Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang
Interactief voorlezen www.hetabc.nl2
Interactief voorlezen Herhaald voorlezen Het juiste boek In kleine groepjes Fasen van de voorleescyclus Leidstervaardigheden www.hetabc.nl3
Herhaald voorlezen Dagelijkse activiteit Leuk en leerzaam Positieve invloed op de taalontwikkeling Taallijn: de vaste cyclus voor verdieping verhaalbegrip, kennis over de thema’s en woordenschatuitbreiding www.hetabc.nl4
Het juiste boek Een boek dat interactie uitlokt – uitdagende tekeningen – en uitdagende verhaallijn – nodigt uit om zelf na te denken Sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen – Interesse – Herkenning Kans om een onderwerp aan de orde te stellen = uitbreiding van de kennis www.hetabc.nl5
Het juiste boek (2) Illustraties ondersteunen het verhaal Herhalingen in het boek (zinnen of refreinen) Rijm www.hetabc.nl6
Checklist boekkeuze Duidelijke verhaallijn Sluit aan bij het thema in de groep Aansprekende en bekende onderwerpen Illustraties en tekst ondersteunen elkaar Peuters kunnen voorspellen en actief meedoen met het boek De verhaallijn is kort om de aandacht vast te houden www.hetabc.nl7
Kleine groepjes www.hetabc.nl8
Kleine groepjes Het meest effectief voor verhaalbegrip van jonge kinderen. Interactie loopt gemakkelijker. Individuele kinderen in kleine groep meer kans op taalproductie. Gematigd heterogeen Anderstalige kinderen Voorleessetting (veraf – dichtbij) www.hetabc.nl9
De fasen van de voorleescyclus 1.Introductie 2.Voorlezen en vertellen 3.Ingaan op het verhaal 4.Doorgaan op het thema met andere boeken 5.De boekenmuur 6.Napraten over het boek www.hetabc.nl10
Leidstervaardigheden www.hetabc.nl11
Leidstervaardigheden 1.De voorkant van het boek laten zien 2.Ingaan op de eigen ervaringen 3.De peuters laten voorspellen 4.Vooraf een luistervraag stellen 5.Ruimte scheppen voor de inbreng van peuters 6.Reageren op de inbreng www.hetabc.nl12
Leidstervaardigheden (2) 7. Aanvullen tot een goede zin 8. Kernwoorden uitleggen 9. Samenvatten 10. Soorten vragen stellen 11. Relatie leggen tussen aanwezige en nieuwe kennis van de wereld 12. Probleem en oplossing in het verhaal bespreken www.hetabc.nl13