Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Hoe werkt een powerpoint?
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Proeven doen natuurkunde.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Gooien met 1 en 2 dobbelstenen
Tweede wereldoorlog.
Opstel schrijven.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Stappenplan Samenvatten
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Samenvatting h1-h3.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstsoort en tekstdoel
Lezen: doe het goed voor
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Briant College H6 paragraaf lezen Informerende teksten.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Werkwoorden en tijden van het werkwoord. Spoorboekje Oefening werkwoorden Uitleg werkwoorden Uitleg tijden Oefening tijden Wat gaan we leren? Jullie kunnen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Activerende teksten.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Centraal Examen Nederlands
Werkwoordsvormen. Spoorboekje 1)Wat weet je al? 2)Oefening werkwoordsvormen 3)Bespreken 4)Zelfstandig aan het werk Wat gaan we leren? - Je kunt werkwoordsvormen.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
Lezen, schrijven en argumenteren
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Cursus Leesvaardigheid
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Creatief schrijven.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Instructie geven en uitvoeren
Aantrekkelijk formuleren
Schrijven Een Verslag.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Vwo 2 – week SCHM.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Een instructie schrijven
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Instructieve teksten Hoe herken ik de opbouw van een instructie en hoe weet ik hoe ik een instructie moet gebruiken? NU Nederlands 2F.
Informatieve teksten, interviewverslag
Vwo 4 – week 39/
Gesprekstechnieken Les 6.
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Leespubliek

Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke vier kenmerken je kijkt om het leespubliek te bepalen. Je kunt van vijf teksten zeggen voor wie ze zijn geschreven (leespubliek). Je kunt signaalwoorden van een uitleggend tekstverband herkennen.

Even opfrissen Wat doe je als je studerend leest? 1) Hoofdzaken zoeken. Je let op de kernzinnen en de vetgedrukte woorden. 2) Een schematische samenvatting maken van de inhoud. 3) Je controleert of je de tekst kent door jezelf vragen te stellen en/of door na te vertellen.

Even opfrissen Wat wil de schrijver bij het tekstdoel: Informeren?: Informatie geven Amuseren?: De lezer vermaken

Even opfrissen Wat is een: Schematische samenvatting?: Samenvatting in de vorm van een overzichtelijk schema. Instructie?: Uitleg in stappen hoe je iets moet uitvoeren.

Opdracht leespubliek Wat? Je gaat van vijf teksten het leespubliek bepalen en in de teksten ga je de signaalwoorden van een uitleggend tekstverband onderstrepen. Hoe? Je krijgt vijf teksten. Die ga je lezen en je gaat het leespubliek bepalen aan de hand van vier kenmerken. Daarna ga je alle signaalwoorden van een uitleggend tekstverband zoeken. Hulp? Je werkt alleen. Als je een vraag hebt, mag je je vinger opsteken. Tijd? 15 minuten Uitkomst? We gaan het daarna bespreken. Klaar? Huiswerk

Bespreken Signaalwoorden uitleggend tekstverband: -Bijvoorbeeld -Dat wil zeggen -Met andere woorden -Zoals

Afsluiting Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke vier kenmerken je kijkt om het leespubliek te bepalen. Je kunt signaalwoorden van een uitleggend tekstverband herkennen.