Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Machtige internationale bedrijven
Businesstoepassingen
DE MAAT IS VOL WIJ TREKKEN HET NIET MEER KAN IEMAND MIJ UITLEGGEN WAAROM WIJ DE MEESTE BELASTING BETALEN VAN ALLE WESTERSE LANDEN ?
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
H10 – Diensten en andere niet-tastbare zaken
Internationale handel
H7: Productmanagement.
7.3 Kunnen we vrij handelen?
DE MAAT IS VOL. WIJ TREKKEN HET NIET MEER KAN IEMAND MIJ UITLEGGEN WAAROM WIJ HET MEESTE BELASTING BETALEN VAN ALLE WESTERSE LANDEN ?
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Internationale marketing
Segmenteren en Positioneren
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Business Marketing Management
Economie in de bovenbouw
Business Marketing Management
Basisboek Bedrijfseconomie
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)
International Business Adviser
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Marketing dag 1 Naran Bekh-Ochir, Lisa Hofman, Thomas Hermans
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Zelfgemaakte wafel en appelcake Groepsopdracht “Marketing” 1 e semester.
Marketing 5 havo.
Antwoorden herhalingsopgaven
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering.
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Internationale marketing
Plaats: Distributie en Promotie: Communicatie Hoofdstuk 11.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Groningen/Houten Basisboek Bedrijfseconomie Sheets hoofdstuk 3 Achtste druk © 2008 Noordhoff Uitgevers Alle rechten voorbehouden.
Hoofdstuk 3: CHINA, INDUSTRIËLE GROEIREGIO
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Verkoop en marketingplan Hoofdstuk 3 Contracten. Inhoud 1 Relatiebeheer 2 Klanten werven 3 Contracten 4 Klachten 5 Verzekeringen 1.
DE MAAT IS VOL.
DE MAAT IS VOL.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Basisboek Bedrijfseconomie
Internationale marketing
Marktsegmentatie en positionering
Internationalisering
Internationale handel
Hoofdstuk 2 Rechten en plichten
Economie Basis Examentraning 2018 Wat kun je allemaal doen:
Nederland en de rest van de wereld
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product

3 niveaus internationaal product Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux

Kenmerken van diensten = product in belangrijke mate immaterieel/ niet tastbaar niet-tastbaarheid vergankelijkheid variabiliteit/geen constante kwaliteit onscheidbaarheid/afnemersparticipatie © Economie Leer Kracht 2011

Dienstencontinuum Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux

De product/communicatiemix Rechte extensie: 1 product, 1 boodschap/communicatie Promotieaanpassing: 1 product, aangepaste boodschap/communicatie Productaanpassing: aangepaste producten, 1 boodschap/communicatie Tweeledige aanpassing: aangepaste producten, aangepaste boodschap/communicatie Productuitvinding: hand aangedreven wasmachine © Economie Leer Kracht 2011

De product/communicatiemix Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux

Positionering = Hoe kijkt mogelijke consument tegen het product aan tov andere producten. Perceptual mapping/ positioneringsmatrix Land van herkomsteffect: -Buy British -Oost Europa: westerse producten hoger in aanzien dan eigen - made in China © Economie Leer Kracht 2011

Merkwaarde Merktrouw Merkbekendheid Vermeende kwaliteit Merkassociaties Andere merkbaten (handelsmerken etc) © Economie Leer Kracht 2011

Merken © Noordhoff, inleiding Marketing

Merkbeslissingen Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux

Merkenbeleid Unilever

Cobranding en ingrediëntbranding Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux

Merken van 6 multinationals in 67 landen Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux

wereldmerken Colgate Lipton Maggi Nescafe Palmolive

Prijsbeleid NB: 10.8 en 10.9 niet

Internationale prijsstelling (1) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson

Internationale prijsstelling (deel 2) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson

Prijsescalatie (een voorbeeld) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson

factoren op Europese markten ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson

Interne verrekenprijzen Concern Tegen kosten: alleen de kosten Op afstand: “marktprijs” Tegen kosten plus : kosten plus deel van de winst

Belastingeffect verrekenprijs ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson

Betalingsvoorwaarden Vooruitbetaling: Letter of credit: documentair incasso: via documenten (bijv vrachtbrief) betaling krijgen Blanco betaling: Consignatie: pas betaald bij verkoop

Afhandelingsproces LC ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson

Financiële risico Debiteuren Landen Valuta

Een compleet overzicht Incoterms ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson

Incoterms ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson