Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Bewijs van Goede Dienst Wat heeft mijn gemeente aan het meetinstrument van dienstverlening aan ondernemers?
Advertisements

Workshop AO binnen de bestaande structuur
KVB bij mensen met een beperking
Ondersteuningsplannen
Kostenmodel Examinering Paula Willemse (IVA Onderwijs) Hans Mariën (IVA Onderwijs)
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Zichtbare Zorg Voor zichtbare kwaliteit van zorg
16 juni 2003Status Meeting SPINE/SPIRIN1  Introductie  Programma  De stand van zaken  Vragen?
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
Betekenis voor De Hartekamp Groep
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Ruimte voor verpleeghuizen
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
ALV 13 november 2014 Algemene Ledenvergadering FYNE 13 november 2014 Welkom.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
USER in CVA Zorg 5 november 2015 Teuni ten Brink, Marcel Post.
KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan.
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Welkom op de overlegtafel van 10 juli.  Opening  Vaststelling agenda  Vaststellen verslag 26 juni 2014  Mededelingen  Digitale mailbox centraal 
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Verbeteringen kwaliteitskader gehandicaptenzorg Voorlichtingsbijeenkomst Zichtbare Zorg Utrecht, Eindhoven en Zwolle 26 en 28 oktober, 2 november 2010.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Cliëntvolgende bekostiging, AZR & declareren. Enkele cijfers  32 zorgkantoren van 13 concessiehouders  6 CIZ districten met 30 vestigingen  Ruim 3000.
Scenario Begeleide start Fase 1 Fase Fase 0 Fase 2: Praktijktest / Generale.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Toekomst AWBZ ALV, 23 juni Maatregelen kabinet  Extra middelen ZZP  Overheveling begeleiding  Overheveling jeugdzorg  Uitvoering door zorgverzekeraars.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Kwaliteitsdag 9 januari 2012 Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Hans Schirmbeck.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Terugblik & stand van zaken Vluchtelingenopvang Amersfoort
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Schoolondersteuningsprofiel 2017 Maaike Luttik, beleidsmedewerker SWV
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Cursus Interne auditor
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Transcript van de presentatie:

Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen

Doel presentatie Informeren over stand van zaken kwaliteitskader gehandicaptenzorg

Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg

Uitgangspunten en specificaties Uitgangspunten 1. Individuele cliënt (zorg- en ondersteuningsplan) 2. Verantwoorden in het verlengde van verbeteren Specificaties: 1. Eenvoud en zo min mogelijk administratieve lasten 2. Zo mogelijk aansluiting bij al ontwikkelde instrumenten 3. Doelgroepspecifiek 4. Aansluiten bij informatiebehoefte in- en externe betrokkenen 5. Vergelijkbaarheid

Stand van zaken Pijler 1:  webenquête gereed, gegevens tijdig beschikbaar voor JMV 2011 Pijler 2:  Pijler 2a: webenquête gereed, gegevens tijdig beschikbaar voor JMV 2011  Pijler 2b: criteria definitief, eind juli 2012 meetinstrumenten bekend Pijler 3:  Ontwikkeling in 2012, eind 2012 gereed

Korte terugblik eerste 3 maanden  We zijn op tijd gestart met Pijler 1 en Pijler 2a, ondanks korte ontwikkeltijd.  Vragen bij helpdesk hebben zich voornamelijk gericht op:  Technische vragen  Vragen over de webapplicatie  Vragen over doorlevering aan JMV  Vragen over indicaties  Inhoudelijke vragen

Korte terugblik eerste 3 maanden  Helpdesk bij VGN en Mediquest is veelvuldig gebruikt, FAQ staat op website VGN  Ook complimenten van organisaties dat de webenquête gebruiksvriendelijk is, het niet veel tijd kost en goede managementinfo oplevert  Extra laag contactpersonen ingevoerd n.a.v. vragen grote organisaties  Veel suggesties voor aanpassingen, verbeteringen (die nemen we mee in evaluatie in juni)

Drie pijlers, één huis!  Pijler 1: Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau Alle organisaties (180) hebben op tijd aangeleverd

Positief beeld waar we staan als sector

Drie pijlers, één huis!  Pijler 2: Cliënt(ervarings)gegevens 2A: Kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau  cliënten met ZZP/behandeling groep zijn al geregistreerd  Inrichten rapportagemodule voor elke organisatie op maat met max. 5 aggregatieniveaus  Tweede laag contactpersonen is geprogrammeerd op verzoek grote organisaties

Drie pijlers, één huis!  Pijler 2: 2B: Cliëntervaringsgegevens op basis van waaier  Criteria en werkwijze waaier gereed, eind juli 2012 instrumenten bekend: Frequentie een keer per drie jaar bij elke cliënt

Drie pijlers, één huis! Pijler 2b: Criteria voor opname in de Waaier  Meet ervaringen van individuele cliënten over de kwaliteit van de zorg en dienstverlening van de organisatie (gebaseerd op domeinen van kwaliteit van bestaan)  Genereert verbeterinformatie op individueel cliëntniveau. Deze verbeterinformatie kan worden geaggregeerd naar de organisatorische eenheid en/of naar de organisatie als geheel  Er wordt systematisch gewerkt aan validiteit, verbetering en onderbouwing van het instrument (als dat nog niet het geval is krijgt men twee meetcycli de tijd om dit op orde te krijgen)

Drie pijlers, één huis! Pijler 2b Werkwijze:  Criteria zijn gepubliceerd op website VGN, oproep voor instrumenten  Bureau VGN eerste screening op volledigheid en begrijpelijkheid.  AKO formuleert pré-advies op basis van criteria en legt dit voor aan bestuur VGN.  Bestuur VGN legt pré-advies voor aan onafhankelijke commissie. Zij formuleert advies aan Stuurgroep kwaliteitskader Gehandicaptenzorg.  Stuurgroep kwaliteitskader Gehandicaptenzorg stelt vast welke instrumenten in de waaier komen.

Pijler 2b: Ultieme vraag Onderzoeksfase  Thema’s;  Persoonlijke ontwikkeling  Sociale inclusie (breedste zin van het woord)  Welbevinden  Inspraak/serieus genomen worden/ gelijkwaardige dialoog Drie Pijlers, één huis

Drie pijlers, één huis! Pijler 3: Relatie tussen cliënt en professional Ontwikkeling in 2012

Evaluatie Evaluatie Pijler 1 en Pijler 2a, Juni 2012

Gebruik van de uitkomsten in zorginkoop ?

Hoe gaat zorgkantoor met uitkomsten om?  Gesprekken met zorgkantoren over gebruik uitkomsten bij zorginkoop 2013  Criteria zorginkoop sluiten aan bij uitgangspunten kwaliteitskader  Inzetten op verbeteren in plaats van “afrekenen” bij rode/oranje scores  Hanteer het principe “Leg uit en pas toe”

Vragen?