Broodje ontwikkelcentrum1 Terugkoppeling HO-link Hans Westerik.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Advertisements

Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Slimmer werken en minder investeren
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Server Management Framework
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Presentatie BètaMentality
Learning analytics: de docent
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Nieuw studievolgsysteem
Michel Visser Founder EesySoft
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
27 januari 2011.
ICT in een dynamische context
Testen upgrade Blackboard
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Mamut Kassa K.D.C Swakhoven
Aan de slag met de BETERapp
moderniseren van het curriculum.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit.
Implementatie OSIRIS Susanne Wichman Implementatie OSIRIS.
Kennismanagement & Sociale media
Eerstejaarsproblemen
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Solliciteren: wat wil ik?
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
Oracle licenties…… Hoe kunt u besparen? David Abeln
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
De oplossing van Office voor uw zakelijke uitdagingen De nieuwe functies van Office 365 Welke versie van Office is het meest geschikt voor u? Wat is Office.
Een mobiele App voor studenten Robbert Serné & Jonas de Graaff CACI.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Onze ICT boeit studenten niet! Erik van den Bosch (ICTS) (re)presentatie van Hogeschool van Zeeland, Jacco Jasperse HO-Link conferentie 2014 Copyright.
Over de fabels en feiten van applicatiebouw en de invoering van het Spring Framework 16 december 2014 Ferdy du Chatenier / Gilbert van den.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT informatieanalyse Andre Brands – december 2014.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Afspraakgericht werken Snel balie
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Open Badges en microcredentialing
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Richard West University of Georgia
Kluwer The end of Publishing
Digitale zichtbaarheid dmv Chat, WhatsApp en Facebook Messenger
Lesgeven zonder cijfer?
Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Welkom MKB Groeit! 1 August 2019.
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Broodje ontwikkelcentrum1 Terugkoppeling HO-link Hans Westerik

Agenda: Terugblik HO-link 2014  Duo presentatie: Erik/Hans  Eerst terugblik drie sessies (Hans); o Flip van Haaren TUD: Toekomstperspectieven DLWO, SIS, CMS; o Willem Valkenburg TUD: Online onderwijs; o Robbert Serné CACI: visie op interface OSIRIS  Hierna terugblik sessie HZ (Erik); o Jacco Jasperse (HZ): Onze ICT boeit studenten niet, I-strategie in de 21e eeuw Wil je meer over HO-link weten: even googlen en via de SURF-site zijn sheets te downloaden, filmpjes van plenaire sessies te bekijken en een verslag te lezen. Broodje ontwikkelcentrum 2

Vooraf  Drie presentaties HO-LINK 2014 die ruim binnen een half uur verteld moeten worden. Dus niet meer dan een sfeerimpressie:  Algemeen:  je krijgt geen conferentie map meer. Zelf sheets achteraf downloaden;  Daardoor ook geen pen en papier, niemand schrijft iets op;  Alles wordt hierdoor ‘vluchtiger’  Ik heb de sheets gedownloaded van presentaties, maar soms lastig reconstrueren. Broodje ontwikkelcentrum 3

Flip van Haaren TUD: Toekomstperspectieven DLWO, SIS, CMS;  Stand van zaken  Opkomst online leren  Intensivering ‘Blended’ leren  Steeds meer wensen en hogere eisen  Nu is onze kans om ‘toekomst te creëren’ Broodje ontwikkelcentrum 4

Onderwijs over tien jaar… Broodje ontwikkelcentrum 5  Combinatie van ‘regulier’ onderwijs, ‘shoppende’ studenten en 100% online onderwijs  Curriculair en non-curriculair naast elkaar

Campus over 10 jaar… Broodje ontwikkelcentrum 6  Fysieke campus: netwerken, coachen, samenwerken met bedrijven, inspireren.  Virtuele campus sterk verbonden met fysieke campus, met alle voordelen van online Gevolgen  Beleid: Mega-instellingen vs. Specialisaties, Logistieke chaos? Kwaliteitsdip/-stijging?, Meer gebruik van clouddiensten, Groei samenwerking op tal van zaken  Techniek/Producttechnisch: Meer APIs, Meer zorgen over de data, Betere experience!

Scenario’s (hier wordt het achteraf wat onduidelijk) Broodje ontwikkelcentrum 7  ‘Walled Garden’:  Systemen in sterke mate los van elkaar, voor verschillende doeleinden;  App store (per Instelling):  LMS en SIS worden gewoon ‘een’ App in de Edu app,  Store en Portal  ‘LMS + SIS’ wordt framework (LMS = Learning Management System)  LMS+ SIS worden de infrastructurele werken  Voorbeeld: Canvas (en Moodle?)  Virtuele campus  Á la Second life  Oculus rift (Facebook)  Edmodo in het Hoger onderwijs? (Edmodo is tbv LO).

2 e presentatie Willem Valkenburg TUD Broodje ontwikkelcentrum 8  Online onderwijs heeft prioriteit bij TUD;  Er is geld vrij gemaakt om dit goed te doen.  Speciaal op het online onderwijs gericht: ca 20 medewerkers.

Groei Broodje ontwikkelcentrum 9

Consequentie Broodje ontwikkelcentrum 10

Andere verwachtingen Broodje ontwikkelcentrum 11

Maar de praktijk…. Broodje ontwikkelcentrum 12

TUD bijzonder actief Broodje ontwikkelcentrum 13

MOOC Broodje ontwikkelcentrum 14

Workshop: waar loop je tegenaan met online onderwijs Boodschap: online onderwijs vraag voorbereiding en organisatie Broodje ontwikkelcentrum 15  We hadden in no time aandachtspunten:  Ontwikkelen is één, maar actualiseren/vernieuwing van MOOC  Copyright;  Identificatie;  Inschrijven en studievolg administratie;  Collegegeld (hoe te innen, differentiatie tarieven, etc);  OER (onderwijs en examenreglement), maar ook toetsen/examinering;  Beschikbaarheid docenten/begeleiding;  Certificering (wat is een gevolgde MOOC waard?);  BYOD;  Practica?;  Studenten activeren;  Hoe hou je contact met ex-studenten?

Los van HO-link: 10 grootse universiteiten (maart 2013)  University of Pune, Pune, India – 496,531 studenten  Tribhuvan University, Kitipur, Nepal – 500,000 studenten  Ramkhamhaeng University, Bangkok, Thailand – 525,000 studenten  Universitas Terbuka, Jakarta, Indonesië – 646,467 studenten  Payame Noor University, Teheran, Iran – 818,150 studenten  Bangladesh National University, Gazipur, Bangladesh – 1,000,000 studenten  Allama Iqbal Open University, Islamabad, Pakistan – 1,806,214 studenten  Islamic Azad University, Teheran, Iran – 1,900,000 studenten  Anadolu University, Eskisehir, Turkije – 1,974,343 studenten  Indira Gandhi National Open University, New Delhi, India – 3,500,000 studenten Indira Gandhi National Open University Broodje ontwikkelcentrum 16

3 e Presentatie Robbert Serné, CACI (OSIRIS) Broodje ontwikkelcentrum 17  Robbert heeft de gedachte achter de nieuwe user interface verteld.  Kan interessant zijn voor UT tbv eigen ontwikkelingen.

OSIRIS BASIS (OSIRIS 6)  Compleet vernieuwd  Moderne techniek (HTML5, AJAX)  Moderne gebruikersinterface  Meertalig  Sinds oktober 2013 volledig beschikbaar  20 instellingen zijn 'Live‘  'Desktop-first' design  'Power user' interface  Gericht op dagelijks intensief gebruik  Gericht op efficiency Broodje ontwikkelcentrum 18

Voorbeeld Broodje ontwikkelcentrum 19

OSIRIS SELFSERVICE  'Tablet-first' design; ook geschikt voor de desktop  'Simplified' user interface  10:90:90  10% van de totale OSIRIS functionaliteit  90% van de gebruikers  90% procent van hun tijd gebruiken OSIRIS Docent & OSIRIS Begeleider  Overige 90%, van de totale OSIRIS-functionaliteit, is beschikbaar via doorsteek naar OSIRIS Basis  Deels selfservice, deels Basis Broodje ontwikkelcentrum 20

OSIRIS STUDENT APP functionaliteit  Personalia & Adressen  In- en uitschrijven op onderwijs & tentamens  In- en uitschrijven op minors  Rooster  Resultaten  Onderwijscatalogus  Studievoortgang  Communicatie met de begeleider  Persoonlijke berichten / mededelingen (push notificatie)  Wijzigen pasfoto (camera integratie)  Contactinformatie bij een buitenlandverblijf Broodje ontwikkelcentrum 21

Design principles  1. One Size Does Not Fit all  2. 10:90:90 / Simplified UI  3. Glance, Scan, Commit  4. Task & Process oriented  5. Visualization  6. Gamification Broodje ontwikkelcentrum 22

1 - ONE SIZE DOES NOT FIT ALL 2 -10:90:90 / Simplified UI  Geen 'one size fits all' oplossing, waarbij alle gebruikers worden bediend met 1 applicatie /gebruikersinterface  Gebruikersinterface moet gericht zijn op het afhandelen van een specifieke taak 10:90:90  10% van de totale OSIRIS functionaliteit  90% van de gebruikers  90% procent van hun tijd gebruiken  Focus je op de 10% die het meest gebruikt wordt  Optimaliseer voor deze 10% de gebruikersinterface Broodje ontwikkelcentrum 23

3 - GLANCE, SCAN, COMMIT 4 - TASK & PROCESS ORIENTED  Gebruikersinterface moet gericht zijn op het afhandelen van een specifieke taak  Geen algemene CRUD-interface (create/update/delete) gericht op het afhandelen van alle taken Broodje ontwikkelcentrum 24 GLANCESCANCOMMIT Oppervlakkig & snel Is er iets wat mijn aandacht nodig heeft? Meer in detail Moet ik actie ondernemen? Alle details Onderneem actie

5 - VISUALIZATION  Presenteer informatie zodanig, dat de gebruiker zijn werk efficient, effectief en op een prettige manier kan uitvoeren  Traditioneel wordt informatie in applicaties in tabelvorm gepresenteerd  Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden Broodje ontwikkelcentrum 25

Voorbeelden visualization Broodje ontwikkelcentrum 26

6 - GAMIFICATION  Veel mensen houden van spelletjes  'Gamification' past spel-elementen toe in een 'zakelijke‘ applicatie  'Gamification' zet mensen aan tot gewenst gedrag door een spel- element te introduceren Broodje ontwikkelcentrum 27

6 - GAMIFICATION  OSIRIS Docent  Resultaat verwerking  Aanleveren cursusgegevens  Motiveer de docent tot het tijdig verwerken van resultaten en aanleveren van cursusgegevens Broodje ontwikkelcentrum 28

Mooi, en wanneer is het er dan?  OSIRIS Student App  Eerste versie dit kalenderjaar  OSIRIS Selfservice  Grote ontwikkelingen in nieuwe opzet (ACO)  ACO komt eind november 2014 beschikbaar  Komt verder stapsgewijs beschikbaar vanaf 2015 Broodje ontwikkelcentrum 29