Dyscalculie uit:
Voorbeelden: Niet snel klok kijken Problemen met tellen Problemen basis rekenen, zoals waarde van getallen en verbanden tussen getallen Cijfers verkeerd schrijven en lezen Blijven twijfelen bij eenvoudige berekeningen Moeite hebben met het leren van de tafels Moeite hebben met de volgorde van stappen bij moeilijkere berekeningen Moeite met het aflezen van simpele grafieken Moeite met onderdelen waarbij ruimtelijk inzicht van belang is uit:
Procedurele subtype Groepeerfouten > = 92 Foute bewerkingen > 11 x 3 = 14 Onvolledige procedure > = 61 Omkeringen > 63 – 4 = 61 veel moeite met de volgorde van de stappen Helpen: lang gebruik blijven maken van materialen, rekenen met één vaste aanpak. Verschillende oplosstrategieën werken verwarrend. uit:
Verbaalgeheugen subtype meest voorkomende type leerling rekent erg traag. Eenvoudige sommen niet geautomatiseerd. niet uit het geheugen oproepen, zonder som uit te rekenen. lastig om basisregels en formules te onthouden. Aanpak: basisstof van het rekenen goed begrijpen. rekenoefeningen op een speelse manier aan te bieden. uit:
Voorzieningen gebruik van voorgedrukte werkbladen extra tijd of minderopgave, dit helpt leerling met het werk afkrijgen, (goed voor zelfvertrouwen) extra mondelinge uitleg gebruik van een rekenmachine gebruik van aangepaste leerboeken het duidelijk aangeven van de wenselijkheid van strategieverandering (plussommen in rood, minsommen in blauw etc.) uit:
Praktische aanpak altijd rekenopdrachten op papier tussenstappen en tussenuitkomsten opschrijft. Help leerling bij keuze maken voor juiste stappen bij berekening. Stel vragen als: ‘ welke formule, wat moet je bij elkaar optellen of aftrekken?’. extra tijd voor rekentoetsen. oefeningen of opdrachten in de les niet af, niet als extra huiswerk. een rekenmachine gebruiken Maak gebruik van tastbare materialen uit:
Meer info en gebruikte bronnen: menhttp://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/video/dyscalculie_rekenproble men
8