GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en Bijeenkomst 3 29 januari 2009 Therese Claassen en Joek Boomsma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Professioneel sturen.
Realisatie kindcentrum
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Methodisch begeleiden
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
CPA ROHG RBRANDWEE nVeiiiilgglheeeddsrgoHaaan Deelproject Bovenregionale Oefening Uitgezet bij de Veiligheidsregio Haaglanden, Brandweer, afdeling Vakbekwaamheid.
Ik wil niet dat een mantelzorger / vrijwilliger helpt met ADL taken zoals wassen en aankleden. Laat ze maar leuke dingen doen met de bewoners!
Ketenregie bij Rampen en Crises
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Digitale Agenda 2020 ALV 2015 VIAG
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
1 Voorbereiding ‘DIN-dag’ Bert Timmerman: 31 januari 2013.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Convenantontwikkeling PSHOR GHOR en GGD Nederland 17 maart 2011.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Stand van zaken proces GOR bij GGD’en Resultaten inventarisatie april 2012 Laura Rust GGD Nederland
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Modelconvenant Publieke Gezondheid bij rampen en crises GHOR en GGD Nederland 17 mei 2011.
1 André Jacobi Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Cib/RIVM Ciska Stom - Oefenen, waarom zou je? -De kracht van het kleine -Oefenbank.
1 René Stumpel Regionaal Geneeskundig Functionaris Hoofd afdeling Algemene Gezondheidszorg.
GGD Samen Beter Voorbereid Doorontwikkeling Modelplan GROP Bijeenkomst 26 juni 2012.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
De GHOR Academie en GROP Drs. Carian Cools, decaan GHOR Academie Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra (NIFV)
Implementatie GROP GGD Regio Twente Sylvia Stronkhorst Opleidingscoördinator GROP.
103 april 2012 Centrum Gezondheid en Milieu Bijeenkomst PSH 3 april 2012 Cisca Stom Hoofd centrum Gezondheid en Milieu RIVM.
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en Startbijeenkomst 2 11 december 2008 Joek Boomsma en Therese Claassen.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
103 april 2012 Centrum Gezondheid en Milieu Bijeenkomst GOR 10 mei 2012 Joost van der Ree Coördinator Nazorg centrum Gezondheid en Milieu RIVM.
Netwerk OTO 13 maart Themadag ‘Samen beter voorbereid’
GGD & GHOR: ‘ Hoe vinden wij elkaar?’ 13 maart 2012.
GGD Samen Beter Voorbereid Doorontwikkeling Modelplan GROP Bijeenkomst 21 juni 2012.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Stand van zaken implementatie GROP. Hoe ver is de ontwikkeling van het GROP? Aantal verzonden : 28 Aantal ontvangen : 28 Respons: 100%
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en.
Chris de Vogel GHOR Operationele organisatie GHOR Haaglanden
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
WOG Opening Verslag vorige keer
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
GGB symposium: Leren van elkaar
GGD Voorbereid 5 maart 2009.
Kick off Strategische Benchmark GGD 25 maart 2015
Startpunt fase 3 : verdiepingsfase (uitwerking plannen)
GGD Voorbereid 12 oktober 2010
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Beleidsplan vrijwilligersbeleid Mark Borremans - DVP
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en Bijeenkomst 3 29 januari 2009 Therese Claassen en Joek Boomsma

Programma uur Lunch uur Introductie ROAZ: Pieter Janssen uur Terugkoppeling van de werkgroep GROP uur Terugkoppeling van de werkgroep OTO 15:00 uur Korte pauze 15:15 uur Vervolg OTO uur Vooruitblik implementatie van de modelplannen uur Vervolg uur Afsluiting

Doel vandaag: Informatie mbt ROAZ-ontwikkeling Dilemma’s Modelplan GROP Resultaten schrijfgroep OTO Voorbereiding implementatiefase Verduidelijking vervolg

11 dec 2008 tot vandaag 2e bijeenkomst 11 dec 08: GROP en opschalingsmodel Tips en tops opschalingsmodel Eerste opzet OTO Implementatie en wat is er nodig om te gaan implementeren Tussen 2e bijeenkomst en vandaag: Concept GROP verstuurd met enquete Feedback van 2e bijeenkomst en enquete verwerkt in GROP en besproken in werkgroep GROP Start werkgroep OTO

Werkwijze en planning

Planning 5 februari stuurgroep Vandaag input voor de concepten die we meesturen naar de stuurgroep. Vaststelling door bestuur en ALV GGD Nederland met instemming van GHOR- bestuur en ALV GHOR in maart 5 maart implementatiebijeenkomst

GGD Voorbereid Terugkoppeling van de werkgroep GROP

Modelplan GROP -Tot nu toe -Resultaten enquête -Stand van zaken -Schrijfgroep GROP

Enquete GROP Veel reacties: van heel positief tot ‘ik kan er niks mee’ Goed: Opschalingsstructuur: eenduidig Crisiscoordinator Aanspreekpunt binnen de GGD Duidelijkheid in taken en verantwoordelijkheden (processen) GGD Goed hulpmiddel voor eigen GGD

Enquete GROP Minder goed: Afbakening GHOR – GGD mag duidelijker Fasering in opschaling aanbrengen Rol JGZ/PSH verduidelijken Preparatiefase uitwerken

Schrijfgroep GROP Rol crisiscoordinator: Geen afzonderlijk figuur wel apart beschrijven en voorbereiden. Andere naam: Coordinator Crisisteam GGD Actiecentrum meer een ondersteunend orgaan i.p.v. coordinerend orgaan. Actiecentrum kan verward worden met actiecentrum GHOR en Actiecentrum GGD is (in de praktijk) meestal alleen IZB Alarmering opgenomen per proces. Hoe kan de melding binnenkomen Fasering uitwerken of criteria benoemen?

Crisisteam GGD Registratie PSH Personeels- desk Secretariële ondersteuning Facilitaire ondersteuning Communicatie Crisiscoordinator GGD Directeur GGD Logistiek IZB MMK GOR

Crisisteam GGD Registratie PSH Personeels- desk Secretariële ondersteuning Facilitaire ondersteuning Communicatie Coordinator Crisisteam GGD Directeur GGD Logistiek IZB MMK GOR

Modelplan GROP 1.Opschalingsstructuur (organogram) en wisselende samenstelling 2.Aanpassingen n.a.v. input vorige bijeenkomst en feedback via enquete

Feedback 1. Procesverantwoordelijkheid GGD/GHOR Voorstel: Discussie GGD/GHOR geen onderdeel dit project maar wel meenemen bij update (over 2 jaar)

Feedback 2. Fasering aanbrengen: Criterium is impact op de GGD-organisatie Geen relatie met GRIP-fasering. Dilemma: blauwdruk of beschrijven criteria.

Feedback 3. Rol van JGZ? Voorstel: JGZ wordt nadrukkelijk genoemd bij PSH Ook verwijzen naar protocol calamiteiten en zedenteams

Feedback 4. Verantwoordelijkheden arts infectieziektenbestrijding Voorstel: benoemen verantwoordelijkheden directeur GGD en crisiscoördinator en benoemen speciale rol van de arts infectieziektebestrijding

Feedback 5. Relatie crisisteam GGD, actiecentrum GHOR en actiecentrum GGD Voorstel:

COPI OvDG OVDB OVDP Crisisteam GGD Crisiscoördinator GGD Directeur GGD MMK GOR IZB ROT HsGHOR HSB HSP GBT RGF RBC Korpschef RBT RGF RBC Korpschef Coördinerend Burgemeester Burgemeester Operationeel Leider PSH

COPI OvDG OVDB OVDP Crisisteam GGD Crisiscoördinator GGD Directeur GGD MMK GOR IZB ROT HsGHOR HSB HSP GBT RGF RBC Korpschef RBT RGF RBC Korpschef Coördinerend Burgemeester Burgemeester Operationeel Leider PSH Ondersteuning Actiecentrum

Feedback 6. Alarmering MMK en GOR Voorstel: in bijlage verschillende mogelijkheden waarop de meldingen bij de GGD binnen kunnen komen

Feedback 7. Onderhoud en beheer GROP Voorstel: onderdeel van de preparatiefase

Feedback 8. Piketregeling? Voorstel: Piketregeling beperken tot coördinator crisisteam GGD, voor procesleiders geldt dat GGD’en zelf de eigen (on)mogelijkheden kunnen aangeven (bestuurlijke afweging)

Feedback 9. Preparatiefase Voorstel: 1.Crisiscoordinator GROP benoemen 2.Hiërarchie beschrijven 3.Functionarissen per hiërarchische functie benoemen (taakkaarten) 4.Administratief informatiesysteem opzetten (van wat) 5.Voorbereiden personeelsdesk 6.NAW-gegevens personeel 7.Communicatiemiddelen en –lijnen in orde maken en afspreken 8.Cateringfaciliteiten 9.Evaluatieformulieren 10.Afstemming 11.Opleiden, Trainen en Oefenen (OTO-plan) 12.Onderhoud en beheer GROP

Feedback 10. Verwijzing naar draaiboeken Voorstel: verwijzen naar richtlijnen en draaiboeken i.v.m. Actualisering (bijvoorbeeld GOR)

Resultaat 1.Modelplan GROP aanpassen 2.Naar stuurgroep GGD Voorbereid 3.Behoefte aan input? 4.Vaststelling door bestuur GGD Nederland en ALV met instemming GHOR

GGD Voorbereid Terugkoppeling werkgroep OTO

Vorige keer Eindtermen OTO 1.Kwalificatieprofielen en wat betekent dit voor vakbekwaam worden/ blijven 2.Modelplan OTO: Cyclische oefenmethodiek van Opleiden, Trainen en Oefenen van het GROP 3.Borging OTO 4.Eerste indicatie kosten OTO 5.Inventarisatie potentiele aanbieders

kwalificatieprofielen Doel: in kaart brengen benodigde competenties/ kwalifcaties en behoefte aan OTO Alleen taken die extra, boven op de ‘normale’ taken komen en waarvoor OTO nodig is. Focus op crisisbeheersing. Aanvullend op de taakkaarten Geen uitspraak wie het zou moeten doen, wel wat hij/zij moet kunnen om de taak te vervullen Meest optimale situatie Werving en selectieprocedure personeel (kwalificaties)

kwalificatieprofielen Drie soorten profielen: 1.Crisiscoordinator 2.Procesleider (MMK,IZB,GOR,PSH) 3.Ondersteunende functies: Informatiemanager Secretarieel ondersteuner Facilitair ondersteuner Logistiek Registratie Personeelsdesk Communicatie

Opbouw kwalificatieprofiel Bestaat uit beschrijving: –Positie –Kerntaken (crisisbeheersing) Werkzaamheden Beoordelingscriteria Dilemma’s –Competenties Gedragscompetenties Organisatiecompetenties Vaktechnische competenties –Kwalificatiestructuur (modelplan OTO) Vakbekwaam worden Vakbekwaam blijven

Vakbekwaam worden/ blijven Worden Opleiding: –Basisopleiding GHOR –Opleiding basisvaardigheden crisismanagement Selectiecriteria voor het aannamebeleid –Bijvoorbeeld leidinggevende capaciteiten Blijven OTO cyclus

Modelplan OTO Fase 0: GROP check Fase 1: Alarmeringsoefening Fase 2: Communicatie Fase 3: Training Fase 4: Deelplan review en oefening Fase 5: Oefening GROP Fase 6: evaluatie Fase 7: Vaststellen nieuw GROP Projectfase: ontwikkelen en implementeren OTO

Uitgangspunten Verschillende uitgangssituaties van personeel dus rekening houdend met beginners en geoefend personeel. Focus op GGD-functionarissen. Wel verwijzingen naar ketenpartners

Generieke activiteiten per fase Doelstelling bepalen van activiteit (OTO) Doelgroep bepalen Draaiboek maken voor activiteit Uitnodigen en voorbereiden van deelnemers Evalueren van de resultaten (groep-, individuele prestatie en evaluatie van de procedure). Input voor volgende fase

Fasen OTO-cyclus Projectfase: Ontwikkelen en implementeren GROP en OTO-cyclus binnen GGD Fase 0: Check GROP. Voldoet het GROP nog? Veranderingen in omgeving die aanpassingen nodig maken in GROP? Fase 1: Alarmeringsoefening Fase 0 en 1: kunnen dienen als 0-meting, waar staan we?

Vervolg fasen OTO-cyclus Fase 2: communicatie. Voorlichting en bewustwording (input fase 0 en 1) Fase 3: Training: procedures toetsen Fase 4: Deelplan review en oefeningen. (processen, afdelingen, rollen) Fase 5: Oefening van het GROP Fase 6: Evaluatie van proces, inhoud en van groepsproces en individueel functioneren Fase 7: Vaststelling nieuw GROP

Tijdspad Hele cyclus 1 keer per 2 jaar Fase 1: alarmoefening 1 keer per kwartaal Fase 3: Training, naar behoefte Fase 4: review en oefeninig deelplannen. 1x per twee jaar. Crisisteam 1 x per half jaar (wisselende scenario’s) Fase 2 (communicatie) en 6 (evaluatie GROP): check na elke oefening/ training Fase 5 (oefening GROP) en 0/7 (check en vaststellen GROP): 1 keer per twee jaar

Evaluatie modelplan OTO Eerste versie: vooral beschrijvend/ kwalitatief Over 2 jaar Ervaring opdoen met OTO Ontwikkelen oefeningen/ oefenbank

Randvoorwaarden/ advies Ondersteuning van de afdeling communicatie Urgentiebesef (zeker bij bestuur, directie, topmanagement) Middelen en tijd (formatieopbouw) Opnemen in kwaliteitssysteem Opleiding, oefeningen en trainingen organisatieoverstijgend ontwikkelen: –Vergelijkbare kennis –Kostenbesparend –Basisopleiding meerder keren per jaar Ketenpartners: betrek/ informeer uw ketenpartners tijdig Aandacht voor reguliere taken die weinig toegepast worden.

GGD Voorbereid Implementatie

Implementatiefase Doornemen modelplan implementatiefase Ondersteuning: 5 maart: bijeenkomst implementatiefase Najaar: vervolgbijeenkomst kennisdeling Tussentijds ondersteuning door GGD Nederland

Financiele compensatie Na 5 maart uitbetaling door GGD Nederland euro per veiligheidsregio Criteria: Deelname projectfase Aanvraag compensatiegelden Intentieverklaring Implementatieplan Factuur -> website GGD Kennisnet

Afsluiting Voortgang: Feedback van deze bijeenkomst verwerken in GROP en modelplan OTO Versturen modelplan OTO aan GGD contactpersonen. Feedback via enquete 3e bijeenkomst werkgroep OTO Concepten voorleggen aan stuurgroep Vaststelling van producten door ALV 5 maart start implementatiefase