Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider Groningen ‘Zorg onder eigen regie’, een samenwerkingsproject tussen drie Zorgbelang- organisaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Identiteitsverankering
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Video Zelfmanagement Je krijgt wat Je hebt wat Je moet er mee leren leven Zelfmanagement is de balans vinden tussen wat de ziekte van je vraagt en hoe.
Interpreteren van data
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Deel anders, mijn organisatie
Aan de slag met de BETERapp
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
CanDo Coaching.
Wat ik wil…..
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Hoe houd ik het leuk? Nu en in de toekomst!
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Visie & Strategie.
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Uitleg persoonsvorm (pv)
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Narinder Doerga Voedingscoach
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Welkom ik maak me sterk.
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Kiezen voor keuzedelen
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Diabetesrevalidatie UMCG
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Ethiek ,zorg en technologie
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Transcript van de presentatie:

Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider Groningen ‘Zorg onder eigen regie’, een samenwerkingsproject tussen drie Zorgbelang- organisaties

Samenwerking Zorgbelang Groningen met DVN, gewest Groningen en gefinancierd door Menzis: Meldweek diabetes (2003) Werken aan Wensen voor jonge mensen met diabetes type 1 Panels voor mensen met diabetes type 2 over de diabeteszorg in de huisartsenpraktijk Het huidige project: Zorg onder eigen regie bij diabetes

Doelstelling project Zorg onder eigen regie bij diabetes : Het formuleren van (rand)voorwaarden en methodieken, die patiënten met diabetes type 2 ondersteunen om zelf regie te voeren over hun behandeling en daarmee het leven boven de ziekte uit te tillen.” Centraal staat de vraag: hoe ervaren mensen met diabetes eigen regie en welke hulp hebben zij daarbij nodig?

werkwijze Platformbijeenkomsten in drie provincies Analyse van de uitspraken Opstellen van een overzicht van condities,hulpmiddelen en van daaruit inkoopcriteria voor diabeteszorg formuleren.

Uitspraken van mensen met diabetes: Voor mij is zelfmanagement de dingen doen die ik wil doen en niet beperkt worden door mijn diabetes. “Ik wil wel een leuk leven leiden, maar ik wil het later mezelf niet hoeven verwijten als ik complicaties krijg. Dus zoek ik steeds binnen welke grenzen ik mijn leven goed kan leven”. “Wij zijn veel gaan fietsen en ik voel me nu zoveel lekkerder”

vanuit patiëntperspectief belangrijk bij zelfmanagement en begeleiding: ZM leren in de eerste fase Begeleiding en coaching bij ZM Omgaan met preventieve medicatie Eigen keuzes Chroniciteit

Zelfmanagement in de 1e fase Pas starten als er ruimte is om informatie op te nemen hulpverleners sluiten met hun informatieverstrekking aan bij de leerstijlen van mensen visueel, auditief, al doende/motorisch groepsmens of juist niet in een groep willen theoretische kennis willen of gewoon hoe doe ik het regelmaat brengen in het leven kan een belangrijk stap zijn

sluiten hulpverleners met hun informatieverstrekking aan bij de leerstijlen van mensen? In de litteratuur onderscheid te vinden in adviezen:; –LEI: eters onderscheiden in behoudende, betrokken, avontuurlijke en gemakzuchtige eters. : Hiermee rekening houden bij campagnes voor gezond voedsel. –Fysiotherapie: adviezen bij bewegen

vanuit patiëntperspectief belangrijk bij zelfmanagement en begeleiding: ZM leren in de eerste fase Begeleiding en coaching bij ZM Omgaan met preventieve medicatie Eigen keuzes Chroniciteit

Begeleiding en coaching bij ZM praktisch invullen –Geef me niet alleen informatie, maar vertel me ook hoe ik het kan doen –vanuit ervaring van de hulpverlener met de praktijk –zelf doen als hulpverlener!(onderzoek DVN met zelfmanagement bij hulpverleners) adviezen op het niveau dat de patiënt wil –alleen maar 'hoeveel aardappelen, groenten en vlees' –rekenen in koolhydraten en GI eenduidigheid op het niveau dat de patiënt zoekt –banketbakker vs. traditionele eter

vanuit patiëntperspectief belangrijk bij zelfmanagement en de begeleiding ZM leren in de eerste fase Begeleiding en coaching bij ZM Omgaan met preventieve medicatie Eigen keuzes Chroniciteit

Omgaan met preventieve medicatie Wensen : ik krijg van verschillende artsenverschillende adviezen over cholesterolverlaging: ik wil graag weten wat er nu werkelijk te adviseren is en waar de duidelijkheid en onduidelijkheden zitten. ik wil graag samen met mijn arts beslissen of ik wel of niet aan de cholesterolverlager ga( liever niet, tenzij het echt noodzakelijk is) ik wil wel eens proberen of ik nu zonder cholesterolremmer of bloeddrukverlager kan, het gaat zoveel beter met mij ik heb familiale cholesterol verhoging en wil zeker die cholesterolremmers blijven gebruiken

Omgaan met preventieve medicatie ik had graag willen horen dat ik spierpijn zou kunnen krijgen van die cholesterolremmers. Ik sport altijd graag en heb daar nu minder zin in, kunnen we het hebben over de afweging tussen minder sporten of geen cholesterolverlager? ik wil duidelijke communicatie over de risico's die ik volgens onderzoeken zou lopen op hartproblemen en mijn keuzes wel of niet preventieve medicatie te slikken

vanuit patiëntperspectief belangrijk bij zelfmanagement en begeleiding: ZM leren in de eerste fase Begeleiding en coaching bij ZM Omgaan met preventieve medicatie Eigen keuzes Chroniciteit

Eigen keuzes ik wil kiezen hoeveel eigen regie ik aankan en wat ik van hulpverleners vraag welke hulpverlener ik wil aan welke hulpverlener ik een bepaalde vraag stel ik moet assertief zijn, want de hulpverlener heeft eigenlijk geen tijd voor me ik mag er niet voor kiezen bewegen steeds onder begeleiding van de fysiotherapie te doen, ze vinden dat ik dat zelf moet kunnen na een korte begeleiding

vanuit patiëntperspectief belangrijk bij zelfmanagement en begeleiding: ZM leren in de eerste fase Begeleiding en coaching bij ZM Omgaan met preventieve medicatie Eigen keuzes Chroniciteit

juist op momenten dat ik zelf niet zoveel aandacht heb voor mijn diabetes gaat het slechter, ik wil graag dat mijn hulpverlener daar alert op is en het dan aankaart ik wil niet alleen een berisping als ik niet afval, maar ook een schouderklop als het goed gaat mijn leven verandert regelmatig en mijn mate van discipline ook, ik wil aandacht en hulp van de hulpverlener om steeds opnieuw te kijken of er nog evenwicht is tussen mijn behandeling en mijn leven ik blijf regelmatig contact met een hulpverlener nodig hebben acceptatie gaat ook in golven, mijn hulpverlener en ikzelf moeten daar alert op blijven.

drie aandachtsgebieden bij zelfmanagement –acceptatie en leren omgaan met de ziekte –omgaan met de veranderende rollen –doorgaan met het dagelijks leven

Vragen voor generiek model zelfmanagement, of de competenties voor zelfmanagementondersteuning: Acceptatie: Hoe herken je als hulpverlener het moment dat mensen toe zijn aan zelf management? Zijn hiervoor criteria te definiëren? Is er aandacht voor het leren omgaan met tegenvallers en slechte dagen? Leren omgaan met de ziekte: wordt er uitgegaan dat mensen verschillende leerstijlen hebben en wordt niet iedereen tot dezelfde methode gedwongen? (bijvoorbeeld in een groep?)

Vragen voor generiek model zelfmanagement vanuit patiëntenperspectief Is er aandacht voor De hoeveelheid eigen regie en wisselingen daarin per periode Chroniciteit Wisselende acceptatie Praktische hulp Het omgaan met de buitenwereld bij ‘onzichtbare’ ziektes Doorgaan met het gewone leven: