Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Clusteroverleg groen ’11
Mediawijsheid.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
Presentatie Bijeenkomst 3
Welkom…...
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Informatieve bijeenkomst
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
(Voor)lezen is leuk!.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Ontwerp je eigen kwartet
Het belang van voorlezen
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taal in peuterboeken Verhalende tekst (en rijm) © Gottmer; De rommelige reus.
Interactief voorlezen in de kinderopvang aan 0 – 4 jarigen Training.
6 interactievaardigheden
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
Voorlezen in de kinderopvang
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Voorlezen in de kinderopvang
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
TEKSTSOORTEN.
Didactiek Lesformulier.
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Gesprekstechnieken Les 2.
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Groep 2 Begrijpend luisteren
Dienst kinderopvang baby’s en peuters
Transcript van de presentatie:

Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang

Interactief voorlezen www.hetabc.nl2

Interactief voorlezen Herhaald voorlezen Het juiste boek In kleine groepjes Fasen van de voorleescyclus Leidstervaardigheden www.hetabc.nl3

Herhaald voorlezen Dagelijkse activiteit Leuk en leerzaam Positieve invloed op de taalontwikkeling Taallijn: de vaste cyclus voor verdieping verhaalbegrip, kennis over de thema’s en woordenschatuitbreiding www.hetabc.nl4

Het juiste boek Een boek dat interactie uitlokt – uitdagende tekeningen – en uitdagende verhaallijn – nodigt uit om zelf na te denken Sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen – Interesse – Herkenning Kans om een onderwerp aan de orde te stellen = uitbreiding van de kennis www.hetabc.nl5

Het juiste boek (2) Illustraties ondersteunen het verhaal Herhalingen in het boek (zinnen of refreinen) Rijm www.hetabc.nl6

Checklist boekkeuze Duidelijke verhaallijn Sluit aan bij het thema in de groep Aansprekende en bekende onderwerpen Illustraties en tekst ondersteunen elkaar Peuters kunnen voorspellen en actief meedoen met het boek De verhaallijn is kort om de aandacht vast te houden www.hetabc.nl7

Kleine groepjes www.hetabc.nl8

Kleine groepjes Het meest effectief voor verhaalbegrip van jonge kinderen. Interactie loopt gemakkelijker. Individuele kinderen in kleine groep meer kans op taalproductie. Gematigd heterogeen Anderstalige kinderen Voorleessetting (veraf – dichtbij) www.hetabc.nl9

De fasen van de voorleescyclus 1.Introductie 2.Voorlezen en vertellen 3.Ingaan op het verhaal 4.Doorgaan op het thema met andere boeken 5.De boekenmuur 6.Napraten over het boek www.hetabc.nl10

Leidstervaardigheden www.hetabc.nl11

Leidstervaardigheden 1.De voorkant van het boek laten zien 2.Ingaan op de eigen ervaringen 3.De peuters laten voorspellen 4.Vooraf een luistervraag stellen 5.Ruimte scheppen voor de inbreng van peuters 6.Reageren op de inbreng www.hetabc.nl12

Leidstervaardigheden (2) 7. Aanvullen tot een goede zin 8. Kernwoorden uitleggen 9. Samenvatten 10. Soorten vragen stellen 11. Relatie leggen tussen aanwezige en nieuwe kennis van de wereld 12. Probleem en oplossing in het verhaal bespreken www.hetabc.nl13