Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Intake-assessment Doel Aanpak Resultaten pilot
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
Centre of Innovation and Services (CIS)
Foto impressie Conferentie brede buurtschool 20 februari 2014 De Haagse Hogeschool.
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Louise C. Urlings-Strop
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Peer Tutoring Studenten ondersteunen eerstejaars Apers Katrien en Verdyck Marc, Departement Gezondheidszorg Turnhout.
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Jos van Hijfte 8 November 2007
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Taal en rekenen Joke van Balen.
Leren ondernemen en ondernemend leren
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Workshop 6: Nieuwe wegen bij LOB
Foto impressie Conferentie brede buurtschool 20 februari 2014 De Haagse Hogeschool.
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
|Datum centrum voor informatie technologie educational support & innovation 1 Jaarlijkse analyses BSA gegevens Carlien Vermue Hans Beldhuis.
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
European Charter, een kans voor implementatie?! Leonard van der Hout Bologna expert Amsterdam,4 juni 2015.
Keuzethema: differentiatie
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Een nieuwe verbinding tussen docent/slb’er en student Significanties assessment bij BRV Online intakearrangement.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Competentieprofiel CMD
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact

Naar idee van Paul Thayer, Colorado State University

Impact: student & institutional Impact = ervaren nut X verandering gedrag X studiesucces

Aantal deelnemers interventies (bron: Onderzoekshuis Studiesucces)

Ervaren nut studenten: ik heb veel aan …. gehad Interventie% (zeer) veel Mentoring (n=68)69% Tutoring (n=260)66% Intake BRV (n=298)54% Welkomstgesprek (n=636)50% Intake pilot 2011 (n=94)33% Schrijftoets (n=160) (tijd nuttig besteed) 33% Tutoring Pabo (n=48)19%

Impact studiesucces InterventieImpact studiesucces MentoringMentees (n=133) switchen relatief meer. Hebben een lagere binding dan overige studenten mbo/havo, behalve binding aan De Haagse Hogeschool IntakesGeen duidelijke impact gevonden op uitval/studievoortgang Studenten intake BRV hebben hogere (sociale/academische) binding TutoringHet aantal behaalde studiepunten van tutees is hoger dan gemiddeld tijdens de blokken van tutoring Tutees die meerdere blokken meedoen lijken een effectievere studeerstijl te ontwikkelen TaaltoetsenAlgemene taalvaardigheid heeft meer impact op behalen propedeuse dan werkwoordspelling. Uitval is lastiger te verklaren door taal. CAMBES studenten 2011 presteren iets beter (meer studiepunten eerste twee blokken)

Naar idee van Paul Thayer, Colorado State University

Impact vergroten Investeer in interventies die zowel gericht zijn op student impact als op institutional impact? De organisatie moet mee veranderen. Interventieniveaus: Organisatie Student Curriculum Docent/Staf Geïntegreerde aanpak Comprehensive: breed aanbod van services (interventies), samenhangend Integrated: geïntegreerd met leeromgeving Targeted: gedifferentieerd, specifiek, vraaggericht

Inclusief leerklimaat? Aandacht voor aansluiting en binding Verschillen uitval na 2 jaar tussen groepen studenten zijn groter geworden(bron: OSIRIS-082-o)

Opleidingskenmerken zijn medebepalend

Gedifferentieerd beleid uitval en studievoortgang

Adviezen voor design interventies Interventies moeten zowel student impact als institutional impact als doel hebben Ontwikkel een samenhangend pakket van Interventies op alle niveaus => organisatie, student, docent, curriculum Van generiek naar specifiek Maak generieke interventies als intake en taaltoetsen specifiek Maak monitoring en onderzoek onderdeel van design Maak onderscheid tussen studievoortgang en uitval