Dyscalculie uit:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Advertisements

Gelijkmatige toename en afname
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
Dyscalculie.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Een manier om problemen aan te pakken
Welkom op de informatieavond
Compacten en levelboxen.
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Informatie-avond Groep 3/4
Informatie avond groep 3
Wat gaan we leren in groep 5
Leerlijnen in een Wiki
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
WELKOM IN GROEP 4A.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Workshop hele getallen 1
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Woordjes leren.
WELKOM IN GROEP 4/5B. DE JUFFEN MAANDAG T/M VRIJDAGOCHTEND Linsey van Haastregt VRIJDAGMIDDAG Femke Lammerse.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Een dag in groep 5… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen: rekenen lezen Alles in 1 Alles apart.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Kennismaking met programmeren
Wat is het verband tussen pH en concentraties?
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Les 3Regels voor de volgorde van bewerkingen
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Grafiek van lineaire formule
Les 4 Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties
Les 6 Combineren van bewerkingen in berekeningen
Rekenen Verhoudingen 2f
Kennismaking met programmeren
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Rekenen Verhoudingen 2f
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Wetenschapsbeursproject
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Welkom!.
Voorkennis Wiskunde Les 1 Appendix §A.1 en A.2.
IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Dyscalculie uit:

Voorbeelden: Niet snel klok kijken Problemen met tellen Problemen basis rekenen, zoals waarde van getallen en verbanden tussen getallen Cijfers verkeerd schrijven en lezen Blijven twijfelen bij eenvoudige berekeningen Moeite hebben met het leren van de tafels Moeite hebben met de volgorde van stappen bij moeilijkere berekeningen Moeite met het aflezen van simpele grafieken Moeite met onderdelen waarbij ruimtelijk inzicht van belang is uit:

Procedurele subtype Groepeerfouten > = 92 Foute bewerkingen > 11 x 3 = 14 Onvolledige procedure > = 61 Omkeringen > 63 – 4 = 61 veel moeite met de volgorde van de stappen Helpen: lang gebruik blijven maken van materialen, rekenen met één vaste aanpak. Verschillende oplosstrategieën werken verwarrend. uit:

Verbaalgeheugen subtype meest voorkomende type leerling rekent erg traag. Eenvoudige sommen niet geautomatiseerd. niet uit het geheugen oproepen, zonder som uit te rekenen. lastig om basisregels en formules te onthouden. Aanpak: basisstof van het rekenen goed begrijpen. rekenoefeningen op een speelse manier aan te bieden. uit:

Voorzieningen gebruik van voorgedrukte werkbladen extra tijd of minderopgave, dit helpt leerling met het werk afkrijgen, (goed voor zelfvertrouwen) extra mondelinge uitleg gebruik van een rekenmachine gebruik van aangepaste leerboeken het duidelijk aangeven van de wenselijkheid van strategieverandering (plussommen in rood, minsommen in blauw etc.) uit:

Praktische aanpak altijd rekenopdrachten op papier tussenstappen en tussenuitkomsten opschrijft. Help leerling bij keuze maken voor juiste stappen bij berekening. Stel vragen als: ‘ welke formule, wat moet je bij elkaar optellen of aftrekken?’. extra tijd voor rekentoetsen. oefeningen of opdrachten in de les niet af, niet als extra huiswerk. een rekenmachine gebruiken Maak gebruik van tastbare materialen uit:

Meer info en gebruikte bronnen: menhttp://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/video/dyscalculie_rekenproble men

8