LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
Advertisements

INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!
Kadernotitie Participatiewet
Tweede Scheldebrug te Temse/Bornem: van opdracht tot start der werken.
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Transport en Infrastructuur
Typische kenmerken van een haven?
Centrale van Morgen MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten
met vallen en opstaan naar een mid-office
Gedelegeerd bestuurder
DE GEN-STATIONS IN HET KADER VAN HET GEN-SPOORNET
Persconferentie Leiedal - W&Z Watergebonden bedrijvigheid Kantoren Leiedal - 24 januari 2011, 11u30.
Typische kenmerken van een haven?
22 april 2013 Poort Oost – lokale besturen Oosterweelverbinding.
IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
EEN WANDELING LANGS DE IJZEREN RIJN VAN WEERT NAAR NEERPELT
secretaris Plaatselijke Groep
Fietsbeleid in Culemborg
Portefeuillehoudersoverleg Wonen 10 november 2010 Cees Stoppelenburg Huisvesting Tijdelijke arbeidsmigranten.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
Transport en Infrastructuur
GROEI VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN GENT SeaRail – 23 mei 2008
Reconstructie Energieweg
© 2009 stRaten-generaal. BAM-route Linkeroever Gezonken Scheldetunnel Aansluiting R1 Viaduct Noordkasteelk nooppunt © 2009 stRaten-generaal.
Inloop D’n Brooy d.d. 2 juli Welkom Stand van Zaken besluitvorming gemeente Toelichting plannen en proces Vragenronde.
een nieuwe LEADER periode
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Hoe optimaliseer je je management en fiscaliteit.
Aanpak afvalwaterketen VNG / UvW Gert Dekker Ruud van Esch.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
When rail means service > LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING FINANCIËLE CLOSING VAN DE PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING 5 november 2008 LUC LALLEMAND Gedelegeerd.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
1 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht Utrecht, 31 oktober 2006.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Nota ‘Ruimte voor Sport’ gemeente Gouda April 2009.
WELKOM Stress test businesscase Spoorzone Presentatie voor de raad op 10 november 2014 Isidoor Hermans, directeur OBS.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
Sociale Agenda. 3 Verkenners in opdracht van GS:  Januari 2015  Tussenrapportage  Maart 2015  Eindrapportage:  We zijn ongezonder  We hebben een.
Passantenhaven Cadzand1. Passantenhaven Cadzand-Bad Een wezenlijke versterking voor de Badplaats Passantenhaven Cadzand.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Reconstructie Energieweg Bewonersavond: 14 februari 2012 Door: Hendrik-Jan Punt (Heijmans)
Wijkvergadering Zoersel Project woon – en zorgcentrum Zoersel Woensdag 29 april 2009.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
ROTTERDAMSEBAAN Nu tot 2020 [datum][naam presentator]
When rail means service > NIEUWE SENSIBILISERINGSCAMPAGNE VEILIG OVERSTEKEN VAN SPOREN EN OVERWEGEN 30 maart 2009 LUC LALLEMAND Gedelegeerd bestuurder.
Heroverweging onderwijshuisvesting Reek.. Uitgangssituatie. Locatie voormalige kleuterschool, pand is inmiddels gesloopt. De Vlinder Basisschool De Kreek’l.
Korte agenda Presentatie gebiedsvisie Geffen – Oss
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Duurzaam Gebouwbeheer Scholenbouw
Agenda Gezamenlijke ambitie buurtbijeenkomsten
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Routes vrachtverkeer voor aanvoer materiaal
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Mobiliteit Ondernemersavond 6 november 2018.
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Nieuw station ALBERT Openbare bijeenkomst Dinsdag 17 september 2019.
Transcript van de presentatie:

LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010

Liefkenshoekspoorverbinding2 1. Project 16,2 km lange rechtstreekse spoorverbinding voor het goederenvervoer tussen: – Linkeroever (Waaslandhaven) en – Rechteroever (Antwerpen-Noord) PROJECT  De twee geboorde tunnelkokers (+/- 6 km) lopen 40 m onder de Schelde en zijn een voorbeeld van technische knowhow en innovatie

Liefkenshoekspoorverbinding3 2. Strategie Infrabel verhoogt stapsgewijs de capaciteit in en rond de Antwerpse haven volgens de strategie van de concentrische cirkels STRATEGIE Deurganckdok Liefkenshoek- spoorverbinding Gentboog Vertakking Krijgsbaan Tweede Spoortoegang Vertakking Schijn IJzeren Rijn 1 e cirkel: verhoogde efficiëntie van het goederenverkeer in de havens vb. spoorinfrastructuur rond Deurganckdok; Liefkenshoekspoorverbinding 2 e cirkel: verbeterde toegang tot de Belgische havens vb. Gentboog; vertakkingen Schijn en Krijgsbaan; Tweede Spoortoegang 3 e cirkel: creatie van nieuwe toegangsassen vb. IJzeren Rijn

Liefkenshoekspoorverbinding4 3. Spoorverkeer horizon 2020 oplossing voor de verzadigde knooppunten Kennedyspoortunnel en de as Antwerpen-Berchem - Antwerpen-Schijnpoort een verschil van +/- 100 treinen die niet meer door de Kennedyspoortunnel moeten SPOORVERKEER  Liefkenshoekspoorverbinding is een strategische verbinding die zorgt voor een belangrijke impuls voor het Deurganckdok en Antwerpen-Rechteroever 81 treinen/dag 0 treinen/dag 109 treinen/dag Liefkenshoekspoorverbinding =

Liefkenshoekspoorverbinding5 4. Investeringen Globale Investering :  +/- 765 mio euro +/- 690 mio euro: LOCORAIL NV (PPS) inclusief 107 mio euro co-financiering door Vlaams Gewest +/- 75 mio euro: Infrabel (overheidsdotatie) voor aanleg spoorinfrastructuur INVESTERING  Dit is het 2de succesvolle PPS-project van Infrabel en past in het optimaal beheer van haar overheidsmiddelen Bron: GHA

Liefkenshoekspoorverbinding6 5. Prioriteiten De Liefkenshoekspoorverbinding beantwoordt aan de Infrabel-prioriteiten: PRIORITEITEN Veiligheid toonbeeld van een veilig infrastructuurproject tijdens de bouw en de exploitatie Kwaliteit nieuwe spoorinfrastructuur ten voordele van de klanten overeenkomstig de behoeften Duurzaamheid duurzame integratie van spoorinfrastructuur in de omgeving en het milieu

Liefkenshoekspoorverbinding7 6. Intermodaliteit investeert proactief in spoor- infrastructuur ondanks de tijdelijke daling van het goederentransport anticipeert zo op de verwachte toename van het goederentransport  Infrabel ondersteunt actief de groei van de Antwerpse haven in het kader van de intermodaliteit tussen het spoor en het water INTERMODALITEIT

Liefkenshoekspoorverbinding8 PHILIPPE GILLET Projectverantwoordelijke Liefkenshoekspoorverbinding

Liefkenshoekspoorverbinding9 Transport 3 – 17 november 2009: aankomst 1 e tunnelboormachine TUNNELBOORWERKEN november 2009 – eind januari 2010: montage 1 e tunnelboormachine

Liefkenshoekspoorverbinding10 Tunnelboormachine TUNNELBOORWERKEN Snijrad (8,39 meter) ringopbouw tunnel boorschild (11,7 meter) volgwagens (5 x 18 meter) totale lengte = 102 meter Boring gebeurt volgens "hydromixshield"-principe

Liefkenshoekspoorverbinding11 Schanulleke & Wiske 8 februari 2010: start boring van de 1ste tunnelkoker TUNNELBOORWERKEN 26 maart 2010: start boring van de 2de tunnelkoker

Liefkenshoekspoorverbinding12 Traject Liefkenshoekspoorverbinding TUNNELBOORWERKEN Aanleg spoorbedding van Bundel Zuid tot de Beverenspoor- tunnel (1-3) Renovatie en aanpassing van de bestaande Beverenspoortunnel (3-4) Bouw van toegangs- tunnel tussen Beveren- spoortunnel en de te realiseren boortunnels (4-5) Bouw van twee enkelsporige boortunnels onder de Schelde en het kanaaldok B1-B2 (5-6) Bouw van gesloten tunnelconstructie en open toegangshelling op Rechteroever (6-7) Aanpassing van de bestaande spoortunnel onder de R2 (7  ) 6,5 km1,2 km6 km75 m

Liefkenshoekspoorverbinding13 Tunnelboring TBM boort gemiddeld 15 meter per dag TUNNELBOORWERKEN

Liefkenshoekspoorverbinding14 Planning werkzaamheden ►12/11/08Start bouwkundige werken ►8/02/10 – juli 20111ste tunnelkoker ►26/03/10 – sept de tunnelkoker ►Midden 2013Einde bouwkundige werken ►2012 – 2014Spoor- seininrichtings- en bovenleidingswerken (Infrabel) ►Voorjaar 2014Testen nieuwe spoorinfrastructuur + homologatie ►Midden 2014Indienstneming Liefkenhoekspoorverbinding TUNNELBOORWERKEN

Liefkenshoekspoorverbinding15 ? VRAGEN