Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen
Nieuw wettelijke kader GROP 1.0. – Overcompleet en onvolledig – Te star en te complex – Wat moet ik regelen? Wanneer is het af? – Wat moet ik afspreken met mijn omgeving?
3 bijeenkomsten GROP-coordinatoren Discussie over belangrijkste GROP-thema’s Veel ontwikkeling en kennis/ervaring ingebracht 1 december gereed
Wat is gebleven? – GGD verantwoordelijk voor 4 processen – Crisismanagement door crisisteam GGD – Coördinator crisisteam als voorzitter – 4 Procesleiders sturen de 4 processen aan – Communicatie en ondersteuning in het crisisteam – Naamgeving GROP en terminologie
Wat is er veranderd? – Wettelijk kader – Proces in opschaling is vereenvoudigd – Rol van communicatie is vergroot – Ondersteuning is vereenvoudigd – Hoe verhoudt GGD-opschaling zich tot omgeving/partners (GHOR, gemeente, etc.) – Indicatoren opgenomen: wanneer is het af! – Deel A wat moet; deel B hoe het kan.
oudnieuw WGHRWVR Directeur GGD/directeur GHOR (RGF)Directeur PG (benoemd door bestuur GGD en veiligheidsbestuur) Taak GGD opgenomen in WPGGGD expliciet taak in voorbereiding en uitvoering crisisbeheersing (WVR) -GHOR en GGD maken schriftelijke afspraken met eisen artikel 5.1 Besluit VR (WVR) 40 GGD’enTerritoriaal congruent veiligheidsregio Voorbereiding grootschalige infectieziekte- uitbraak door GGD-bestuur Voorbereiding grootschalige infectieziekte- uitbraak door veiligheidsbestuur GGD eigen infectieziektedraaiboekenGezamenlijk vast te stellen crisisplan m.b.t. infectieziekten B&W taak in epidemiebestrijding en voorbereiding Burgemeester taak in epidemiebestrijding en voorbereiding
– Vereenvoudigd: Ontvangst melding 5 Criteria voor opschaling BOB Ondersteuning ten behoeve van het crisisteam Crisiscommunicatie 4 procesleiders
Ontvangst van de melding Beoordelen van de melding Inzet crisisteam? Inzetten crisisteam bestaande uit Coördinator, 1 of meer Procesleiders en communicatie (en evt ondersteuning) Regulier JaNee Welke inzet is noodzakelijk? 1.Overstijgt de crisis (mogelijk) 1 GGD proces? 2.Is er (dreiging van) maatschappelijke onrust 3.Is er afwijking van regulier werk 4.Is er bedreiging van de continuïteit van de GGD (denk ook aan duur van de inzet) 5.Is er behoefte aan extra capaciteit of expertise (communicatie, etc.) 1.Overstijgt de crisis (mogelijk) 1 GGD proces? 2.Is er (dreiging van) maatschappelijke onrust 3.Is er afwijking van regulier werk 4.Is er bedreiging van de continuïteit van de GGD (denk ook aan duur van de inzet) 5.Is er behoefte aan extra capaciteit of expertise (communicatie, etc.) DPG Coördinator crisisteam GGD Communicatieadviseur IZB GOR MMK PSH Ondersteuner
Prominente rol! Wie is verantwoordelijk? Taken? Samenwerkingsafspraken; gemeente, GHOR en zorginstellingen Stroomschema opschaling
Uitgangspunten: - Informatievoorziening - Betekenis geven - Schadebeperking Uitgangspunten: - Informatievoorziening - Betekenis geven - Schadebeperking
GHOR (RCP, Grip) Gemeenten, politie, … Huisartsen, GGZ, maatschappelijk werk, slachtofferhulp, Rode Kruis, NVI, … Rivm, cGM, Nivel, Arq, GHOR Academie, … Scholen, buurtwerkers, kinderdagverblijven, woningbouwverenigingen, jeugdzorg, … …
Crisisteam GGD: – Wat is er aan de hand? – Wat wil je als GGD bereiken? – Wat is er al? Waar sluit je op aan? Gebruik dat wat er al is. – Wat is er nog niet geregeld? – En hoe houden we het vol? Maatwerk! GROP helpt om maatwerk te kunnen leveren.
Wanneer is het af? Regelmatige toets GROP: – Knelt niet, – maar is ook niet te groot – Proces van opschaling ligt vast, – maar ruimte voor maatwerk. – Sluit aan bij regulier werk – en regelt alleen datgene wat (nu) nog niet geregeld is!
Dank voor jullie inbreng! Herziening Modelplan GROP Contact of vragen: Thérèse Claassen 06 –