Ondersteunende communicatie in het speciaal onderwijs Mogelijkheden van app’s als ondersteuning van de communicatie voor leerlingen in het speciaal onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot
Advertisements

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Werken met de BaSO-fiche
meerjarig verbeterplan onderwijs
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Passend Onderwijs een korte inleiding
MBO passend onderwijs
Tim Versluijs Leerdoelen.
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
de ouderbetrokkenheid vergroten
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Didactiek en een iPad Carla Upperman Docente Biologie
Online Plusonderwijs Ontstaan vanuit behoefte plusonderwijs: - structuur en registratie pluswerk - flexibele werkomgeving.
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
1zorg-route.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Communiceren met Marloes
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
voor familie en vrienden van
De weg van de leerling met specifieke
C LUSTER ICT Efficiënter werken door gebruik van ICT.
Ouderavond 8 september 2015 Welkom op PCC-BERGEN Schoolleiding: Kees Koning en Wilbert Jansen.
Ouderavond 15 sept
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Werkweek Taalbrug Doelen  Uitdagingen aangaan  Motiveren en ondersteunen van elkaar  Doorzetten als het moeilijk is  Opdoen van nieuwe.
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Leer kracht Workshop over competenties van
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
WijWijs Ouderbetrokkenheid Portaal “First Impression”
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Ouderavond 13 september 2016 Welkom op PCC-BERGEN Schoolleiding: Kees Koning en Wilbert Jansen.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Passend onderwijs.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Informatieavond groep 7-8
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Online Plusonderwijs ontvangst.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Handleiding Prodas-app
Jessica van der Zanden Bee-B0t
Transcript van de presentatie:

Ondersteunende communicatie in het speciaal onderwijs Mogelijkheden van app’s als ondersteuning van de communicatie voor leerlingen in het speciaal onderwijs in het kader van ouderbetrokkenheid Carla Stuij, logopedist Hub Noord Brabant, locatie Rosmalen

Vormen van Ondersteunde Communicatie: Lichaamstaal, mimiek Gebaren Voorwerpen Foto’s Pictogrammen, symbolen Elektronische hulpmiddelen/iPad

Welke communicatie kun je ondersteunen? Communicatie vanuit de omgeving naar het kind: dagplanning, structuur en volgordes in taken. Communicatie vanuit het kind naar de omgeving: wat wil je vertellen, vragen Doel: vergroten van overzicht en verminderen van onrust, communicatieve mogelijkheden vergroten.

Elektronische hulpmiddelen Spraakknoppen Op basis van symbolen: Statisch (GoTalk) Dynamisch (Touchy, Tellus, Sizzit, Touchspeak, iPad)

Apps: tbv dagplanning, structuur, volgorde Pictoplanner Timetimer Picto agenda Dagprogramma: Rianto Dasiman

Foto’s eind van de dag Foto’s weekjournaal per klas Dagprogramma in de klas Klasbord App’s tbv dagplanning, structuur en tevens overdracht tussen ouders en school Pictello

Begeleiding bij het opzetten van een ondersteunend communicatiemiddel. Begeleiding in het leerproces en intensieve betrokkenheid van ouders, leerkracht en begeleiders is noodzakelijk. Logopedist op school of in de vrije vestiging Gespecialiseerde logopedist: Sandra Koster Stichting Milo

Links naar websites tbv ondersteunende communicatie:

Een aantal app’s ter verbetering van de spraak en taal: Speciale woorden Tiny tap Articulatie pad Story creator Logo-art Zie en hoor Icon apps: boek waarin app’s staan vermeld, hoe in te zetten en met welke doelen.