Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider Groningen ‘Zorg onder eigen regie’, een samenwerkingsproject tussen drie Zorgbelang- organisaties
Samenwerking Zorgbelang Groningen met DVN, gewest Groningen en gefinancierd door Menzis: Meldweek diabetes (2003) Werken aan Wensen voor jonge mensen met diabetes type 1 Panels voor mensen met diabetes type 2 over de diabeteszorg in de huisartsenpraktijk Het huidige project: Zorg onder eigen regie bij diabetes
Doelstelling project Zorg onder eigen regie bij diabetes : Het formuleren van (rand)voorwaarden en methodieken, die patiënten met diabetes type 2 ondersteunen om zelf regie te voeren over hun behandeling en daarmee het leven boven de ziekte uit te tillen.” Centraal staat de vraag: hoe ervaren mensen met diabetes eigen regie en welke hulp hebben zij daarbij nodig?
werkwijze Platformbijeenkomsten in drie provincies Analyse van de uitspraken Opstellen van een overzicht van condities,hulpmiddelen en van daaruit inkoopcriteria voor diabeteszorg formuleren.
Uitspraken van mensen met diabetes: Voor mij is zelfmanagement de dingen doen die ik wil doen en niet beperkt worden door mijn diabetes. “Ik wil wel een leuk leven leiden, maar ik wil het later mezelf niet hoeven verwijten als ik complicaties krijg. Dus zoek ik steeds binnen welke grenzen ik mijn leven goed kan leven”. “Wij zijn veel gaan fietsen en ik voel me nu zoveel lekkerder”
vanuit patiëntperspectief belangrijk bij zelfmanagement en begeleiding: ZM leren in de eerste fase Begeleiding en coaching bij ZM Omgaan met preventieve medicatie Eigen keuzes Chroniciteit
Zelfmanagement in de 1e fase Pas starten als er ruimte is om informatie op te nemen hulpverleners sluiten met hun informatieverstrekking aan bij de leerstijlen van mensen visueel, auditief, al doende/motorisch groepsmens of juist niet in een groep willen theoretische kennis willen of gewoon hoe doe ik het regelmaat brengen in het leven kan een belangrijk stap zijn
sluiten hulpverleners met hun informatieverstrekking aan bij de leerstijlen van mensen? In de litteratuur onderscheid te vinden in adviezen:; –LEI: eters onderscheiden in behoudende, betrokken, avontuurlijke en gemakzuchtige eters. : Hiermee rekening houden bij campagnes voor gezond voedsel. –Fysiotherapie: adviezen bij bewegen
vanuit patiëntperspectief belangrijk bij zelfmanagement en begeleiding: ZM leren in de eerste fase Begeleiding en coaching bij ZM Omgaan met preventieve medicatie Eigen keuzes Chroniciteit
Begeleiding en coaching bij ZM praktisch invullen –Geef me niet alleen informatie, maar vertel me ook hoe ik het kan doen –vanuit ervaring van de hulpverlener met de praktijk –zelf doen als hulpverlener!(onderzoek DVN met zelfmanagement bij hulpverleners) adviezen op het niveau dat de patiënt wil –alleen maar 'hoeveel aardappelen, groenten en vlees' –rekenen in koolhydraten en GI eenduidigheid op het niveau dat de patiënt zoekt –banketbakker vs. traditionele eter
vanuit patiëntperspectief belangrijk bij zelfmanagement en de begeleiding ZM leren in de eerste fase Begeleiding en coaching bij ZM Omgaan met preventieve medicatie Eigen keuzes Chroniciteit
Omgaan met preventieve medicatie Wensen : ik krijg van verschillende artsenverschillende adviezen over cholesterolverlaging: ik wil graag weten wat er nu werkelijk te adviseren is en waar de duidelijkheid en onduidelijkheden zitten. ik wil graag samen met mijn arts beslissen of ik wel of niet aan de cholesterolverlager ga( liever niet, tenzij het echt noodzakelijk is) ik wil wel eens proberen of ik nu zonder cholesterolremmer of bloeddrukverlager kan, het gaat zoveel beter met mij ik heb familiale cholesterol verhoging en wil zeker die cholesterolremmers blijven gebruiken
Omgaan met preventieve medicatie ik had graag willen horen dat ik spierpijn zou kunnen krijgen van die cholesterolremmers. Ik sport altijd graag en heb daar nu minder zin in, kunnen we het hebben over de afweging tussen minder sporten of geen cholesterolverlager? ik wil duidelijke communicatie over de risico's die ik volgens onderzoeken zou lopen op hartproblemen en mijn keuzes wel of niet preventieve medicatie te slikken
vanuit patiëntperspectief belangrijk bij zelfmanagement en begeleiding: ZM leren in de eerste fase Begeleiding en coaching bij ZM Omgaan met preventieve medicatie Eigen keuzes Chroniciteit
Eigen keuzes ik wil kiezen hoeveel eigen regie ik aankan en wat ik van hulpverleners vraag welke hulpverlener ik wil aan welke hulpverlener ik een bepaalde vraag stel ik moet assertief zijn, want de hulpverlener heeft eigenlijk geen tijd voor me ik mag er niet voor kiezen bewegen steeds onder begeleiding van de fysiotherapie te doen, ze vinden dat ik dat zelf moet kunnen na een korte begeleiding
vanuit patiëntperspectief belangrijk bij zelfmanagement en begeleiding: ZM leren in de eerste fase Begeleiding en coaching bij ZM Omgaan met preventieve medicatie Eigen keuzes Chroniciteit
juist op momenten dat ik zelf niet zoveel aandacht heb voor mijn diabetes gaat het slechter, ik wil graag dat mijn hulpverlener daar alert op is en het dan aankaart ik wil niet alleen een berisping als ik niet afval, maar ook een schouderklop als het goed gaat mijn leven verandert regelmatig en mijn mate van discipline ook, ik wil aandacht en hulp van de hulpverlener om steeds opnieuw te kijken of er nog evenwicht is tussen mijn behandeling en mijn leven ik blijf regelmatig contact met een hulpverlener nodig hebben acceptatie gaat ook in golven, mijn hulpverlener en ikzelf moeten daar alert op blijven.
drie aandachtsgebieden bij zelfmanagement –acceptatie en leren omgaan met de ziekte –omgaan met de veranderende rollen –doorgaan met het dagelijks leven
Vragen voor generiek model zelfmanagement, of de competenties voor zelfmanagementondersteuning: Acceptatie: Hoe herken je als hulpverlener het moment dat mensen toe zijn aan zelf management? Zijn hiervoor criteria te definiëren? Is er aandacht voor het leren omgaan met tegenvallers en slechte dagen? Leren omgaan met de ziekte: wordt er uitgegaan dat mensen verschillende leerstijlen hebben en wordt niet iedereen tot dezelfde methode gedwongen? (bijvoorbeeld in een groep?)
Vragen voor generiek model zelfmanagement vanuit patiëntenperspectief Is er aandacht voor De hoeveelheid eigen regie en wisselingen daarin per periode Chroniciteit Wisselende acceptatie Praktische hulp Het omgaan met de buitenwereld bij ‘onzichtbare’ ziektes Doorgaan met het gewone leven: