LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010
Liefkenshoekspoorverbinding2 1. Project 16,2 km lange rechtstreekse spoorverbinding voor het goederenvervoer tussen: – Linkeroever (Waaslandhaven) en – Rechteroever (Antwerpen-Noord) PROJECT De twee geboorde tunnelkokers (+/- 6 km) lopen 40 m onder de Schelde en zijn een voorbeeld van technische knowhow en innovatie
Liefkenshoekspoorverbinding3 2. Strategie Infrabel verhoogt stapsgewijs de capaciteit in en rond de Antwerpse haven volgens de strategie van de concentrische cirkels STRATEGIE Deurganckdok Liefkenshoek- spoorverbinding Gentboog Vertakking Krijgsbaan Tweede Spoortoegang Vertakking Schijn IJzeren Rijn 1 e cirkel: verhoogde efficiëntie van het goederenverkeer in de havens vb. spoorinfrastructuur rond Deurganckdok; Liefkenshoekspoorverbinding 2 e cirkel: verbeterde toegang tot de Belgische havens vb. Gentboog; vertakkingen Schijn en Krijgsbaan; Tweede Spoortoegang 3 e cirkel: creatie van nieuwe toegangsassen vb. IJzeren Rijn
Liefkenshoekspoorverbinding4 3. Spoorverkeer horizon 2020 oplossing voor de verzadigde knooppunten Kennedyspoortunnel en de as Antwerpen-Berchem - Antwerpen-Schijnpoort een verschil van +/- 100 treinen die niet meer door de Kennedyspoortunnel moeten SPOORVERKEER Liefkenshoekspoorverbinding is een strategische verbinding die zorgt voor een belangrijke impuls voor het Deurganckdok en Antwerpen-Rechteroever 81 treinen/dag 0 treinen/dag 109 treinen/dag Liefkenshoekspoorverbinding =
Liefkenshoekspoorverbinding5 4. Investeringen Globale Investering : +/- 765 mio euro +/- 690 mio euro: LOCORAIL NV (PPS) inclusief 107 mio euro co-financiering door Vlaams Gewest +/- 75 mio euro: Infrabel (overheidsdotatie) voor aanleg spoorinfrastructuur INVESTERING Dit is het 2de succesvolle PPS-project van Infrabel en past in het optimaal beheer van haar overheidsmiddelen Bron: GHA
Liefkenshoekspoorverbinding6 5. Prioriteiten De Liefkenshoekspoorverbinding beantwoordt aan de Infrabel-prioriteiten: PRIORITEITEN Veiligheid toonbeeld van een veilig infrastructuurproject tijdens de bouw en de exploitatie Kwaliteit nieuwe spoorinfrastructuur ten voordele van de klanten overeenkomstig de behoeften Duurzaamheid duurzame integratie van spoorinfrastructuur in de omgeving en het milieu
Liefkenshoekspoorverbinding7 6. Intermodaliteit investeert proactief in spoor- infrastructuur ondanks de tijdelijke daling van het goederentransport anticipeert zo op de verwachte toename van het goederentransport Infrabel ondersteunt actief de groei van de Antwerpse haven in het kader van de intermodaliteit tussen het spoor en het water INTERMODALITEIT
Liefkenshoekspoorverbinding8 PHILIPPE GILLET Projectverantwoordelijke Liefkenshoekspoorverbinding
Liefkenshoekspoorverbinding9 Transport 3 – 17 november 2009: aankomst 1 e tunnelboormachine TUNNELBOORWERKEN november 2009 – eind januari 2010: montage 1 e tunnelboormachine
Liefkenshoekspoorverbinding10 Tunnelboormachine TUNNELBOORWERKEN Snijrad (8,39 meter) ringopbouw tunnel boorschild (11,7 meter) volgwagens (5 x 18 meter) totale lengte = 102 meter Boring gebeurt volgens "hydromixshield"-principe
Liefkenshoekspoorverbinding11 Schanulleke & Wiske 8 februari 2010: start boring van de 1ste tunnelkoker TUNNELBOORWERKEN 26 maart 2010: start boring van de 2de tunnelkoker
Liefkenshoekspoorverbinding12 Traject Liefkenshoekspoorverbinding TUNNELBOORWERKEN Aanleg spoorbedding van Bundel Zuid tot de Beverenspoor- tunnel (1-3) Renovatie en aanpassing van de bestaande Beverenspoortunnel (3-4) Bouw van toegangs- tunnel tussen Beveren- spoortunnel en de te realiseren boortunnels (4-5) Bouw van twee enkelsporige boortunnels onder de Schelde en het kanaaldok B1-B2 (5-6) Bouw van gesloten tunnelconstructie en open toegangshelling op Rechteroever (6-7) Aanpassing van de bestaande spoortunnel onder de R2 (7 ) 6,5 km1,2 km6 km75 m
Liefkenshoekspoorverbinding13 Tunnelboring TBM boort gemiddeld 15 meter per dag TUNNELBOORWERKEN
Liefkenshoekspoorverbinding14 Planning werkzaamheden ►12/11/08Start bouwkundige werken ►8/02/10 – juli 20111ste tunnelkoker ►26/03/10 – sept de tunnelkoker ►Midden 2013Einde bouwkundige werken ►2012 – 2014Spoor- seininrichtings- en bovenleidingswerken (Infrabel) ►Voorjaar 2014Testen nieuwe spoorinfrastructuur + homologatie ►Midden 2014Indienstneming Liefkenhoekspoorverbinding TUNNELBOORWERKEN
Liefkenshoekspoorverbinding15 ? VRAGEN