Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
DSP Valley Adviseerdienst voor herconfigureerbare ingebedde systemen
Kennisnetwerk in de procesindustrie
Workshop Onderzoeksontwerp
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Ervaringen met de COMPAZ Kennisdag veiligheidscultuur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Korte introductie tot het principe
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
ArchiValue: de APG-Case
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
The Presentation of Learning Van: Roland Rutten 12 juni, 2012.
» Als het gaat om octrooien Ontwerp Interne Opleiding Technisch Adviseurs NL Octrooicentrum 4C-ID Symposium 2010 Dr. Rutger Boers Open Universiteit Utrecht,
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Procedurele adviesmodellen en het effect op de ontwikkeling van ‘self-assessment’ en taakselectie vaardigheden en domein- specifieke vaardigheden Bettine.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Werkveldconferentie 13 november 2014
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Keuzethema: differentiatie
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Ondersteunen van Zelfregulatie
bij hun zorgverlening aan patiënten met multimorbiditeit
Gepersonaliseerd leren
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
TWI = Training Within Industry
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Leiderschapsontwikkeling
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands, 2 Maastricht University, The Netherlands, 3 Air Traffic Control The Netherlands 26 juni 2009 Adaptief Opleiden in Technologische, Cognitief Complexe Domeinen

Amsterdam Airport Schiphol 2 Introductie Beroepssituatie –Beroepssituatie luchtverkeersleiding: Snel veranderende technologie in een cognitief complex en dynamisch domein –Ook: piloot, medische specialisten... –Levenslang Leren Training –Van rechtlijnig naar flexibel

Amsterdam Airport Schiphol 3 Deze Presentatie Hoe moet een effectief en efficiënt trainingsysteem eruit zien waarin trainees ook worden opgeleid tot levenslang lerenden? Sleutelwoord = ADAPTIVITEIT

Amsterdam Airport Schiphol 4 Casus Tom = ATC trainee –Studeert in een adaptief trainingsysteem –Problemen met de competentie: Workload management

Amsterdam Airport Schiphol 5 1:Veilig (5 NM of 1000 Ft.) 2:Efficiënt 3:Milieu bewust 1:Flight level (FL) 2:Heading 3:Speed

Amsterdam Airport Schiphol 6 Mentaal beeld Groeperen

Amsterdam Airport Schiphol 7 Mentaal beeld Groeperen Volgorde bepalen

Amsterdam Airport Schiphol 8 Mentaal beeld Groeperen Volgorde bepalen R/T, Labelen…

Amsterdam Airport Schiphol 9 Onderzoeksvraag 1 –Wat zijn de karakteristieken van adaptieve trainingsystemen? Literatuurstudie –Welke LLL vaardigheden moeten trainees beheersen om in dergelijke systemen optimaal te leren? Literatuurstudie Focusgroepstudie –Hoe ontwerp je adaptieve trainingsystemen? Literatuurstudie

10 TraineeTraining Trajectory Training System Non-adaptive Adaptive System Controlled Adaptive Trainee Controlled General Individual Trainee Push Pull Trainee 1 = Trainee 2 Trainee 1 ≠ Trainee 2 Adaptive Shared Controlled Trainee Pull Trainee 1 ≠ Trainee 2 Push Individual

11 TraineeTraining Trajectory Training System Non-adaptive Adaptive System Control Adaptive Trainee Controlled General Individual Trainee Push Pull Trainee 1 = Trainee 2 Trainee 1 ≠ Trainee 2 Adaptive Shared Controlled Trainee Pull Trainee 1 ≠ Trainee 2 Push Individual

12 TraineeTraining Trajectory Training System Non-adaptive Adaptive System Control Adaptive Trainee Control General Individual Trainee Push Pull Trainee 1 = Trainee 2 Trainee 1 ≠ Trainee 2 Adaptive Shared Controlled Trainee Pull Trainee 1 ≠ Trainee 2 Push Individual

13 TraineeTraining Trajectory Training System Non-adaptive Adaptive System Control Adaptive Trainee Control General Individual Trainee Push Pull Trainee 1 = Trainee 2 Trainee 1 ≠ Trainee 2 Adaptive Shared Control Trainee Pull Trainee 1 ≠ Trainee 2 Push Individual

Amsterdam Airport Schiphol 14 Onderzoeksvraag 2 –Wat zijn de karakteristieken van adaptieve trainingsystemen? Literatuurstudie –Welke LLL vaardigheden moeten trainees beheersen om in dergelijke systemen optimaal te leren? Literatuurstudie Focusgroepstudie –Hoe ontwerp je adaptieve trainingsystemen? Literatuurstudie

Amsterdam Airport Schiphol 15 Zelfgestuurd Leren = Self-directed Learning Op niveau van leertraject –Definiëren van de verbeterpunten aan de hand van taakprestaties –Bepalen leerdoelen aan de hand van verbeterpunten –Plannen van leertraject selecteren van taken en leeractiviteiten

Amsterdam Airport Schiphol 16 Zelfgereguleerd Leren = Self-regulated Learning Op niveau van taakuitvoering –Oriënteren op de taak –Plannen van taakuitvoering –Monitoren van taakuitvoering –Aanpassen als taakuitvoering niet goed verloopt kiezen andere strategie –Beoordelen van de taakuitvoering Gebruik van beoordelingscriteria

Amsterdam Airport Schiphol 17 LLL-vaardigheden

Amsterdam Airport Schiphol 18 Focusgroepstudie: Methode Drie groepen –Experts (n=6) –Trainers (n=7) –Trainees (n=7) Critical Incident Methode –Beschrijf wat een goede trainee (wat betreft zijn leren) tot een goede trainee maakt. –Belangrijkste punten werden vooraf naar de onderzoeker g d. –Focus groep discussie (2 uur) Opnames zijn uitgeschreven Protocollen zijn gescoord volgens een scoringsysteem Resultaten bespreken met betrokkenen

Amsterdam Airport Schiphol 19 Mental picture Chunking Decision of order R/T, Labeling…

Amsterdam Airport Schiphol 20 Focusgroepstudie: Voorlopige Resultaten Taking Initiative Responsible Reliable Control of Emotions Coachable Self-confident Independent Seeking Support Seeking Feedback Selecting learning activities Identifying Human and Material Resources CreativeIntrinsic Motivated Monitor Adjust Plan Orientate Self-assess Set Goal

Amsterdam Airport Schiphol 21 Onderzoeksvraag 3 –Wat zijn de karakteristieken van adaptieve trainingsystemen? Literatuurstudie –Welke LLL vaardigheden moeten trainees beheersen om in dergelijke systemen optimaal te leren? Literatuurstudie Focusgroepstudie –Hoe ontwerp je adaptieve trainingsystemen? Literatuurstudie

Amsterdam Airport Schiphol 22 Elementen in een ‘Adaptive Shared Control System’ Database Taken Ontwikkelings- portfolio Coachings- protocol Heuristiek voor taakselectie Beoordelen taakuitvoering Definiëren verbeterpunten Bepalen leerdoelen Selecteren leertaken

Amsterdam Airport Schiphol 23 Conclusie Adaptieve trainingsystemen verwachten LLL vaardigheden van de trainees LLL vaardigheden ondersteunen het leerproces en zijn wenselijk in de professie Alleen met een juiste configuratie van een trainingsysteem kunnen LLL vaardigheden worden getraind

Amsterdam Airport Schiphol 24 Vervolg Aan de hand van focusgroep- resultaten en vanuit de gedachte van adaptief trainen: –Opstellen meetinstrument om LLL- vaardigheden in ATC te bepalen. –Opzetten van interventies waarbij LLL- vaardigheden bij trainees worden ontwikkeld.

Amsterdam Airport Schiphol 25 Output van het Project Inzicht in de LLL-vaardigheden in cognitief complexe, dynamische en technologische domeinen. Meetinstrument voor meten van LLL-vaardigheden in ATC. Richtlijnen voor het vervaardigheden van dergelijke meetinstrumenten voor andere domeinen. Richtlijnen voor het ontwerpen van adaptieve trainingssystemen in technologische domeinen. Uitgewerkte voorbeelden van ontwikkelde adaptieve trainingsonderdelen in het domein ATC.

Amsterdam Airport Schiphol 26 Bedankt voor uw aandacht ! Vragen / Opmerkingen ?