elimineer ‘De Burger’! (tegenover de Tweede Kamer in Den Haag)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Ouders en Kinderen Centraal
Marco Oving Projectleider
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Elimineer ‘De Burger’!.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
PKN in contact met Nederland: kijk op het leven en kijk op geloven
Arnold Lobbrecht Lenvis in het kort Arnold Lobbrecht
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Herstructurering Sociaal Domein
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Elimineer ‘De Burger’!. (tegenover de Tweede Kamer in Den Haag)
Politiek.
Een manifest als start en overbrugging
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
College 3 Consumentengedrag
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
De praktijk van vernieuwende democratie in gemeenten Team: Evelien Tonkens Margo Trappenburg Menno Hurenkamp Jante Schmidt mmv. Jolijt Bosch Casper Siffels.
Burgerinitiatieven: Alle helpers weg?
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Project oriëntatie op het beroep
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Over veren en participeren: intergenerationele werksessie Prof. dr. Henk Nies -Bijzonder hoogleraar organisatie en beleid van zorg; Raad van bestuur Vilans.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Burger in vier rollen Burgers als kiezers Burgers als rechtsonderhorige Burgers als klant Burgers als producent van politiek hier situeert zich, onder.
Elimineer ‘De Burger’!. elimineer ‘De Burger’!
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
De omgeving verandert; de overheid verandert
A+O project Co-creatie in de praktijk
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
5 BOuWstenen voor een sterk lokaal sportbeleid
Waarde(n)vol werk in uitvoering
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Burgerparticipatie BT Den Bosch Wat is nou precies burgerparticipatie.
Omgevingswet en participatie
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

elimineer ‘De Burger’!

(tegenover de Tweede Kamer in Den Haag)

“Geen Tijdperk van Veranderingen, maar een Verandering van Tijdperken” (Prof. Dr. Ir. Jan Rotmans, Erasmus Universiteit)

“When the winds of change are blowing some people are building shelters, while others are building windmills” (Society 3.0)

Hoogleraar bestuurskunde Roel in ’t Veld: “We hebben behoefte aan een ‘participatieve democratie’. Een samenleving waarin burgers, naast politici en professionals, scheppers van instituties en voorzieningen zijn.” Dit leidt tot een compacte, slagvaardige en faciliterende overheid, een mondige, veerkrachtige samenleving, en zeggenschap van betrokkenen over de aard en inhoud van collectieve voorzieningen. ‘Compactere overheid, sterkere inwoner’

Participatie en dialoog uit: “De Kracht van Overijssel” (2011) “Burgerparticipatie, dichter bij de burger: inwoners van Overijssel nodigen we actief uit hun deskundigheid, ideeën en verwachtingen ten aanzien van opgaven die de leefomgeving van Overijsselaars direct raken en waarvoor de provincie aan de lat staat met ons te delen. Daarvoor zoeken we al dan niet samen met collega-overheden actief en eigentijds (inclusief social media) de dialoog met Overijsselaars. Deze burgerparticipatie moet met name aan de voorkant van activiteiten invulling krijgen; dat is het moment waarop de inbreng maximaal betekenis kan krijgen.”

Waarom? Beter beleid, meer draagvlak Sociale vitaliteit Kosten efficiency (‘het is niet mijn eigen geld…’) andere vormen van financieren (crowdfunding, coöperaties) Legitimiteit Democratie? 66% van de Nederlanders heeft genoeg van ‘democratisch geneuzel’ en wil een sterke man/vrouw (Volkskrant/VU – oktober 2013)

Participatieladder

Algemene uitgangspunten bepaal per project, per opgave, per onderwerp Doel en positie op de ‘Participatieladder/trap’ Het verwachtingsmanagement De doelgroep(en) (partners en/of inwoners) Methoden & middelen

Vaak prima ‘traditionele’ participatie! Vooral bij infra-/ruimtelijke projecten: goed en zorgvuldig met veel kennis en ervaring (folders, websites, nieuwsbrieven, keukentafelgesprekken, info-avonden, inspraakrondes, focusgroepen, afstemming met belangengroepen en partners etc.) Burgerinitiatief Burgerpanel

‘Alles wat je voor mij doet maar niet met mij doe je tegen mij!’ (Mahatma Gandhi)

Denken vanuit je eigen beleving

Wantrouwen en vooroordelen Top 3 van Nederland’s meest ‘onbetrouwbare’ beroepen/mensen: 1. Bankiers 2. Politici 3. Ambtenaren (bron: Motivaction, 2013)

Hoe wint ‘het establishment’ weer vertrouwen?

Doelgroepen: allemaal echte mensen… Motivaction: 8 ‘sociale milieus’ vaste normen en waarden: De traditionele burgerij De moderne burgerij Kosmopolieten Postmoderne hedonisten Nieuwe conservatieven Gemaksgeoriënteerden Opwaarts mobielen Postmaterialisten

traditionele burgerij

nieuwe conservatieven

x moderne burgerij

gemaksgeoriënteerden

opwaarts mobielen

kosmopolieten x

postmaterialisten

postmoderne hedonisten

Overijssel vs. Nederland kosmopolieten 8% NL 10% nieuwe conservatieven 6% NL 8% post- materialisten 7% NL 10% opwaarts mobielen 15% NL 13% post- moderne hedonisten 7% NL 11% gemaks- georiënteerden 12% NL 10% traditionele burgerij 18% NL 16% moderne burgerij 25% NL 22% Overijssel vs. Nederland kosmopolieten 8% NL 10% nieuwe conservatieven 6% NL 8% post- materialisten 7% NL 10% opwaarts mobielen 15% NL 13% post- moderne hedonisten 7% NL 11% gemaks- georiënteerden 12% NL 10% traditionele burgerij 18% NL 16% moderne burgerij 25% NL 22%

8 milieu’s: 4 burgerschapsstijlen

Generaties − Vooroorlogse generatie (geboren: ) − Stille generatie (geboren: ) − Protestgeneratie (geboren: ) − Verloren generatie (geboren: ) − Pragmatische generatie (geboren: ) − Grenzeloze generatie (geboren na 1980) - Generatie Z (geboren na 2000)…

Generaties

Burgerschapsstijlen tot 2030

“We hebben behoefte aan een ‘participatieve democratie’. Een samenleving waarin burgers, naast politici en professionals, scheppers van instituties en voorzieningen zijn.” Motivaction onderzoek: Over 6 jaar is 66% van burgerschapsstijlen ‘Buitenstaander’ en ‘Pragmatist’ Volkskrant/VU onderzoek oktober 2013: 66% Nederlanders heeft genoeg van ‘democratisch geneuzel’ en wil een sterke man/vrouw Dat vraagt nu al voor ‘participatieve democratie’ een drastisch andere bestuursstijl/houding (even terug…)

‘Loslaten in vertrouwen’ (RoB, december 2012) “De ‘vitale samenleving’ bestaat al in Nederland!” “Ruimte geven aan de vitaliteit van de samenleving vraagt om een urgente en radicale paradigmashift in de functie, rol en werkwijze van de politiek, het bestuur en het ambtelijke apparaat.”

Overheidscommunicatie RoB: De klassieke leer: de overheid stuurt met geld, regels en communicatie. Vitale samenleving: Het eerste wordt schaarser Het tweede vraagt zelfbeperking Blijft over: Communicatie Dat stelt nieuwe, hoge eisen aan de communicatieve vaardigheden, van bestuurders, politici,projectleiders en ambtenaren.

Differentiatie leiderschapsstijlen

Wat werkt wel? Actief, bescheiden en positief als gelijkwaardige meedoen in dialoog vragend luisteren vooroordelen bewust vermijden fysiek, in print en digitaal Sleutels: Innerlijke overtuiging/Passie Echtheid/Authenticiteit Helderheid/Openheid Gezond Verstand en vooral Samen

Geld? ”Money, you've got lots of friends Crowding round the door When you're gone, spending ends They don't come no more Mama may have, Papa may have But God bless the child that's got his own That's got his own” (Billie Holiday)

Social Media? Onze ervaring van de afgelopen 6 jaar: Gebruik, per project/thema/kans, differentiatie in doelgroepen en een effectieve cross-mediale mix van communicatie OFFLINE (print; expliciete voorkeur: 70%) (bijv. H-A-H kranten, JIJ magazine, flyers, etc) FYSIEK (oog-in-oog, markten, bijeenkomsten) (bijv. ‘Democratie Spel’, ‘Eigen Kracht’) ONLINE (digitaal; expliciete voorkeur: 10%) (bijv. JIJ site, Social Media, BaseCamp, apps)

Resultaten JIJ & Overijssel magazine: huishoudens waardering ruim een 7, liefst als drukwerk meer en meer vàn de mensen, i.p.v. vóór de mensen JIJ & Overijssel platform: ruim unieke bezoekers in 2014 meer dan een bezoekers sinds opening (2010) JIJ & Overijssel bijeenkomsten: ‘JIJ Inspireert!’: meer dan ‘live’ bezoekers 10 bijeenkomsten per jaar meer dan online kijkers (alleen de video van Rotmans al meer dan 8000!)

Resultaten (Jong) Overijssel doet mee!: jongeren per jaar steeds meer volwassenen ‘Eigen Kracht’: 25 scholen meer dan 2000 jongeren gemiddeld 400 bezoekers per voorstelling/exhibitie bekendheid in 2 jaar 400 % gestegen ‘JIJ & Fotografie natuurlijk!’: 25 scholen meer dan 1000 jongeren gemiddeld 500 bezoekers per voorstelling/exhibitie

uit: “Overijssel werkt” (2015) “ De veranderende samenleving vraagt om een interactieve en participatieve overheid die dichtbij en bereikbaar is en die ruimte geeft aan initiatieven van inwoners en bedrijfsleven. Aan de hand van onze Participatiecode gaan wij actief aan de slag met de vraag hoe hier vorm aan te geven. Wij stimuleren experimenten met nieuwe vormen van samenwerking.” “Wij werken daarom in wisselende verbanden samen met gemeenten, waterschappen, andere provincies, Rijk, bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en inwoners. Wij maken aan de voorkant duidelijk vanuit welke rol wij handelen en wat onze inzet is.”

biedt ondersteuning in: Coaching bij strategisch ‘omdenken’ Doelgroep analyse Participatie strategie Cocreatie - en projectmanagement Cross-mediale communicatie JIJ & Overijssel platform (gratis!) Coproductie/cocreatie Pilots in de praktijk provincie Overijssel

Aanbevolen literatuur Loslaten in vertrouwen Verandering van Tijdperk Society 3.0 Trendrede 2015 Easycratie Improviserende gemeenten Het gelijk van de bakfietsburger