ASL 2 Een dynamisch framework

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Advertisements

Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Dorb Logistics Door: Romar Boezem Alfred Huntington Bart Stevens
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Applicatie-management Rijkswaterstaat
Facility management en inkoop
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Gegevens Informatie Verwerking
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Agenda De aanleidingen Wat is functioneel beheer BiSL
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Risk Based Testing van pakketsoftware
Update Implementatie en beheer
ArchiValue: de APG-Case
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Business informatiemanagement:
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Business en IT Consulting
Informatie management HC2
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Transcript van de presentatie:

ASL 2 Een dynamisch framework Frances van Haagen Principal Consultant - The Lifecycle Company ASL Review Board - ASL BiSL Foundation 2009

Twee cultuurshifts tegelijk ‘Beheer’ gericht We hebben alles al We kunnen beperkt veranderen Kijken naar komende 3 jaar Zoals we de rest managen Ik heb een concreet probleem Dit moet anders Als het zoveel kost, dan maar niet We doen het er maar even mee Over drie jaar gaan we/moet … Aanbodgestuurd Vraaggestuurd Alles is mogelijk X is de oplossing voor .. Als het systeem maar goed is, dan komt de rest vanzelf … Alles nieuw doen Perfecte oplossingen Blauwdrukken, architecturen, …. Groene weiden Ontwikkelingsgericht 2009

De hedendaagse wereld BIM Fin BIM Life BIM … BIM generiek CBIM IM 1 Gebruikersorganisatie 2 Gebruikers organisatie 1 BIM Fin BIM Life BIM … BIM generiek CBIM IM 1 AM 3 AM i AM ASP 2 AM 4 AM 2 AM 1 Infra M 1 Pakket1 ASP 1 OO 1 Pakket 3 Pakket 2 2009

AM specialiseert zich Technologie Dienstverlening Ervaring en expertise Technologie Markt of bedrijfsproces Dienstverlening Standaardcomponenten Platformen a la SAP Platformen a la Oracle Maatwerk Systeemintegratie Vernieuwing X Nacalculatie/detachering Projecten Beheer, onderhoud Business solutions Aard van het werk Taal, contacten en werk Sturing en bedrijfscultuur 2009

Wat moet ik als AM? Verwachte kernwaarden zijn onder meer: luisteren en communiceren meedenken en meesturen deskundigheid bedrijfsproces deskundigheid IT beheersing/sturing/control 2009

Invulling kernwaarden Flexibiliteit alom: proactief leveren en bewegen Tekortkomingen onderkennen en aanvullen Niet meer eenmalig structureren en daarna sturen, maar de belangrijke dingen sturen Continu herijken en aanpassen Integratie en aansluiting van processen 2009

Wat betekent dit voor ASL? Extra processen, gericht op afstemming met (andere) leveranciers Bij sommige processen verandert de focus: van intern naar extern van reactief naar proactief Bij veel processen verandert er uiterlijk niet zo veel In het algemeen: meer nadruk op product en interface meer nadruk op samenwerking en aanpassingsvermogen 2009

Kwaliteits management Financieel management Leveranciers management Cust- org strategy OCM Account & market definition Supplier definition ACM Service delivery definition ICT-strategy Cust. Envr strategy Applicatie life- cycle management Capabilities definition Technology definition Applicatie port- folio management Sturende processen Contract management Planning en control Kwaliteits management Financieel management Leveranciers management Verbindende processen Onderhoud & vernieuwing Impact analyse Realisatie Testen Ontwerp Implementatie Beheer Wijzigingen beheer Gebruiks- ondersteuning Operationele ICT-sturing Continuiteits- beheer Configuratie beheer Programmabeheer en -distributie 2009

Gebruiks- ondersteuning Operationele ICT-sturing Beheer Inrichtingsfactoren één of meer klanten direct verantwoordelijk voor het opereren op de infrastuctuur of niet integrale verantwoordelijkheid voor het applicatielandschap of niet Incidentbeheer Capaciteits- beheer Continuïteits- Configuratie- Beschikbaar- heidsbeheer Aspecten Reactief en proactief Gebruiks- ondersteuning Operationele ICT-sturing Continuiteits- beheer Configuratie beheer Beschikbaarheidsbeheer en capaciteitsbeheer samen tot operationele ICT-sturing Incidentbeheer wordt gebruiksondersteuning (pro-actief, term incidenten vaak beperkt opgevat) Config: naamgevingsconventies weg. Gebruik & middelen, van buiten af & van binnen uit Configuratie-items en service-items Bedrijfszekerheid, beheersbaarheid, doelmatigheid ASL BiSL Foundation 2009 9

Onderhoud/ vernieuwing Inrichtingsfactoren gebruikte ontwikkelmethode integratieverantwoordelijkheid of niet aanstuurbaarheid onderaannemers in termen van functionaliteit verantwoordelijkheid voor invulling en vormgeving soort product, soort organisatie Aspecten De minste veranderingen Ontwerp Functioneel en testontwerp Impactanalyse Applicatie, infrastructuur en gebruikers Realisatie Technisch ontwerp, systeem, unittest Implementatie Ondersteuning bij ingebruikname/inbeheername Testen Van programma t/m geheel in omgeving ASL BiSL Foundation 2009 10

Verbindende processen Inrichtingsfactoren plaats in de keten beslissingsbevoegdheid behoefte aan formalisatie behoefte aan afstemming dynamiek, aantal iteraties verantwoordelijkheid voor productie-omgeving kenmerken van de change set / package compliance-eisen Aspecten Programma- beheer en distributie Wijzigingen Wijziging (nood of vernieuwingsproject) Release Behoefte aan afstemming / formalisatie en dynamiek hebben directe gevolgen voor inrichting van impactanalyse Wijzigingenbeheer is beter afgestemd met BiSL. Logistiek rond change set Distributieproces ASL BiSL Foundation 2009 11

Kwaliteits management Sturende processen Inrichtingsfactoren onderliggende verwachtingen verantwoordelijkheden, zeggenschap afhankelijkheden contractpartijen rol in keten tijdlijnen (pakket)leverancier afhankelijkheden interne proces resultaatverantwoordelijkheid of niet gewenste leveringscondities factureringsstructuur positie leverancier Planning & control Kosten- management Kwaliteits- Service level Onderliggende verwachting is sterk gerelateerd aan persoon van de klant; bijv. kostenbewust versus prestigericht. Contractmanagement breder dan SLM. Financieel management: meer dan kosten, business case van klant EN AM. Leveranciersmanagement: nieuw met het oog op belang leveranciers voor realiseren dienstverlening Externe kwaliteit Kwaliteits management Leveranciers- management Contract management Planning en control Financieel Aspecten klant, beleving, afspraken menscapaciteit, tijdlijnen product, proces, organisatie, kwaliteitssysteem business case van klant en AM, kosten- en doorberekeningsstructuur ASL BiSL Foundation 2009 behoeften, afspraken 12

Applications Cycle Management ICT portfolio management Lifecycle Customer Environment Strategy Customer Org. strategy ICT developm. Inrichtingsfactoren scope AM (organisatie, branche, ...) rol binnen samenwerking dynamiek beschikbare expertise zeggenschap Application portfolio management Lifecycle Customer Environment Strategy Customer Org’s strategy ICT developm. ontw. structuur en proces klantorganisatie strategie voor applicatielandschap ’de’ keten bestaat niet  onderhandelen rol en lifecycle van technologie ASL BiSL Foundation tekortkomingen, gewenste veranderingen 2009 13

Organization Cycle Management Market definition Account Service delivery Technology Skills Inrichtingsfactoren interne structuur dynamiek betrokkenheid medewerkers (op alle niveaus) Supplier definition Account & market Service delivery Technology Skills waarom, wat, wie, wanneer, hoe? positie klanten, AM, concurrenten inrichting dienstverlening technologie voor dienstverlening (gewenste) kerncompetenties ASL BiSL Foundation 2009 14

Kortom... Het model verandert niet al te veel. Echter: het model doet het ‘m ook niet: het gaat erom hoe je het gebruikt. De op te leveren diensten en producten (de interfaces) staan centraal en bepalen het succes. Hoe je het model implementeert is afhankelijk van de specifieke inrichtingsfactoren die voor jouw organisatie gelden. 2009

Tips & trucs Richt kwaliteitsmanagement altijd in, om te toetsen of het proces werkt NEN 3434 (norm voor applicatiemanagement) laat zien waar je bij applicatiemanagement over moet hebben nagedacht (niet HOE je het moet hebben ingericht) en geeft volwassenheidsniveaus Best practices leveren inspiratie over wat kan werken! site ASL BiSL Foundation 2009