PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Omschrijving zelfmanagement
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Organisatie & Personeel Hoofdstuk 1 Organisatie en organisatiestructuren Organisatie = samenwerkingsverband van mensen met een blijvend karakter gericht.
Leiderschap.
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
PLATO™-Intensief- Leadership
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Gedrag in organisaties, 10e editie
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Delegeren Leidinggeven Blz. 177.
Leidinggeven en coachen
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
AFZONDERLIJK BLOK: - Er zijn mensen - Er is een organisatie
De verschillende stijlen
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Aanpak problematisch gedrag
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
H2 Organisatiestructuur
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek supervisor.
Personeelsmanagement
Ruimte voor verpleeghuizen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Management en leidinggeven
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
ZESC – Situationeel leiderschap
Executieve functies Marije Ruben.
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Inspelen op innovaties
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN

PPT 3 : leiding geven (on)bewust heb je een beeld over andere mensen. Dit beeld bepaalt hoe je met anderen omgaat. Mc Gregor Het mensbeeld is bepalend voor de wijze waarop je mensen aanstuurt. Y-theorie ( positief ) De mens wil graag werken, neemt verantwoordelijkheid, is creatief, werken is ontspanning. Gevolg voor de stijl van leiding geven : Consultatief, Participatief, Faciliterend. Soort opdracht : Enkelvoudige opdracht

PPT 3 : leiding geven (on)bewust heb je een beeld over andere mensen. Dit beeld bepaalt hoe je met anderen omgaat. Mc Gregor Het mensbeeld is bepalend voor de wijze waarop je mensen aanstuurt. X-theorie ( negatief ) De mens wil niet graag werken, is lui, neemt geen verantwoordelijkheid, werken moet. Gevolg voor de stijl van leiding geven : Controlerend, wellicht autoritair.. Soort opdracht : Samengestelde (meervoudige) opdracht

PPT 3 : leiding geven PERFORMANCE MANAGEMENT Beter belonen dan straffen SELFFULFILLING PROPHECY Het beeld dat je van iemand hebt wordt bevestigd in zijn gedrag dat jij waarneemt waardoor je weer versterkt wordt in het beeld van de ander.

PPT 3 : leiding geven BLAKE en MOUTON Uitgangspunt :  Aandacht voor resultaat  Aandacht voor mens Deze twee factoren bepalen het type leidinggevende

PPT 3 : leiding geven BLAKE en MOUTON

PPT 3 : leiding geven BLAKE en MOUTON VOORBEELD : Twee medewerkers hebben onderling een conflict. Wat gaat de leidinggevende doen? TypeWat doet hij? DeserteurNiets, loopt weg van conflict. Behalve als hij er zelf last van krijgt. ZendelingBegrijpt vanuit menselijk perspectief het probleem. Legt veel nadruk op het gevolg voor de medewerker. Gaat hierin zo ver dat het resultaat er onder leidt. AutocraatAls het conflict de resultaten negatief beïnvloedt, zal hij dat niet accepteren. Hij verbiedt het conflict en dreigt met…… ontslag…. Doelmatig leider Ziet in conflict een kans om de organisatie en daarmee resultaten verder te helpen.

PPT 3 : leiding geven STIJL VAN LEIDING GEVEN  Autoritair : Leidinggevende beslist  Consultatief : Leidinggevende raadpleegt, beslist zelf.  Participatief : Leidinggevende doet zelf mee aan besluitvorming.  Democratisch : Leidinggevende kiest wat meerderheid vindt.  Faciliterend : Leidinggevende creëert voorwaarden  Flexibel : Leiding gevende past zijn stijl aan, aan de situatie waarin hij zit.

PPT 3 : leiding geven LEIDINGGEVENDE GEEFT EEN OPDRACHT :  Samengesteld ( of meervoudig ) Leidinggevende legt uit wat hij wil ( en wanneer ) en geeft daarbij aan hoe de medewerker dit moet doen.  Enkelvoudig Leidinggevende legt uit wat hij wil ( en wanneer ) en laat de wijze waarop de medewerker dat doet vrij.

PPT 3 : leiding geven LEIDINGGEVENDE VRAAGT OM VERANTWOORDING  Leidinggevende vraagt aan medewerker toelichting waarom hij bepaalde keuzes heeft gedaan. Hij spreekt hem dus aan op uitvoeringsverantwoordelijkheid. MAAR LEIDINGGEVENDE MOET AANGEVEN :  Hoe is iemand begeleid/welke instructies gehad/waarom deze taak aan deze medewerker.  Leidinggevende blijft eindverantwoordelijk, niet uitvoeringsverantwoordelijk

PPT 3 : leiding geven LEIDINGGEVENDE CONTROLEERT Tijdens :  Input ( sturen op aannemen juiste mensen / middelen )  Transformatie ( tijdens het proces )  Output ( sturen op het resultaat ) Nodig is een goed management informatiesysteem (MIS) Voorbeelden : -Logistiek informatie systeem ( voorraad ) -Personeel informatie systeem ( ziekte ) -Financieel informatie systeem( winst/verlies )

PPT 3 : leiding geven DELEGATIE Overdragen van taken/bevoegdheden en verantwoordelijkheden aan een ander ( lager ) Waarom delegeren?  Organisatie worden groter  Flexibiliteit naar klant is vereist ( vrijheid om in te spelen op de wens )  Motivatie van werknemers ( meer verantwoordelijkheid ) Mate van delegatie is afhankelijk van :  Capaciteit van de medewerkers ( kunnen )  Bereidheid medewerker ( willen )  Bereidheid leidinggevende ( willen )  Juiste controlemechanisme ( MIS )

PPT 3 : leiding geven SPANWIJDTE is het aantal medewerkers waaraan je leiding geeft ( is een “zijn” ) OMSPANNINGSVERMOGEN geeft aan hoeveel mensen je leiding KAN geven. ( effectief leidinggeven ) OMSPANNINGSVERMOGEN HANGT AF VAN :  Competenties leidinggevende  Competenties medewerkers  Het soort werk / afbreukrisico  Wijze waarop werk is verdeeld in de organisatie

PPT 3 : leiding geven ALS SPANWIJDTE GROTER IS DAN OMSPANNINGSVERMOGEN :  Worden er meer fouten gemaakt  Ontstaat er stress en irritatie  Worden zaken eerder vergeten ALS OMSPANNINGSVERMOGEN GROTER IS DAN SPANWIJDTE :  Leidinggevende heeft de neiging zich overal mee te willen bemoeien

PPT 3 : leiding geven HOE KAN JE OMSPANNINGSVERMOGEN VERGROTEN ?:  Benoem een assistent in de lijn (die de dagelijkse werkzaamheden)  Benoem een assistent to ( iemand die je ondersteunt ) EN/OF VERANDER NIETS en :  Delegeer meer!  Gebruik je tijd efficiënter ( time management )