Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product
3 niveaus internationaal product Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux
Kenmerken van diensten = product in belangrijke mate immaterieel/ niet tastbaar niet-tastbaarheid vergankelijkheid variabiliteit/geen constante kwaliteit onscheidbaarheid/afnemersparticipatie © Economie Leer Kracht 2011
Dienstencontinuum Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux
De product/communicatiemix Rechte extensie: 1 product, 1 boodschap/communicatie Promotieaanpassing: 1 product, aangepaste boodschap/communicatie Productaanpassing: aangepaste producten, 1 boodschap/communicatie Tweeledige aanpassing: aangepaste producten, aangepaste boodschap/communicatie Productuitvinding: hand aangedreven wasmachine © Economie Leer Kracht 2011
De product/communicatiemix Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux
Positionering = Hoe kijkt mogelijke consument tegen het product aan tov andere producten. Perceptual mapping/ positioneringsmatrix Land van herkomsteffect: -Buy British -Oost Europa: westerse producten hoger in aanzien dan eigen - made in China © Economie Leer Kracht 2011
Merkwaarde Merktrouw Merkbekendheid Vermeende kwaliteit Merkassociaties Andere merkbaten (handelsmerken etc) © Economie Leer Kracht 2011
Merken © Noordhoff, inleiding Marketing
Merkbeslissingen Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux
Merkenbeleid Unilever
Cobranding en ingrediëntbranding Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux
Merken van 6 multinationals in 67 landen Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux
wereldmerken Colgate Lipton Maggi Nescafe Palmolive
Prijsbeleid NB: 10.8 en 10.9 niet
Internationale prijsstelling (1) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
Internationale prijsstelling (deel 2) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
Prijsescalatie (een voorbeeld) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
factoren op Europese markten ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
Interne verrekenprijzen Concern Tegen kosten: alleen de kosten Op afstand: “marktprijs” Tegen kosten plus : kosten plus deel van de winst
Belastingeffect verrekenprijs ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
Betalingsvoorwaarden Vooruitbetaling: Letter of credit: documentair incasso: via documenten (bijv vrachtbrief) betaling krijgen Blanco betaling: Consignatie: pas betaald bij verkoop
Afhandelingsproces LC ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
Financiële risico Debiteuren Landen Valuta
Een compleet overzicht Incoterms ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson
Incoterms ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson