MAXIMALE BEGRIJPELIJKE INPUT Jan Bart met dank aan: Paul Nation en Rob WaringRob Waring.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruikersprocessen Marc Jeurissen.
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Visual Knowledge Building
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
3-jarigen in het basisonderwijs
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
thema's weinig over puur “onderwerpsontsluiting” onderwerpsontsluiting full-text zoeken user / looser generated content catalogiseren / titelbeschrijven.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire.
PowerPointslides maken
Op zoek naar verbetering
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Geautomatiseerd meten
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Beginnende geletterdheid
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Connect Klanken en Letters
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Bouw!.
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Visie & Strategie.
QUIZ hoofdstuk 1.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Een prachtige kans voor uw kinderen
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Opvoeden.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Dia1 Microsoft PowerPoint is een computerprogramma van Microsoft. Het is een pakket waarmee vooral gemakkelijk presentaties gemaakt kunnen worden die.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Nederlands Woensdag 6 januari 2va.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Woordjes leren.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Zonder spieren en botten kun je niet ravotten Jacob van der Veen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
LATIJN EN MOTIVATIE Addisco Docentendag 18 maart 2016 Suzanne Remmelink-Vergouwe.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Omgaan met dyslexie.
Workshop TPR Storytelling
Mobiel woordjes leren in en buiten de les
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Living lab & Storytelling
Voel je wel in je vel !.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
De exegese van de tekst Of te wel, begrijp je wat God door de bijbel tegen je zegt? Lees niet alleen wat er staat. Onderzoekt alles, maar behoud het goede.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

MAXIMALE BEGRIJPELIJKE INPUT Jan Bart met dank aan: Paul Nation en Rob WaringRob Waring

OVERZICHT 1. om te verwerven moet er gelezen worden 2. om te kunnen lezen moet je ‘graded readers’ hebben 3. de bestaande materialen voldoen niet 4. zelf maken? Mogelijkheden in de pipeline…

WAT GEBEURT ER ALS JE LEERT?  Het verschil tussen leren en verwerven  Leren is een bewuste actie, de verwerving is onbewust  Verwerven doe je na vele confrontaties (verschillend per persoon en per woord)  studies variëren van 10 tot 50 keer

WAT GEBEURT ER ALS JE LEERT? tijd kennis de vergeet-curve Rob Waring: “Our brains are designed to forget most of what we meet - not to remember it”

LESBOEKEN  Gefocust op het toevoegen van ‘nieuwe kennis’.  (verborgen aanname = dit hebben we gedaan en geleerd, we kunnen verder)  Uit de aard der zaak niet voldoende repetities voor veel woorden  het woord wordt vergeten  Familia Romana al veel beter dat wat we gewend waren. Maar er wordt gedurig teveel nieuwe kennis toegevoegd zodat er niet genoeg ruimte is om te verwerven.  Om te verwerven moet er ‘extensief’ gelezen worden

De hoeveelheid woorden die een leerling verwerft ↔ leert (gegevens over het Engels) ( woorden over 3 jaar komen langs) Waarschijnlijk bekend Deels bekend Waar- schijnlijk onbekend Totaal Alleen lesboek ,2613,275 Data from Sequences, Foundations, Page Turners and Footprints by Heinle Cengage 225,000 60, , ,000 (=1,029,000) + 1 leesboek per week: ong. 1 uur 1, ,3253, leesboeken per week 1, ,8826, %

WAT BETEKENT ‘EEN BOEK’?  één uur  150 wrd p/m wordt vaak als uitgangspunt genomen  9000 wrd = ± 40 p.  aiaiai

EN DE GRAMMATICA, VASTE UITDRUKKINGEN EN CONTEXT WAARIN EEN WOORD VOORKOMT?  Lesboeken geneigd zich op de grammatica te focussen (dat voelt controleerbaar)  Gramm. aanbieden via lesboek prima. Maar: fragiele kennis  Er is onderzoek naar woordverwerving (met zeer uiteenlopende resultaten) maar onderzoek naar grammaticaverwerving en naar woorden in context ontbreekt (en is misschien wel onmogelijk)  Grammatica-gebaseerd taalonderwijs mist wetenschappelijke fundering

 “Maar er is geen tijd om boekjes te lezen.”  minder oefenen, meer lezen.  Extra leesboekjes van leesbaar niveau  normale/eenvoudige syntaxis  beperkte woordenschat  Niet bedoeld om nieuwe woorden/taal te leren maar om het bekende te verwerven

WANNEER KUN JE ‘LEKKER’ LEZEN?  98-99% van de woorden op de bladzij bekend  snel lezen, voor je plezier (extensief lezen)  95-98% bekend  je begrijpt wat je leest (intensief lezen)  Minder dan 95%  het lezen wordt in toenemende mate onbegrijpelijk en vervelend.  Drempels verlagen de snelheid…

SIMPELE BOEKJES  Pluto, Fabula Amoris: 150 wrd.  Itinera Petri: Flammae Ducant: 327 wrd.  Fables of Orbilius: 450 wrd.  Carolus et Maria zelfde woordenschat, 550 wrd.; jaren ‘30, nu wel wat oubollig  Cornelia  A New Latin primer  Iulia: 700 wrd.  Bolchazy….

IETS MINDER SIMPEL  Ritchie’s Fabulae Faciles (uit Ritchie’s Fabulae Faciles), met veel annotaties door Geoffrey Steadman  Fabulae Ab urbe condita (uit Ritchie’s Fabulae Faciles), met veel annotaties door Geoffrey Steadman  Fabulae Syrae  Epitome Historiae Sacrae

INTERMEZZO - MOEILIJKHEDEN (DEZE DIA WILDE IK NIET AAN HET EIND DOEN, DUS MOET ‘IE NU MAAR) 1.Rob Waring waarschuwt ervoor om de boekjes te vrijblijvend aan te bieden. Het moet  een integrale plaats in je programma hebben,  niet berusten bij één enthousiaste docent maar bij velen,  en je moet de beschikking hebben over een stevig uitleensysteem. 2.Een speciaal probleem voor het Latijn: wat we ook doen, de leesvaardigheid zal altijd ver onder het Shakespeare++ niveau van Vergilius, Ovidius, Caesar, Tacitus blijven hangen. Ik vind het belangrijk dat mijn leerlingen Latijn leren lezen. Maar ik vind het ook belangrijk om mezelf te realiseren dat de huidige vorm van examineren daarvoor geen beloning geeft.

WAT GEBEURT ER ALS JE NIET VEREENVOUDIGDE TEKSTEN GEBRUIKT? Paul Nation: "reading an unsimplified text is a cruel and unusual punishment".... Thomas à Kempis, De Imitatione Christi Buitengewoon eenvoudig Latijn Hoe weet je nou precies het niveau?

TEKSTANALYSE: COMPUTER  Engels: AntWordProfiler (Laurence Anthony, New Zealand)  een willekeurige tekst leg je naast een zelfgedefinieerde basiswoordenlijst:  het programma geeft de onbekende woorden  het programma geeft de woordfrequentie  Met de onbekende woorden moet je iets doen.

 76% vd woorden bekend  ‘onleesbaar’  Twee oplossingen: 1.authentieke teksten: vereenvoudigen en annoteren 2.eigen geschreven teksten: controle op voldoende herhalingen, minimaliseren van woorden die minder dan zeg 4x voorkomen  Kan dit technisch ook voor het Latijn gerealiseerd worden??  Een woordenlijst van FR (1800 wrd) explodeert maar zo naar vormen  niet echt handig en zo log als een tank…

COLLATINUS  Alleen mogelijk bij koppeling aan woordenboek. Collatinus:

 Heet van de naald…  Dezelfde functionaliteit als die van AntWordProfiler wordt ingebouwd in Collatinus (nog niet beschikbaar, er wordt nu aan gewerkt.

DUS DIT GAAT WERKEN; WAT NU?  Het voorzien in graded readers, met een fijnmazige niveauverdeling is essentieel om tot voldoende input te komen.  De computer levert ons bij handig gebruik  een enorme tijdsbesparing (snel zichtbaar waaraan je moet werken)  kwaliteitsverhoging (je woordfrequenties worden blootgelegd).  Misschien mythologische/historische readertjes bij FR? Die mis ik nogal.