Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Advertisements

Voorlichting STUDIEJAAR INFORMATICA OPLEIDINGEN (TI, INF, BI)
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Draag ik de arm wel of niet? Onderhandelen over in- en uitsluiting Maartje Hoogsteyns.
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Levensbeschouwing Welkom
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Bij ons vrouwen gaat, samen met onze leeftijd, ook ons gewicht omhoog
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.

Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
TrabiTour für die Unterstufe
Interpreteren van data
De schoonheid van het verschil. Nel Hofmeester Studiemiddag ‘Dyslexie in het Hoger Onderwijs’ 25 september 2014.
Return to Sender.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Presentatie Bijeenkomst 3
Training digitale didactiek
EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Pedagogische theorieën
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Thema 2. Met zilver bekleed Avraham de stoffenhandelaar was een goed mens. Hij stond altijd voor iedereen klaar. Totdat de zaken zo goed gingen dat.
Wat wij met hulpmiddelen doen. Lespakket Meer dan handig Mechanismen van in- en uitsluiting.
Wat wij met hulpmiddelen doen.
Wat wij met hulpmiddelen doen. Lespakket Meer dan handig Ervaringskennis.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Mopje… Ontwerp: Wsbrd Ontwerp: Wsbrd. Gemaskerd bal Een getrouwd stel was uitgenodigd voor een gemaskerd bal. Gemaskerd bal Een getrouwd stel was uitgenodigd.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Wat ons algemeen opviel
Communicatie Les1.
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Een reisverslag schrijven
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Eigenaarschap.
Basisschool De Dassenburcht NUENEN
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam

Meer dan handig - Het onderzoek - Het lespakket - Ervaringen: UDL, docenten en studenten

Het onderzoek ZonMw Disability Studies (2010) Maartje Hoogstyns & Hilje van der Horst Wageningen Universiteit Een onderzoek naar de impact van hulpmiddelen; welke rol spelen hulpmiddelen voor mechanismen van in- en uitsluiting? Armprothese, gehoorapparaat, incontinentiemateriaal

Wat wij met hulpmiddelen doen. Lespakket Meer dan handig Mechanismen van in- en uitsluiting

Drie lessen - inhoud Hulpmiddelen en…. 1. Mechanismen van in- en uitsluiting 2. De relatie met de ander 3. Ervaringskennis 1. Tentoonstelling + reflectie (essay, mindmap, mondeling, ….)

Uitgangspunt “verschil is de norm’ UDL Universal design for learning (hoofd) Kennis, informatie (hart) Betrokkenheid & motivatie (handen) Actie en expressie Doelen voor iedereen gelijk, het HOE niet.

Drie lessen - werkvormen Opdrachten door studenten Levensverhalen uit het onderzoek Eigen ervaringen en reflecties van studenten Werkcolleges docent Geluidsfragmenten, beeldfragmenten, literatuur, Meer lezen en zien

Voorbeeld uit les Thematisch opgebouwd Relatie met ander Proberen zo illustratief mogelijk te maken

Peter Man, 65 jaar Was al slechthorend toen hij huidige vriendin ontmoette Hoortoestel

Peter Tijdens lezing hoort hij vraag uit de zaal niet goed Voelt als afgaan Kort daarna soortgelijke ervaring Twee jaar later aanschaf hoortoestel

Peter In situaties met achtergrondgeluiden geen verbetering Versterken van ongewenste geluiden Kwetsbaar (vaak schoonmaken, batterijen snel leeg)  Neiging om ze niet te dragen

Peter Omgeving merkt wel verschil Vriendin: hij reageert sneller Niet dragen leidt tot ergernissen “Door de apparaten uit te laten ben jij degene die ervoor zorgt dat de communicatie niet meer goed verloopt. Dat zijn lastige dingen.”

Peter Peter kiest ervoor om hoortoestel permanent te dragen “Ook al vind ik soms dat ik er geen baat bij heb, als je een ander er een plezier mee kunt doen, dan is dat natuurlijk ook winst.” Audio Peter2

Ervaringen klankbordgroep Aantal studiepunten? Toetsing theoretische kennis? Vragen de verschillende opdrachten wel hetzelfde van studenten? Oneerlijk? Aantal van 3 lessen is goed! Inpasbaarheid in bestaande curricula lastig vooral moeite met UDL

Ervaringen studenten Boeiend: impact van hulpmiddelen Leuke opdrachten Soms meer behoefte aan zekerheid

In Rotterdam Minor Disability & Diversiteit Opleiding Ergotherapie, jaar 1 en 2 Opleiding Industrieel Product Ontwerp Opleiding verpleegkunde, wijkzorg?

Beschikbaar op site DSiN: Handleiding voor docenten met daarin: Inleiding en achtergrond Mogelijke werkvormen Geschikte audio en beeldfragmenten Aanbevolen literatuur Gebruikte literatuur Power Point- presentatie per les (kaal) Met extra uitleg per sheet bij elke les