Buydaert. Login met uw: Gebruikersnaam Wachtwoord.
Consult IT v1.5 (07/2005) Consult IT V 1.5. Consult IT v1.5 (07/2005) Aanloggen Geef gebruikersnaam en paswoord in. Gebruikersprofielen beheerd in LAB400.
LEREN LEREN & PAL.
Algemene bepalingen Team Implantaten.
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Medrave Software AB/Microbais Groep, Maart 2011 Rave 4 door Medrave Software AB.
EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO
Aanpassingen software
2014 EVALUATIES N+1.
11 december DTL: een eerste concept Een aanzet Han Smolenaars Marieke Reijken.
P&O Bedrijfsbeleid: Het patrouilleringsplan voor Kortrijk Raes Thomas Smets Jasper Van Roost Joris De Roose Eline.
Workshop evalueren Dcp
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Instructie fysiotherapeuten J.J.G.T. van Summeren 1, L.E.A.M. Louer 1, J.H. Dekker 1, A. van Ulsen-Rust 2, M.Y. Berger 1, Y. Lisman-van Leeuwen 1 (1) Rijksuniversiteit.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Online studentenbevraging over het onderwijs Rapportering voor docenten.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Surveilleren Wat is belangrijk bij het surveilleren? Lisa De Jonghe O 2 : dienst Onderwijs Ondersteuning.
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Klassikale opleiding 01/03/2016
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Uren in Balans Toelichting Verlofaanvraagmodule Vakantie aanvragen via het medewerkersportaal in Uren in Balans Eenvoudig en snel! mei 2016.
MedEd: Toledo toetsen Toetsen, pools en het puntenboek Deze powerpoint en bijhorend lesmateriaal is tot stand gekomen met hulp van het Toledo team.
Instructie Shakespeak Powerpoint
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Recht op leerlingenvervoer:
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Korte Handleiding Slim
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Uren in Balans Toelichting Aanvraagmodules Vakantie en uren aanvragen via het medewerkersportaal in Uren in Balans Eenvoudig en snel! April 2017.
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
profielvak-cspe’s 2018 plexs februari 2018
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
SNapp (StaalName Applicatie).
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Handleiding Interactief Aankoop systeem (IAS)
René Alberts, Cito, 5 februari 2018
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Analyse jaarverslagen RvC
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Info klinisch onderwijs
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Print & Scan Wat kan ik leren uit print & scan analyses over mijn meerkeuzeexamen? Lisa De Jonghe O 2 : dienst Onderwijs Ondersteuning

Verloop seminarie 1. Wat is print & scan? 2. Werking print & scan 1. Voor examen 2. Tijdens examen 3. Na examen 3. Oefening

Wat is Print & Scan? Webgebaseerde toepassing: Enkel voor KU Leuven personeel: enkel docent, contactpersoon en DOeL-medewerker hebben toegang Gekoppeld aan studentenlijsten in KU Loket

Werking Print & Scan Stap 1Stap 2 Examen opstellen (cfr. Vorige MedEd) Aanvraag indienen # reeksen, # vragen Beoordelingslijst trekken Antwoordformulieren Voor het examen Tijdens het examen Stap 3 Na het examen Scannen Instructies Analyse resultaten

Stap 1: examen opstellen Stap 1Stap 2 Examen opstellen (cfr. Vorige MedEd) Aanvraag indienen # reeksen, # vragen Beoordelingslijst trekken Antwoordformulieren Voor het examen Tijdens het examen Stap 3 Na het examen Scannen Instructies Analyse resultaten

Stap 1: examen opstellen Op basis van vooropgestelde leerdoelen Representatieve weergave (blauwdruk) van te kennen leerstof, moeilijkheidsgraad en aard vragen (kennis/inzicht/toepassing) Volgens richtlijnen voor het schrijven van goede meerkeuzevragen Meer informatie: zie informatie vorige MedEd Examen opstellen (cfr. Vorige MedEd)

Stap 1: aanvraag indienen Stap 1Stap 2 Examen opstellen (cfr. Vorige MedEd) Aanvraag indienen # reeksen, # vragen Beoordelingslijst trekken Antwoordformulieren Voor het examen Tijdens het examen Stap 3 Na het examen Scannen Instructies Analyse resultaten

Stap 1: aanvraag indienen Zie website: maand voor het examen plaats vindt Aanvraag indienen # reeksen, # vragen

Stap 1: aanvraag indienen Aan te geven informatie: Aanvraag indienen # reeksen, # vragen Docent en contactpersoonZowel voor scannen als voor analyse nadien Datum examen Indien meerdere examendagen: 1 formulier en verschillende data opsommen Aantal vragenMeer dan 120?: neem contact op met O 2 Correctie voor radenIndien klassiek examen: verplicht ReeksenDezelfde vragen, andere volgorde Blanco antwoordformulierenAfh. van grootte groep (min. 15) Lijsten en etikettenoptioneel Aantal antwoordoptiesMeer dan 5?: neem contact op met O 2 Variërend aantal antwoordoptiesIndien ja: neem contact op met O 2

Werking Print & Scan Stap 1Stap 2 Examen opstellen (cfr. Vorige MedEd) Aanvraag indienen # reeksen, # vragen Beoordelingslijst trekken Antwoordformulieren Voor het examen Tijdens het examen Stap 3 Na het examen Scannen Instructies Analyse resultaten

Stap 1: beoordelingslijst Vanuit KU Loket Handleiding: Belangrijk: sorteer volgens examenmoment en vervolgens volgens alfabet (!) Antwoordformulieren worden op basis van deze lijst op naam gedrukt Beoordelingslijst trekken

Werking Print & Scan Stap 1Stap 2 Examen opstellen (cfr. Vorige MedEd) Aanvraag indienen # reeksen, # vragen Beoordelingslijst trekken Antwoordformulieren Voor het examen Tijdens het examen Stap 3 Na het examen Scannen Instructies Analyse resultaten

Stap 2: Antwoordformulieren Antwoordformulieren Antwoordformulieren alfabetisch (bv. in groep) vooraan uitdelen of studenten op naam in aula plaatsen Studenten aanwezigheidslijst laten handtekenen voor ontvangst en bij indienen van het formulier (2x) Formulieren kunnen op twee kleuren papier gedrukt worden (geel/wit)

Werking Print & Scan Stap 1Stap 2 Examen opstellen (cfr. Vorige MedEd) Aanvraag indienen # reeksen, # vragen Beoordelingslijst trekken Antwoordformulieren Voor het examen Tijdens het examen Stap 3 Na het examen Scannen Instructies Analyse resultaten

Stap 2: Instructies Duidelijke instructiepagina (voorblad) Geen antwoord: bolletje X Indien verschillende reeksen: formulieren mogen samen genomen worden Indien verschillende versies van het examen: apart ophalen / aparte bundels Instructies

Werking Print & Scan Stap 1Stap 2 Examen opstellen (cfr. Vorige MedEd) Aanvraag indienen # reeksen, # vragen Beoordelingslijst trekken Antwoordformulieren Voor het examen Tijdens het examen Stap 3 Na het examen Scannen Instructies Analyse resultaten

Stap 3: Scannen Naamsestraat 98 (Rectorshuis): op afspraak (±1u) Bij fouten studenten  manuele correctie Steeds onder begeleiding van medewerker centrale diensten (Mevr. Els Theunis) Enkele uren later: scanbestanden via mail (zie handleiding voor instructies opladen bestanden) Scannen

Werking Print & Scan Stap 1Stap 2 Examen opstellen (cfr. Vorige MedEd) Aanvraag indienen # reeksen, # vragen Beoordelingslijst trekken Antwoordformulieren Voor het examen Tijdens het examen Stap 3 Na het examen Scannen Instructies Analyse resultaten

Stap 3: Analyse resultaten Overzichtsrapport via online tool Hulpmiddel -> geen doel op zich Rapport analyseren (in overleg/team) én in combinatie met examenvragen Indien gewenst met ondersteuning van O 2 Analyse resultaten

Parameters van het vragen / examen Parameters vragen Vragensets creëren (max 5): afzonderlijke punten voor bepaalde delen van de cursus Vragen schrappen: indien nodig obv psychometrische data Parameters examen Herschaling punten: standaard /20 Wegingsfactor bepalen: indien gebruik vragensets (instructies naar studenten zo nodig aanpassen!) Analyse resultaten

Raadgever Analyse resultaten Analyse van de reeksen Controle 1 Significante verschillen tussen reeksen? Controle 2 Studenten met verkeerde reeks?

Raadgever Analyse resultaten Adviezen globaal Adviezen per vraag

Parameters van het examen Analyse resultaten P&A waarden De gebruikte kleurcodes zijn louter indicatief. Onderstaande criteria werden gehanteerd: P-waarde (juist antwoord) ROOD als P-waarde 80,ORANJE als 20 < P-waarde < 35 of als 65 < P-waarde <80 A-waarde (afleider, fout antwoord) ROOD als A-waarde > P-waarde Geen antwoord ROOD als % geen antwoord => 90, ORANJE als 50 < % geen antwoord < 90 *: juiste antwoord Relatief eenvoudige vragen (V4, V6, V7, V9,…) Antwoordalternatieven worden niet gekozen (V6, V7, V10, …) Fout in de sleutel / onduidelijke of moeilijke vraag / … (V10)

Upper / lower analyse Analyse resultaten proportie van studenten uit groep hoogst scorenden / proportie van studenten uit groep laagst scorenden

Frequenties en globale parameters Analyse resultaten Gebaseerd op afgeronde scores Histogram: wat is ideale verdeling?

Globale parameters Analyse resultaten Streven naar een Alpha > 0,6 à 0,7 Alpha = sterk gevoelig aan hoeveelheid vragen, samenhang examenvragen en heterogeniteit van de groep studenten

Descriptieve statistieken Analyse resultaten verband tussen score op de vraag en de score op het volledige examen streven naar een zo hoog mogelijke waarde: studenten die vraag juist beantwoordden, hadden een hoge score op het examen score tussen -1 en +1

Oefening U ontvangt een overzichtsrapport van een geanonimiseerd examen o Is dit een betrouwbaar examen? o Wat vindt u van de verdeling van deze punten? o Welke vragen zou u op basis van de psychometrische gegevens herbekijken of eventueel schrappen?

Vragen? Lisa De Jonghe Annick Dermine