Ondersteunende communicatie in het speciaal onderwijs Mogelijkheden van app’s als ondersteuning van de communicatie voor leerlingen in het speciaal onderwijs in het kader van ouderbetrokkenheid Carla Stuij, logopedist Hub Noord Brabant, locatie Rosmalen
Vormen van Ondersteunde Communicatie: Lichaamstaal, mimiek Gebaren Voorwerpen Foto’s Pictogrammen, symbolen Elektronische hulpmiddelen/iPad
Welke communicatie kun je ondersteunen? Communicatie vanuit de omgeving naar het kind: dagplanning, structuur en volgordes in taken. Communicatie vanuit het kind naar de omgeving: wat wil je vertellen, vragen Doel: vergroten van overzicht en verminderen van onrust, communicatieve mogelijkheden vergroten.
Elektronische hulpmiddelen Spraakknoppen Op basis van symbolen: Statisch (GoTalk) Dynamisch (Touchy, Tellus, Sizzit, Touchspeak, iPad)
Apps: tbv dagplanning, structuur, volgorde Pictoplanner Timetimer Picto agenda Dagprogramma: Rianto Dasiman
Foto’s eind van de dag Foto’s weekjournaal per klas Dagprogramma in de klas Klasbord App’s tbv dagplanning, structuur en tevens overdracht tussen ouders en school Pictello
Begeleiding bij het opzetten van een ondersteunend communicatiemiddel. Begeleiding in het leerproces en intensieve betrokkenheid van ouders, leerkracht en begeleiders is noodzakelijk. Logopedist op school of in de vrije vestiging Gespecialiseerde logopedist: Sandra Koster Stichting Milo
Links naar websites tbv ondersteunende communicatie:
Een aantal app’s ter verbetering van de spraak en taal: Speciale woorden Tiny tap Articulatie pad Story creator Logo-art Zie en hoor Icon apps: boek waarin app’s staan vermeld, hoe in te zetten en met welke doelen.