(Moleculair) Mechanistisch Redeneren Een centrale denkwijze in de bètavakken Dr. ir. Marc van Mil Post-doc onderwijsinnovaties Biomedische Wetenschappen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Advertisements

Staafdiagram Strookdiagram
Schoolcijfers, een tweede natuur
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Intro op masterroute Gezondheid en Welzijn 08/09, N. Steverink, Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg m.i.v. studiejaar
“Zet je tanden in een boek”
Hoorzitting resoluties CVS 19 maart 2014 Commissie voor de Volksgezondheid, het Leefmilieu & de Maatschappelijke Hernieuwing.
GPS-SLIDES
Objectieven: Dit SBO-project beoogt het op punt stellen van een hulpinstrument, gebaseerd op een volledig procesgestuurd model dat de groei van bosbomen.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Vermelding onderdeel organisatie 1 Wat is het meest informatief in een gebaar? ?
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Interventie-opstellingen Specialisatieblok Implementation and Change Managment Utrecht, 25 juni 2007.
“Waarom we evidence nodig hebben” 27 september 2012 Pitstop Evidence-based HR Prof. dr. Frederik Anseel
Symposium Differentiatie
Centraal Examen De Republiek in een tijd van vorsten.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
TEACHERS TEACHING WITH TECHNOLOGY Toetsen met een lege GR.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Studium Excellentie What you get is what you see.
Met de Kennisbasis in zee!
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016
Zien doe je met je ogen? Joost Heutink Rijksuniversiteit Groningen
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Validatie van tijdreeksmodellen Kwaliteit van voorspellingen en gekwantificeerde onzekerheid 20 november 2014, Martin Knotters.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
METHODE 1.Zoekstrategie in de literatuur met termen als ‘shift work, night work, irregular working hours, body weights and measures, BMI and body mass’.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
‘De feiten voorbij’: Analyse van causaal historisch redeneren van havo-leerlingen als basis voor lessen op maat Gerhard Stoel
Spel Politiek Nederland
Een tijdlijn maken met ICT
Oefening met atlas en kaarten
Redeneren over de verzorgingsstaat
De deel economie en de arbeidsmarkt
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik
Process Mining.
Formative assessment van historisch causaal redeneren
Volksuniversiteit Zwolle
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
ACTmodel van psychopathologie
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Delphi studie naar de zorgvraag van ouderen in de toekomst
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

(Moleculair) Mechanistisch Redeneren Een centrale denkwijze in de bètavakken Dr. ir. Marc van Mil Post-doc onderwijsinnovaties Biomedische Wetenschappen Universitair Medische Centrum Utrecht

What requires explanation is change and changes are to be explained as effects (Cummins, 1976) ? voor na

Plaatjes of filmpjes die een ‘mechanisme’ weergeven ‘Hoe werkt het?’ Ze bieden een (gedeeltelijke) verklaring voor de ‘overall verandering’ Visuele mechanistische modellen

Bevat informatie over: Entiteiten /onderdelen Gebeurtenissen / veranderingen Ruimtelijke organisatie Temporele organisatie (fysieke) interacties Impliceert causaliteit mechanistische model:

‘Objectieve’ waarneming en interpretatie Perceptual causality Perceptual animacy Scholl, B. J., & Tremoulet, P. D. (2000). Perceptual causality and animacy. Trends in Cognitive Sciences, 4(8),

Lezen van mechanistische modellen (Visual literacy) Is het construeren van een mechanistische verklaring Doet een beroep op mechanistisch redeneren Deel – geheel Oorzaak – gevolg Spatio-temporeel denken Doet een beroep op vakinhoudelijke kennis Welke entiteiten worden er weergeven? Welke veranderingen worden er weergegeven? Wat is de onderliggende oorzaak van de verandering?

Lezen van mechanistische modellen Entiteiten:Welke entiteiten zijn afgebeeld? (en welke niet?) Overall change: Wat wordt er verklaard? Wat is de begin en eindsituatie? Causal story: Welke gebeurtenissen verbinden de begin- en eindsituatie? Black boxes: Welke van deze gebeurtenissen representeren op hun beurt weer een (niet afgebeeld) mechanisme, dat de gebeurtenis verklaart? Hoe interpreteert een expert (de docent) deze black boxes? Welke vakkennis heeft de leerling nodig om de black boxes in het model betekenisvol te interpreteren? Welke veranderingen mogen voor de leerlingen een black box blijven? (bijv. op basis van eindtermen)