Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid
30 mei Aanleiding Motie –Knip Herenstraat (en Noordeindsweg) evalueren bewoners en winkeliers betrekken –“Mobiliteitsplan evalueren” Lopend monitorprogramma Berkel noord
30 mei Proces Monitorgegevens Telefonische enquête & burgerpanel 2 klankbordgroepen: –Bewoners –Mobiliteit Besluitvorming raad
30 mei Ontwikkeling Berkel en Rodenrijs
30 mei Titel Hoofdwegenstructuurplan B&R –Regionale ring om Berkel & Rodenrijs –2 interne 50 km/h ringen –Centrumring –Knip Noordeindseweg –knip Sterrenweg –Knip Herenstraat: Optimalisatie ontwikkeling centrum
30 mei Doelen mobiliteitsplan 1.Mobiliteit duurzamer maken 2.Sluipverkeer voorkomen 3.Verkeersveiligheid verbeteren
Autonetwerk mobiliteitsplan 30 mei Lansingerland-ring voor interlokaal verkeer Kernontsluitingsring voor lokaal verkeer Verkeersdruk linten beperken P-route (Verlengde) Laan van Romen- Raadhuislaan
30 mei Horecanota (2013)
Functie horecaplein Herenstraat Hart winkelgebied Verlengt verblijfsduur Recreatief ontmoetingspunt Verbindt de polen 30 mei 20169
Huidige verkeerscirculatie 30 mei Lansingerland-ring werkt: -N470/N471 goed gebruikt -intensiteiten linten gehalveerd -Hoge intensiteiten 30 km/h wegen: -Noordeindseweg, -Rodenrijseweg -Berkels dijkje -Cap rotondes Klapwijkseweg -Bevoorradingsroute centrum oostzijde
30 mei Huidige situatie centrum Parkeerroute Berkel centrum ontlast andere straten NU: –P verspreid, tijdelijke voorzieningen –P-druk ‘naast de winkel’ erg hoog, verderop lager –Tijdelijk: Minder P plaatsen oost Tot 2020: –Parkeervoorzieningen west en oost Openstaande vragen: –Kwaliteitsnetwerk bevoorrading ? –P-route = Gemeentewerf +Raadhuislaan ? –Functie Berkelsdijkje ? Parkeerdruk 2012
30 mei Duurzaamheid Fiets –Fietsgebruik relatief gedaald Wel (gedwongen) toename fiets – OV –Fietsbereikbaarheid Berkel centrum (nog) niet verbeterd Fietsparkeren Berkel – noord Bergschenhoek OV –Forse groei OV-gebruik naar grote steden –Lokale lijnen gesneuveld
30 mei Verkeersveiligheid Beeld bepaald door onderregistratie Nog Duurzaam Veilig inrichten: –Klapwijkseweg –Noordeindseweg, Rodenrijseweg –Berkelsdijkje 30 km/h ? –Sober ingerichte wijken
30 mei Vragen burgerpanel Gevolgen voor mobiliteit en veiligheid –Route, tijd, auto / fietsgebruik naar het centrum, alternatief –Invloed parkeerdruk centrum Deel van B&R dat via Noordeindseweg / Rodenrijseweg naar centrum kan ( + referentiegroep)
30 mei Uitkomsten burgerpanel Bereikbaarheid –Effect parkeerdruk groter dan poller Herenstraat –Effect parkeerdruk veel groter dan rotonde NEW –Bereikbaarheid per fiets aanzienlijk verbeterd –Reacties: onbekendheid nieuwe situatie (navigatie)
30 mei Uitkomsten burgerpanel (2) Verkeersveiligheid Positief : –Noordeindseweg en Rodenrijseweg Negatief: overgrote meerderheid reacties –Centrum Berkel: (vracht-)auto’s moeten keren voor de afsluiting Verkeer Nieuwstraat Ook: Wilhelminastraat, kruispunt Rodenrijseweg – Gemeentewerf (!) –Omgeving: Negatief: meer en harder rijdend verkeer in 30 km/h straten
30 mei Reacties klankbordgroep bewoners Centrum bereikbaar Verkeersluw Wegen goed inrichten (30 km/h en 50 km/h)
30 mei Korte termijn aanpak Parkeervoorzieningen Uitbreiding parkeren aan de oostzijde (eind 2014) Voetpad parkeerterrein westzijde Shop en Go ? Uitbreiding fietsparkeren Verkeersveiligheid Rijrichting Nieuwstraat en Julianastraat (?) omkeren Sterrenweg 30 km/h inrichting
30 mei Mob plan herzien Goederenroutes toevoegen Verkeersmodel actualiseren Alternatieven doorrekenen Formele inspraakmogelijkheden